غریب‌آبادی: اقدامات ایران در مجمع عمومی درباره فلسطین و لبنان

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه امروز ضمن تشریح اقدامات ایران در مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین و لبنان، از بی عملی شورای امنیت در متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.
کد خبر: ۶۹۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵ - 30September 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «کاظم غریب‌آبادی»، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه که همراه با سیدعباس عراقچی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی حضور یافت، امروز (دوشنبه) نهم مهرماه در گفت‌وگویی در تشریح اقدامات صورت گرفته توسط هیأت ایرانی در نشست امسال مجمع عمومی عنوان کرد: موضوع فلسطین و لبنان، محور اصلی مباحث اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل و نشست‌ها و رایزنی‌های جانبی آن بود و در این میان، نقش هیأت ایرانی در جلب توجه جامعه جهانی به جنایات رژیم صهیونیستی بسیار برجسته بود.

اقدامات ایران در مجمع عمومی درباره فلسطین و لبنان

معاون وزیر امور خارجه گفت: هیأت ایران در سطح رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و سایر اعضا در سخنرانی‌ها، دیدار‌ها و رایزنی‌ها ضمن تشریح جنایات رژیم صهیونیستی و ضرورت برخورد جامعه بین‌المللی با آن، به انفعال شورای امنیت و ضرورت برخورد فعالانه و مسئولانه این شورا اشاره و بر ضرورت توقف فوری جنایات و تجاوز‌های رژیم صهیونیستی تأکید کرده و این رژیم را مهم‌ترین تهدید صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواندند.

غریب‌آبادی همچنین درباره حضور مسعود پزشکیان در نیویورک گفت، رئیس‌جمهور در دیدار‌های دوجانبه با همتایان خود از کشور‌های مختلف، سخنرانی در اجلاس سران آینده، سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، نشست با رسانه‌ها، مؤسسات مطالعاتی و اندیشمندان آمریکایی و مصاحبه با دو رسانه آمریکایی و عربی به تفصیل به موضوع فلسطین پرداخت.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه موضوع فلسطین و لبنان در صدر پیگیری وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیأت ایرانی در نیویورک قرار داشت، پرداختن به این دو موضوع در بیش از ۵۰ رایزنی و دیدار دوجانبه وزیر امور خارجه را مورد اشاره قرار داد و افرود در سه نشست شورای امنیت درخصوص غزه، صلح و امنیت بین‌المللی و وضعیت خاورمیانه از سوی وزیر امور خارجه و معاون امور حقوقی و بین‌المللی به موضوع فاسطین و لبنان پرداخته شد.

وزیر امور خارجه در هشت روز حضورش در نیویورک قریب به ۵۰ ملاقات با همتایان و مقامات عالی‌رتبه داشت. او در این مدت ۳۷ ملاقات با همتایان خود در کشور‌های مختلف و ۱۱ ملاقات هم با دیگر مقامات حاضر در نیویورک داشت.

وی همچنین گفت موضوع فلسطین و لبنان همچنین در نشست‌های جانبی مجمع عمومی امسال از جمله کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد، نشست وزرای عدم تعهد، نشست وزرای امور خارجه بریکس و همچنین اکو، مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، نشست وزرا برای انهدام سلاح‌های هسته‌ای، وزرای گروه ۷۷ کشور در حال توسعه و چین و همچنین نشست وزرای گروه دوستان منشور ملل متحد توسط وزیر امور خارجه و معاون وزیر امور خارجه مورد اشاره قرار گرفت.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد:: در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان و شهادت دبیرکل شجاع و مجاهد حزب‌الله، سردار شهید نیلفروشان و تعدادی از مردم عادی، وزیر امور خارجه به صورت ویژه و فوری با حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و همچنبن رئیس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و ضمن یادآوری مسئولیت‌های آنان در این شرایط بحرانی و هشدار‌های لازم، خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت و سازمان همکاری اسلامی در سطح سران شد.

وی به گفت‌وگوی تلفنی عراقچی با عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان در این خصوص نیز اشاره کرد و گفت: نامه‌ای هم از سوی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در این باره تهیه و برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت ارسال شد.

غریب‌آبادی همچنین از بی عملی شورای امنیت در توقف جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان، علی‌رغم اعتراضات گسترده بسیاری از کشور‌ها در سازمان ملل، انتقاد کرد و گفت: این وضعیت که باند آدم‌کش و جنایت‌کار صهیونیستی بدون کیفر به اقدامات خود ادامه می‌دهد، فقط به قربانی شدن افراد بی‌گناه بیشتری منجر می‌شود.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار