خوشرو مطرح کرد:

عدم توجه سازمان ملل به پیامدهای ناعادلانه تحریم‌ها بر مردم

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل از عملکرد کمیته‌های شورای امنیت و پیامدهای انسانی تحریم‌های این شورا انتقاد کرد.
کد خبر: ۷۰۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷ - 12February 2016

عدم توجه سازمان ملل به پیامدهای ناعادلانه تحریم‌ها بر مردم

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، روز پنجشنبه ونزوئلا که ریاست شورای امنیت را در ماه فوریه بر عهده دارد نشست ویژه ای را در شورای امنیت تحت عنوان «عملکرد کمیتههای تحریم شورای امنیت» برگزار کرد. در این نشست انتقادهای فراوانی از نظام کنونی وضع تحریم ها توسط شورای امینت بعمل آمد و مشکلاتی مانند عدم شفافیت ؛ نداشتن جهت گیری و چشم انداز راهبردی در وضع تحریم ها وازهمه مهمترعدم توجه به پیامدهای انسانی مورد تاکید قرار گرفت.

 غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان ضمن شرکت در این جلسه و ایراد سخنرانی، مواضع و دیدگاه کشورمان را در زمینه وضع تحریمهای شورای امنیت بیان کرد و تاکید نمود که:

1-  شورای امنیت هرگز نباید بر اساس خطرهای جعلی و یا توهمات ساختگی دست به تحریم کشوری بزند بلکه تحریم فقط در صورت خطر جدی جهانی و یا تجاوز واقعی قابل توجیه است.

2- تحریمها نباید با هدف مجازات مردم و یا به جهت نیل به اغراض سیاسی وضع شود.

3- لازم است که تحریمها بعنوان آخرین راه حل، مورد نظر قرار گیرد و پیش از آن تمام روشهای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات مطابق با فصل ششم منشور مورد آزمون قرار گرفته باشد.

4- وضع تحریمها باید با توجه به پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت آن بر حقوق شناخته شده ملل در حقوق بین الملل صورت گیرد. اهداف تحریمها کاملا تبیین شود و برای یک دوره زمانی مشخص در نظر گرفته شود و به محض حصول به آن اهداف، تحریمها باید برداشته شود.

 خوشرو گفت: از جمله باید توجه داشت که تحریمها معمولا دارای پیامدهای منفی بر حقوق تصریح شده ملل در منشور بویژه حق توسعه هستند و خدمات عمومی مانند آموزش و بهداشت را مختل کرده و در مسیر توسعه مانع ایجاد میکنند. از این رو تحریمها لزوما ابزاری هوشمند نیستند و می توانند پیامدهای مصیبتباری بر مردم و گروههای آسیب پذیر وارد آورند و باعث قربانی شدن فزاینده مردم بیگناه میشود. پیامدهای انسانی وضع تحریمهای شورای امنیت بر مردم عادی و نقض حقوق مردم و منشور ملل متحد موضوعاتی است که اساسا مورد توجه کمیتههای تحریم قرار نمیگیرد.

نماینده دائم کشورمان همچنین افزود: بعلاوه در همین چار چوب، ضروری است که کمیته های تحریم شورای امنیت وضع تحریم های یک جانبه اقتصادی علیه کشورها را بعنوان نقض منشور ملل متحد و حقوق بین الملل شناسایی و مورد نظارت قرار دهند. خوشرو در پایان گفت : جمهوری اسلامی ایران از این پیشنهاد طرح شده توسط ونزوئلا حمایت میکند که کمیته های تحریم شورای امنیت موظف شوند در گزارشهای خود بخشی را نیز به آثار منفی و زیانبار تحریمها بر غیر نظامیان و فعالیت های انسانی اختصاص داده و از دبیرکل بخواهند که وی نیز در گزارشهای خود در مورد اجرای تحریمهای وضع شده توسط شورای امنیت به این موضوع مهم بپردازد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار