سخنگوی وزارت امور خارجه: تردیدی در حاکمیت ایران بر جزایر ۳گانه وجود ندارد

بقایی گفت: جمهوری اسلامی ایران درباره تمامیت سرزمین خودش و حاکمیت بر جزایر ۳ گانه هیچ تردیدی ندارد و اغماضی نخواهد شد.
کد خبر: ۶۹۹۹۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴ - 21October 2024

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، «اسماعیل بقایی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری، با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی در دو هفته گذشته تلاش‌های فراوانی برای کاهش تنش و حراست از منطقه در برابر شرارت‌های رژیم صهیونیستی انجام داد، اظهار داشت: این رایزنی‌ها در عربستان، قطر، مصر و اردن انجام شد. علاوه بر رایزنی‌های دیپلماتیک، وزیر امور خارجه تماس‌های متعددی با دبیرکل سازمان ملل، مصری‌ها و اردنی‌ها داشت.

بقایی: اولویت ایران جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه است

وی نکته اصلی سفرهای وزیر خارجه را سیاست بهبود روابط با همسایگان، تلاش مشترک برای حفظ صلح منطقه‌ای و توقف نسل‌کشی در غزه عنوان کرد و افزود: تمامی کشورها دغدغه مشترک در این زمینه دارند تا رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم را تحت فشار قرار دهند که جنایات و حملات خود علیه مردم مظلوم فلسطین و لبنان را متوقف کند.

بقایی با تاکید بر اینکه روسیه و چین نقش مهمی بر عهده دارند و موضع آنها خیلی مهم است، گفت: این دو کشور با ادامه تجاوزات به لبنان مخالفت و بر ضرورت کاهش هرچه سریع‌تر تنش‌ها در منطقه تاکید کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: رایزنی‌ها بر تحولات منطقه متمرکز است و اولویت جمهوری اسلامی ایران جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه است. هیچ کشوری را از رایزنی‌های خود حذف نمی‌کنیم و به درون زا بودن صلح و امنیت در منطقه تاکید داریم. کشورهای منطقه هم باید نشان دهند که به‌دنیال صلح و امنیت هستند.

بقایی افزود: متاسفانه در شرایطی که همه باید بر پایان شرارت‌های اسرائیل متمرکز باشند، بر روی موضوعی متمرکز شدند که موضوعی میان ما و یکی از کشورهای منطقه است. از آن بدتر‌ پای کشورهایی را وسط کشیدند که هیچ ارتباطی به این موضوع ندارند.

وی به حاکمیت ایران بر جزائر سه‌گانه تاکید کرد و بیان داشت: دوستان ما در منطقه موضوعاتی که موضوع بحث و گفت‌وگو بین ایران و یکی از کشورها بوده به عرصه عمومی می‌کشانند و با کشورهایی که هیچ جایگاهی با این مسائل ندارند مطرح می‌شود.

بقایی گفت: ما قبل و بعد از هر نشستی در طول سال با دوستان و کشورهایی که به این موضوع می‌پردازند در ارتباط هستیم. موضع ایران را بسیار شنیده‌اید و هر بار تکرار شده است، ایران درباره تمامیت سرزمین خودش و حاکمیت بر جزایر سه‌گانه هیچ تردیدی ندارد و اغماضی نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: رابطه ایران با ترکیه به دلیل ویژگی‌های بین دو کشور رابطه ممتازی است و دیدار ما با حماس پیام روشنی داشت و دو کشور به دنبال حمایت از فلسطین هستند. ما به دنبال پایان نسل کشی و کشتار در غزه و لبنان هستیم.

بقایی اضافه کرد: تهدید به تعرض علیه کشوری بر اساس اسناد و قطعنامه‌های بین‌المللی محکوم و مردود است. خواسته ما روشن است و ما با یادداشتی اعتراضی به سازمان انرژی هسته‌ای، تهدیدات هسته‌ای را اعلام کردیم.

سخنگوی وزار امور خارجه با اشاره به اینکه کشیده شدن جنگ به خلیج فارس خیلی نیاز به توضیح ندارد، عنوان کرد: ایجاد بحران و افزایش تنش خصوصیت رژیم صهیونیستی است. صهیونیست‌ها با توجه به حمایت آمریکا و غرب از آنها در یکی دو سال اخیر نشان دادند که ترسی از گسترش جنگ ندارند.

وی تصریح کرد: خبر استقرار سامانه‌های ضدموشکی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در سایه همان حمایت‌ها و پشتیبانی‌هاست که موجب افزایش جنایات و کشتار مردم غزه و لبنان شده است.

بقایی با اشاره به گمانه زنی‌ها در مورد همکاری برخی کشورها در تعرض احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران اظهار داشت: کشورهای همسایه با درک شرایط اجازه به تعرض علیه یک کشور اسلامی را نخواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد دیدگاه ایران در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عنوان کرد: در مورد انتخابات آمریکا هیچ نظر و دیدگاهی نداریم. سیاست‌های آمریکا علیه ایران همواره خصمانه بوده است.

بقایی افزود: موضع ایران در مورد لبنان روشن است و ایران هیچ وقت عملی که شائبه دخالت در لبنان ایجاد کند را انجام نخواهد داد. برای اجماع نظر برای آینده سیاسی در لبنان گفت‌وگوهای لبنانی از نظر ایران بهترین گزینه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران همواره در دفاع از خود به نیروهای مسلح خود متکی است، گفت: در حاشیه اجلاس کازان به رایزنی‌ها در مورد خطرات جنایات رژیم صهیونیستی خواهیم پرداخت. 

وی تصریح کرد: روسیه یکی از بنیانگذاران اجلاس کازان است و نقش مهمی در سیاستگذاری‌های آن دارد. اولین گام برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه جنایات اسرائیل در عزه و لبنان متوقف شود.

بقایی به حواشی ایجاد شده در مورد انتشار اخباری‌ پیرامون تاسیس یک شبکه فارسی زبان در ترکیه برای ایجاد مشکل برای ایران، اضافه کرد: نسبت به این موضوع و ماجراهایی که ایجاد کرد در زمان خود رسیدگی شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با همتای ترکیه‌ای در این مورد انجام شده است. البته دو کشور ریشه‌های فرهنگی عمیقی باهم دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: تقویت امنیت مرز و مبارزه با تروریسم همواره یکی از موضوعاتی بود که بین ایران و ترکیه مطرح بوده است. این رایزنی‌ها در مورد سوریه هم ادامه دارد و برای مقابله با تروریسم در مرزهای مشترک نیازمند همکاری بیشتری هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تغییر دکترین نظامی کشور تصریح کرد: سیاست قطعی کشور این است که سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی در دکترین نظامی ما جایی ندارد و این موضوع قطعی و ثابت است.

بقایی با اشاره به سفرهای اخیر وزیر امور خارجه به منطقه، ادامه داد: سفرهای عراقچی در این دو هفته بر تحولات و امنیت در منطقه متمرکز بود. این سفرها برای ایجاد اجماع برای جلوگیری از تداوم جنایات اسرائیل در غزه و لبنان بوده است.

بقایی افزود: ایران برای دفع شر رژیم صهیونیستی از تمام امکانات خود و با کمک نیروهای نظامی خود استفاده می‌کند. در مورد اسناد منتشر شده هم فارغ از این فضاسازی‌های رسانه‌ای که ترجیح می‌دهیم نظری ندهیم، در دفاع از کشور خود تردیدی‌ نداریم.

وی ادامه داد: تمرکز دستگاه دیپلماسی کشور در جلوگیری از شرارت‌های بیش از پیش رژیم صهیونیستی و متوقف کردن کشتار فلسطینیان در غزه و مردم لبنان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون سفر آینده پزشکیان به مسکو برای‌ نهایی‌ کردن توافقات دو کشور گفت: این معاهده بسیار مهم است و این موضوع آنقدر با اهمیت است که لازم دیدیم در نشستی دوجانبه انجام شود و با روسیه درحال رایزنی برای مشخص شدن زمان برگزاری این نشست هستیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها