جایگاه خانواده در جامعه مورد نظر قرآن

علی رمضان الاوسی با تبیین سبک زندگی قرآنی گفت: در قرآن سنن و قوانین بسیاری در زمینه نحوه تعامل انسان با جامعه ذکر شده است که در صورت عملی‌شدن، شاهد جامعه‌ای سالم و صالح خواهیم بود.
کد خبر: ۸۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲ - 10May 2016

جایگاه خانواده در جامعه مورد نظر قرآن

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «علی رمضان الاوسی»، با تبیین ویژگیهای زندگی قرآنی گفت: در قرآن کریم سنن و قوانین بسیاری در زمینه چگونگی تعامل انسان با جامعه و طبیعت ذکر شده است که اگر این قوانین و سنن در زندگی روزمره عملی شود، شکی نیست که جامعهای سالم و صالح که موردنظر قرآن است، تحقق پیدا خواهد کرد.

وی افزود: قرآن برای تربیت، پرورش و خوشبختی انسان و نیز تغییر وی به سمت بهترشدن و ترسیم مسیری صحیح به سمت پروردگار نازل شده است، همانطور که در آیه ششم سوره انشقاق «
یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ: اى انسان حقا که تو به سوى پروردگار خود بهسختى در تلاشى و او را ملاقات خواهى کرد» به این موضوع اشاره شده است.

الاوسی در ادامه با اشاره به این که هدف اصلی و اساسی نزول قرآن، تربیت، پرورش و هدایت انسان و جامعه است، گفت:  این امر در تمامی کتب آسمانی نیز هدف اصلی بهشمار میرود و قرآن تأکید میکند که انسان باید علیرغم چالشها، بحرانها و انواع بلاهایی که در طول زندگی با آنها مواجه میشود، ثابتقدم باشد و در آیه ۲ سوره عنکبوت آمده است: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ: آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها مىشوند و مورد آزمایش قرار نمىگیرند).

علی رمضان الاوسی با بیان اینکه قرآن کریم ـ این کتاب آسمانی ـ روش و مسیری برای رسیدن به سعادت است، تصریح کرد: خداوند متعال، این کتاب مقدس را برای ارتقای مقام انسان نازل کرده و اگر انسان خواهان تحقق خوشبختی باشد، بهتر است آیات قرآن را حفظ کند و در صورت عدم امکان حفظ کلام وحی، زمان بیشتری برای قرائت و تدبر در کتاب الهی اختصاص دهد.

جایگاه خانواده در جامعه موردنظر قرآن

وی در ادامه به اهمیت خانواده در قرآن اشاره و عنوان کرد: در جامعه مورد نظر قرآن، خانواده هسته نخست پس از انسان بهشمار میرود و جایگاه بسیار والایی در جامعه انسانی دارد، این درحالی است که بسیاری از جوامع کنونی و نظریهها برای خانواده جایگاه مهمی قائل نیستند که در نتیجه آن شاهد مشکلات و بحرانهای اجتماعی بزرگ و سنگینی در اروپا، آمریکا و برخی جوامع هستیم.

رمضان الاوسی افزود: در قرآن کریم آمده که خداوند متعال انسان را مرد و زن آفریده و برای هریک مسئولیت، حقوق و وظایف مختلفی تعیین کرده است و توانایی و استعدادهایی را به زن عطا کرده که در مرد نیست و بالعکس.

وی در ادامه با اشاره به این که تقسیم کار و مسئولیتها در خانواده بسیار مهم است، اظهار کرد: خداوند متعال مسئولیت سرپرستی و نگهبانی از خانواده را به خاطر توانمندی و تلاش و کوشش مرد برای شکلگیری خانواده، برعهده مرد گذاشته است. در آیه ۲۲ سوره أنبیاء آمده است: «لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا:اگر در آنها [=زمین و آسمان] جز خدا خدایانى [دیگر] وجود داشت قطعا [زمین و آسمان] تباه مىشد» که این امر بیانگر اهمیت تقسیم مسئولیتها و سرپرستی است.

مرد و زن؛ مکمل یکدیگر

وی عنوان کرد: البته نباید این اصل مهم را فراموش کنیم که مرد و زن مکمل همدیگر هستند و خانواده برپایه مشورت، تفاهم و احترام متقابل پایهریزی شده است و قرآن کریم به خانواده با دید رحمت، مودت و ارتباط برپایه مهربانی نگاه میکند. اگر در رساله حقوق امام سجاد(ع) نیز نظری بیندازیم خواهیم دید که این اثر ارزشمند مملو از حقوق، وظایف تمامی گروهها اعم از حقوق والدین، همسر و تمامی اعضای خانواده است و در آن اصول مربوط به رفتار و منش انسانی و بنای تمدن بشری بیان شده است.

قرآنپژوه عراقی مقیم انگلیس در ادامه تأکید کرد: خانواده یکی از ارکان مقدس در جامعه مورد نظر قرآن است و درصورتی که اهمیتی برای آن قائل نشویم نه تنها خانواده؛ بلکه کل جامعه آسیب خواهد دید و از بین میرود. جامعه موردنظر قرآن، جامعهای خواهان همزیستی با دنیا و کنارآمدن با تغییرات، مشکلات و بحرانها است.

علی رمضان الاوسی عنوان کرد: انسان فطرتا موجودی اجتماعی است و در قرآن نیز سنن و قوانین بسیاری در زمینه چگونگی تعامل انسان با فرد و جامعه ذکر شده که اگر این قوانین و سنن را در زندگی خود پیاده کنیم، شکی نیست که جامعه قوی و موفق موردنظر قرآن محقق خواهد شد.

 

ضرورت تأسیس مرکز مطالعات قرآنی

وی افزود: قرآن کریم کتابی بسیار جامع و دربردارنده موضوعات مختلف و فراوانی است، در نتیجه متخصصان قوانین و علوم مختلف مانند جامعهشناسی، روانشناسی، حقوق و دیگر تخصصها میتوانند از این منبع الهی بهره ببرند.

استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی لندن در پایان یادآور شد: بهتر است مرکزی جامع و کامل در زمینه مطالعات قرآنی تأسیس شود و علوم مختلف حقوقی، اقتصادی، روانشناسی و زبانشناسی در این کتاب الهی مورد بررسی قرار گیرد که مطمئنا نتایج و دستاوردهای ارزشمندی خواهد داشت.

منبع:ایکنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار