یک روزنامه ترک بررسی کرد؛

ترکیه و رژیم صهیونیستی نیاز به بهبود روابط دارند

روزنامه دیلی صباح به بررسی مسئله عادی سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی پرداخت و تاکید کرد آنکارا و تل‌آویو برای اینکه از نقشه‌های یکدیگر مطلع شوند قصد احیای روابط خود را دارند.
کد خبر: ۸۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ - 14May 2016

ترکیه و رژیم صهیونیستی نیاز به بهبود روابط دارند

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، روزنامه«دیلی صباح» در یادداشتی به بررسی مسئله عادی سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی پرداخت و تاکید کرد آنکارا و تلآویو برای اینکه از نقشههای یکدیگر مطلع شوند قصد احیای روابط خود را دارند.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه دو رژیم میدانند بدون همکاری با یکدیگر نمیتوانند ادامه دهند، آمده است این مسئله همچنین از سوی «شای کوهن» سفیر رژیم صهیونیستی در ترکیه هم مطرح شده بود. گسترش موج شدیدی از وحشت و بیثباتی از داخل عراق و سوریه در حال محاصره ترکیه از مرزهای جنوبی و رژیم صهیونیستی از مرزهای شمالی و تهدید آنهاست.

دیلی صباح ادعا کرد: «عراق و سوریه بیش از پیش به مدار ایران وارد میشوند. از طرفی، ایران نیز به سرعت به سوی تبدیل شدن به شریکی برای آمریکا حرکت میکند. به همین دلیل رژیم صهیونیستی  که ایران را دشمن اصلی و ترکیه که ایران را رقیب اصلی در منطقه میدانند، نیاز میبینند که با هم همکاری کنند«.

بر این اساس، آمریکا در منطقه منفعل شده و این مسئله خود به نوعی رژیم صهیونیستی  و ترکیه را به سمت هم کشاند بگونهای که کوهن نیز تاکید کرد نمیتوانند از به اشتراک گذاشتن اطلاعات و همکاری در زمینههای عملیاتی در سوریه اجتناب کنند. البته عربستان سعودی و مصر هم در مرکز این معادله حضور دارند. سیاست ترکیه درقبال سوریه بطور کاملی با سیاستهای قطر و سعودی همپوشانی دارد.

این روزنامه چاپ ترکیه تاکید میکند که رژیم صهیونیستی  در پشت پرده بیش از پیش به عربستان نزدیک شده و اضافه کرد که تنها دلیل این همکاری، دشمنی مشترک با ایران است. طبق اسناد پاناما، ملک سلمان سعودی برای حمایت مبارزات انتخاباتی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، حدود 80 میلیون دلار هزینه کرد. این بهبود روابط درپس قضیه انتقال دو جزیره «تیران «و «صنافیر» در دریای سرخ از مصر به عربستان سعودی بود.

در حالی که گزارشاشهای اولیه حکایت از مخالفت رژیم صهیونیستی با این انتقال درپی هراس از ورود کشتیهای رژیم صهیونیستی به دریای سرخ داشتند اما این توافق بیش از اینکه نشان دهنده توافق مصریها و سعودیها باشد، به اجماع رژیم صهیونیستی  و عربستان اشاره میکند. تمام این موارد نشان دهنده ظهور اتحادی میان رژیم صهیونیستی، مصر و عربستان سعودی است که به نوبه خود منافع مشترک ترکیه و مصر را به سطح بالاتری میبرد.

دیلی صباح در پایان با اشاره به میادین گازی کشف شده در سواحل مدیترانهای اراضی اشغالی، آن را دلیل دیگری برای همکاری میان ترکیه و رژیم صهیونیستی عنوان کرده و نوشت ترکیه میخواهد روابط خود را با بازیگران منطقهای که بصورت مستقیم در درگیریها فرقهای در منطقه حضور ندارند، گسترش دهد. البته نزدیکی ترکیه به رژیم صهیونیستی  باعث خواهد شد روابطش با حماس دچار حساسیت شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار