وزیر پیشنهادی نیرو:

مردم باید به طور مستقیم از مزایای صرفه‌جویی در مصرف انرژی بهره‌مند شوند

علی آبادی گفت: ما می‌توانیم مبتنی بر شرایط روز از مردم سهمیه برق را به قیمت واقعی بخریم تا مستقیماً از مزایای صرفه جویی در بازار رقابتی بهره‌مند شوند.‌
کد خبر: ۶۸۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰ - 21August 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «عباس علی آبادی» وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سلام بر البرز و دماوندش، به زاگرس و سبلان، کارون، اترک، هامون، سلام به زاینده رود و سفید رود و سلام به تالاب‌های مظلوم کشورم. سلام به مردم و هموطنان عزیز کشورم. از راه دور دست بوس همه هستم و خاک پای همه شما هستم و دست شما را می‌بوسم و شهادت می‌دهم نمایندگان دلسوزی را انتخاب کردید و در طول این روز‌ها از بیان خواسته‌های شما کم نگذاشتند. آفرین به شما مردم فرهیخته برای انتخاب‌هایتان.

وزیر نیرو

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون ناترازی سوخت و کمک رسانی بخش خصوصی، عنوان کرد: نمایندگان محترم! در نطق خود فکر می‌کنم به بیشتر سوالات شما پاسخ گفتم. ناترازی آب و برق بحث مهمی از وظایف وزارت نیرو است. این حق شما بزرگواران است که مطمئن شوید فرد امینی برای این امر انتخاب شده است، اما فراموش نکنید این یک امر چند وجهی است. آنچه خدمت شما عرض کردم این بود که متعهد به شما و مردم و قوانین و مستندات هستم و قول می‌دهم در کمال صدق مسیر را با شما طی کنم.

وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: برآورد‌های کارشناسی نشان می‌دهد ناترازی برق ریشه در اقتصاد ناکارآمد برق دارد و آن را به خارج از استاندار‌ها برده است و از طرف دیگر بودجه وزارت نیرو کفاف هزینه‌ها را نداده است. کسری بودجه و عدم تحقق بودجه‌های عمرانی نقش دولت را کاهش داده است. ذکر این نکته ضروری است که ما هنوز نتوانستیم گفتمانی برای بهتر مصرف کردن با مردم داشته باشیم.

علی آبادی بیان کرد: به شما اطمینان می‌دهم در صورت تأمین مالی موفق عمل کنم. تلاش خواهیم کرد با توسعه گفتگو مردم عزیزمان را همراه و همدل سیاستمداران کنیم. متعهد می‌شوم اهداف برنامه هفتم را طی کنیم. معتقد هستیم تکیه بر منابع دولتی راه واقع گرایانه برای توسعه و رسیدن به اهداف نیست. 

وی افزود: راه حل در ایجاد جذابیت در محیط کسب و کار در حوزه برق است. مطابق بررسی‌ها به نظر می‌رسد انباشت تعهدات وزارت نیرو منجر به ضرر سرمایه گذاران شده است و نابسامانی در حوزه برق مانع از سرمایه گذاری شده و در نهایت شاهد مهاجرت نخبگان هستیم.

وزیر پیشنهادی نیرو بیان داشت: صندوق توسعه ملی هم که منافع ملی کشور را بیش از هر سرمایه گذاری تأمین می‌کند، سرمایه گذاری در این زمینه را از اولویت خود خارج کرده است. ما چاره‌ای جز اینکه خود را از مواضع اجرایی به حوزه تنظیم گری ببریم نداریم. باید زمین بازی را برای بهترین دونده‌ها فراهم کنیم.

علی آبادی بیان کرد: در مورد ناترازی در زنجیره برق، تولید و توزیع آن را مورد انتقاد قرار دادم، اما چرخه اصلی تولید سوخت است و ما چاره‌ای جز این که به تولیدات هسته ای برای تأمین برق نگاه کاربردی داشته باشیم، نداریم. از طرف دیگر حداکثر مصرف ما ظهر تابستان خواهد بود و بی شک سهم تولید برق در دولت چهاردهم بیشتر خواهد بود.

وی افزود: در کنار بهره گیری از ظرفیت‌های مذکور وزارت نیرو جذب حداکثری سرمایه گذاران را دنبال خواهد کرد. در حوزه بهبود بهره وری و کاهش تلفات در سنوات گذشته تلاش بر تولید بوده است و دو مسیر اصلی بررسی کارشناسی و اصلاح توپولوژی برق کشور و مسیر دوم افزایش ظرفیت و نوسازی شبکه‌های توزیع در راستای کاهش تلفات دنبال خواهد شد.

وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: باور داشتن به ارزش واقعی انرژی یک پیش نیاز است و ما می‌توانیم مبتنی بر شرایط روز از مردم سهمیه واقعی برق را به قیمت واقعی بخریم تا مصرف خود را خریداری کنند و مستقیماً از مزایای صرفه جویی در بازار رقابتی بهره مند شوند.‌

علی آبادی گفت: مردم ما باید بدانند در همه روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ زندگی سخت‌تر نخواهد شد و من اطمینان دارم همه با هم تلاش می‌کنیم. من همان‌هایی را گفتم که همه کارشناسان گفته اند. بسیاری از راه حل های عنوان شده در مورد آب در حوزه برق هم صادق است اما چالش‌های آب بیشتر است که باید برطرف شود و محیط زیست ما را بهبود ببخشد.

وی ادامه داد: ما از ذخایر آبی استفاده کردیم و آب وضعیت خوبی نداریم. اگر نسبت به ناترازی ها آگاه نباشیم نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم. آب شیرین کن‌های امروزی به اندازه یک رودخانه آب تولید می‌کنند که می‌تواند به بهبود وضعیت آبی کشور کمک شایان کند. توسعه این بخش و تأمین آب مورد نیاز شهرهای ساحلی در دستور کار خواهد بود. متأسفانه ما در خوزستان و کنار کارون با مشکل آب روبرو هستیم که باعث تأسف است.

وزیر پیشنهادی نیرو تصریح کرد: توسعه همکاری‌های بین المللی و توسعه حق‌آبه‌های کشور با کامل کردن بسته همکاری وزارت نیرو با کشورهای همسایه می‌تواند به فرصت تبدیل شود. تبادل انرژی با کشورهای همسایه با در نظر گرفتن اختلاف درجه حرارت ظرفیت‌های خوبی را فراهم می‌کند که باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

علی آبادی اضافه کرد: وزارت نیرو در دوره مفروض در نظر داشته باشد کیفیت مصرف و تولید را در نظر داشته باشد. در حال حاضر تلفات در بخش صنعت و کشاورزی بالاتر از الگوهای جهانی است و با تمرکز در پروژه‌های کاهش تلفات با کمک دستگاه‌های ذی ربط مشکل قابل حل است.

وی اظهار داشت: اعتقاد دارم ضرورت دارد از ظرفیت‌های علمی بیشتر بهره برد. بدون یک توسعه کیفی منابع و سرمایه گذاری انسانی در دستور کار ما قرار دارد. در حوزه فناوری‌های نوین برنامه‌های کلانی داریم که وزارت نیرو در آن مبتدی نیست. امیدوار هستیم دوران پر برکتی در تاریخ وزارت نیرو رقم بزنیم.‌

وزیر پیشنهادی نیرو در پایان تاکید کرد: همه هدف ما این است که در قالب رهنمودهای معظم‌له حرکت کنیم. به شما بزرگواران قول می‌دهم تمام توانایی خود را به کار گیرم و صادقانه امور را برای اعتلای کشور پیش ببرم. صمیمانه از تمام مدیران صنعت نفت تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار