عراقچی در صحن علنی مجلس:

امامین انقلاب روشی نوین برای ایستادگی مقابل قدرت‌ها ارائه کردند

وزیر امور خارجه پیشنهادی گفت: ما در کمال دقت برای رسیدن به بهترین توافق تلاش خواهیم کرد و قطعا در هر مرحله فصل الاخطاب را قوانین مجلس و مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهیم دانست.
کد خبر: ۶۸۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸ - 18August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «عباس عراقچی» وزیر پیشنهادی امور خارجه امروز در گزارشی از عملکرد، سوابق و برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس گفت: سلام و درود دارم به همه شهدای تاریخ به ویژه شهید رئیسی که در راه خدمت به شهادت رسید. در ابتدای صحبت های خود واجب می دانم که یاد و خاطره شهید بزرگوار حسین امیرعبداللهیان را گرامی بدارم، وی به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از دیپلماتهای انقلابی و قوی بود.

قوانین مجلس و رهنمون‌های امام خامنه‌ای فصل‌الاخطاب ما است

عراقچی خاطرنشان کرد: من از ابتدای حضور در وزارت امور خارجه سوگند یاد کردم که در مقابل همه مستکبرانی که به دنبال زیاده‌خواهی از این ملت شریف ایران هستند، بایستم، مفخترم که قریب به چهار دهه عضو خانواده بزرگ وزارت امور خارجه هستم، جدای از همه مسئولیت‌هایم در وزارت امور خارجه خود را بیش از هر سمتی کارشناس وزارت امور خارجه می دانم.

وی افزود: امیدوارم در صورتی که خدای متعال بنده را مفتخر به خدمت رسانی در سنگر وزارت خارجه دانست از اعتمادی که شما نمایندگان به بنده کرده اید به بهترین نحو ممکن استفاده کنم. امامین انقلاب روش نوینی را برای ایستادگی در مقابل قدرت های جدید به ما ارائه کردند و این باور را برای ما به وجود آوردند که هیچ قدرتی بالاتر از قدرت خداوند متعال نیست.

وزیر امور خارجه پیشنهادی ادامه داد: من به عنوان دیپلماتی که پرورش یافته از مکتب فکری انقلاب اسلامی هستم همه برنامه های خود را مبتنی بر ارزش ها و آموزه های مکتب انقلاب اسلامی تدوین کرده ام، سیاست خارجی دولت چهاردهم سیاست فراگیر فعال و اثرگذار خواهد بود، محورهای اصلی برنامه های من قانون اساسی، برنامه هفتم توسعه و سند چشم انداز است.

عراقچی گفت: وزارت امور خارجه دولت چهاردهم فعالانه به ایفای نقش در عرصه جهانی گام برخواهد  داشت و هیچ گاه منفعل نخواهد، چین و روسیه و کشورهایی که در عرصه سختی با ما همراه بودند و قدرت های نوظهور اقتصادی اولویت اصلی ما برای ارتباطات اقتصادی و سیاسی هستند و کشورهای اروپایی در صورتی که دست از خباثت علیه ملت ما بردارند می‌توانند در فهرست اولویت های ما برای برقراری و توسعه روابط قرار بگیرند.

وی افزود: ما در کمال دقت برای رسیدن به بهترین توافق تلاش خواهیم کرد و قطعا در هر مرحله فصل الاخطاب را قوانین مجلس و مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهیم دانست. رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار نمایندگان مجلس فرمودند که مجلس می‌تواند وزنه دولت را سنگین کند و به دولت در همه امور کمک داشته باشد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: دیپلماسی مقاومت که ماحصل رشادت‌های شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی است کانون اصلی توجهات ما است ما هیچ گاه به مقاومت بی توجه نخواهیم بود همواره خود را حامی اصلی محور مقاومت می دانیم، همه ما سخنرانی شمر زمانه و قصاب مردم مظلوم غزه را در کنگره آمریکا دیدیم، تشویق طولانی مدتی این جنایتکار در کنگره آمریکا بیانگر واقعیت آمریکا و اسرائیل است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت چهاردهم در ادامه معرفی برنامه‌های خود اظهار کرد: همه ما سخنرانی شمر زمانه و قصاب غزه را در کنگره آمریکا دیدیم. تشویق طولانی یک جنایتکار جنگی در واشنگتن و کف زدن‌های پی در پی باید درس‌آموز همه کسانی باشد که اندکی به آزادی خواهی و ادعاهای واهی حقوق بشری ایالات متحده آمریکا خوشبین هستند. صحنه حضور نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا نشان داد که نبرد ما با نظام سلطه نبردی دائمی است و ذره‌ای نمی‌توان به غیر از خود متکی و یا حتی امیدوار بود.

عراقچی گفت: این نکته را نمی‌توان از نظر دور داشت که در برجام وقتی رئیس جمهور فعلی آمریکا آقای بایدن سر کار آمد و درخواست کرد که آمریکا به برجام برگردد، تصمیم نظام این بود با حفظ مواضع قطعی نظام و در چارچوب اقدام راهبردی به این درخواست پاسخ داده شود و لذا در فروردین ۱۴۰۰ مذاکرات احیای برجام در چهارچوب مواضع قطعی نظام که مقام معظم رهبری مشخص فرمودند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنانی عمومی شروطی گذاشتند و ایشان از آن شروط به عنوان مواضع قطعی نظام یاد کردند و اقدام قانون راهبردی نیز همان زمان تصویب شده بود. وقتی در فروردین ۱۴۰۰ مذاکرات برجام را طراحی کردم در چارچوب قطعی نظام و با توجه به اقدام راهبردی بود.

گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: نظر من در خصوص اقدام قانون راهبردی نه الان بلکه فروردین ۱۴۰۰ نشان داده شد. مذاکرات احیای برجام، در چهارچوب اقدام راهبردی بود. مقام معظم رهبری سخنرانی عمومی خطاب به تیم مذاکره‌کننده فرمودند که حسبنا الله بگویید و جلو بروید.

وی افزود: سیاست احیای برجام توسط دولت شهید رئیسی ادامه پیدا کرد. مذاکرات توسط برادرم آقای باقری ادامه پیدا کرد و هنوز نیز به گفته وزارت امور خارجه دولت، همچنان پروسه‌ها ادامه داشته است. دو بار تا مرز توافق نهایی پیش رفت اما دلایلی که بنده مطلع نیستم به انجام نرسید. از دور نگاه می‌کردم و می‌دیدم ادامه پیدا کرد.

گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه ادامه داد: فیلمی که از بنده نشان داده شد، جای خیلی تعجب بود زیرا که این سند افتخار من است. در جمله آخری که در آن به کار بردم، گفتم ترامپ توان ندارد برجام را از بین ببرد. نگفتم از برجام خارج نمی‌شود و می‌گویم نمی‌تواند برجام از بین ببرد و همین نیز اتفاق افتاد. وقتی آمریکا از برجام خارج شد، دو بار قطعنامه به شورای امنیت برد که برجام را از بین ببرد، اما نتوانست و شکست خورد. بنابراین مذاکره برای رفع تحریم‌ها در هر شکلی باشد در دولت شهید رئیسی نیز ادامه پیدا کرد.

عراقچی گفت: با دوستان مخالف برجام ساعت‌ها بحث کردیم. در ۳۱ تیر ماه امسال رهبر انقلاب به صراحت فرمودند که «اولویت ما خنثی‌سازی تحریم‌ها است ولی ما می‌توانیم تحریم‌ها را با استفاده از ابزارهای شرافتمندانه رفع کنیم.» بنابراین، این تکلیف وزارت امور خارجه دولت چهاردهم خواهد بود.

وی افزود: شهید فخری‌زاده برادر عزیز من بود که من تا مدت‌ها بعد از شهادتشان عزادار ایشان بودم؛ زیرا در برجام از نزدیک با هم کار کرده بودیم و هیچکس به اندازه من با شهید فخری زاده در مذاکرات برجام محشور نبود. ولی همان نشانی که ما گرفتیم شهید فخری زاده نیز به خاطر ماهیت کارش در اتاق پشتی گرفت!

وزیر پیشنهادی امور خارجه خطاب به نماینده مخالف خود گفت: آقای ثابتی! من نمی‌گویم که مرگ بر وطنی که هم وطنم عراقچی است. من می‌گویم جانم فدای وطنی که به منتقد دولت اجازه می‌دهد بدون لکنت صحبت کند و حتی ولایت پذیری مجلس را زیر سوال ببرد.

عراقچی گفت: باید باور داشت که با دشمنان قسم خورده‌ای سر و کار داریم که نه تنها کودکان و زنان و مردان بی‌گناه را قتل عام می‌کنند، بلکه انسانیت و شرافت را هم به مسلخ می‌برند، و ابایی ندارند که در برابر دادگاه تاریخ و قضاوت جهانی بایستند، و بی‌شرمانه برای جنایت و جنایتکار کف بزنند.

وی همچنین بیان کرد: معتقدم، اگر می‌خواهیم در برابر تهدیدات بایستیم و کانون‌های خطرآفرین را خنثی کنیم و از فرصت‌ها بهره‌ببریم؛ اگر می‌خواهیم فضای تنفسی خود را در نظام بین الملل افزایش دهیم؛ اگر می‌خواهیم مرزها، هویت، استقلال و آزادی ایران عزیز در امنیت باشند؛ اگر می‌خواهیم هزینه تقابل با ایران را افزایش دهیم. اعتقاد راسخ دارم که وفاق ملی بزرگترین سرمایه و پشتوانه سیاست خارجی است و اگر به فضل الهی مورد اعتماد شما قرار گیرم، به سهم خود برای تحقق و تعمیق این وفاق از طریق تعامل فعال، صادقانه و برادرانه با تمام ارکان نظام به ویژه مجلس محترم شورای اسلامی تلاش خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: اگر بخواهم سیاست خارجی دولت چهاردهم را در یک فراز خلاصه کنم، عبارت خواهد بود از «بسترسازی برای افزایش ثروت، قدرت و منزلت جمهوری اسلامی ایران». ما در تعامل با نظام بین‌الملل بر روی همان سکوی معرفتی خواهیم ایستاد که امام خمینی رحمت الله علیه، و رهبر معظم انقلاب حفظه الله، از فراز آن محیط بین‌الملل را نظاره می‌کردند و می‌کنند. ما نه دلخوش به لطف دیگران هستیم، و نه در انتظار تغییرات در سیاست دیگران می‌مانیم. ما نه به دست و زبان کسی چشم دوخته‌ایم، و نه به تغییرات افراد در عرصه جهانی دل بسته‌ایم.

عراقچی ادامه داد: اگر به عنوان وزیر امور خارجه به اینجانب اعتماد کردید، من، سید عباس عراقچی، سرباز ولایت، وزیر دولت، پاسخگوی مجلس، و حافظ منافع ملت و نماینده شایسته آنان در خارج از کشور خواهم بود. همان طور که در میدان دفاع مقدس از وجب به وجب خاک ایران دفاع کردیم، در میدان دیپلماسی نیز از ذره ذره منافع، امنیت و عزت این مرز و بوم دفاع خواهم کرد. عهد می‌بندم که «برای ایران» هر کجا لازم باشد جان، و هر کجا لازم باشد آبروی خود را در طبق اخلاص قرار دهم.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار