محمدی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تعامل قطره چکانی بانک‌های اروپایی با ایران مغایر تعهدات برجام

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: این تعامل قطره چکانی، نیاز بازرگانی فعلی، گفتگوها و تفاهماتی را که با کشورهای مختلف داشتیم زیر سوال می‌برد؛ به این معنا که تمام کشورهای خارجی که برای عقد قرارداد اقتصادی در ایران حضور پیدا کردند.
کد خبر: ۸۲۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹ - 15May 2016

تعامل قطره چکانی بانک‌های اروپایی با ایران مغایر تعهدات برجام

هادی محمدی کارشناس مسائل بینالملل در گفتوگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، درباره عدم ارتباط گیری بانکهای بزرگ جهان با کشورمان و بدعهدی طرف غربی در معاهدات پسابرجامی گفت: همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته تاکید کرد؛ استفاده از مجاری بانکهای بزرگ برای جمهوری اسلامی میسر نیست و جلساتی که بین این کشورها، بانکها و حتی دولتهای غربی با مقامات آمریکایی انجام گرفته، آنها نیز بینتیجه بوده است.

وی ادامه داد: حتی فشارهایی که فرانسویان به دولت آمریکا آوردهاند تا بتوانند مجاری اصلی مناسبات بانکی و جا به جایی پول برای تجارت و بازرگانی در اختیار قرار دهد نیز به نقطه انسداد و توقف رسیده است.

این کارشناس مسائل بینالملل با اشاره به تاکید سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ارتباط گیری ایران با بانکهای کوچک اظهار داشت: ایران تنها راه مبادلاتی برای باز کردن "سوییفت" و "ال سی"  را باید در مجاری بانکهای کوچک غربی بیابد و از آنجایی که تجارت جمهوری اسلامی ایران تنها نمیتواند محدود به بانکهای کوچک شود و بانکهای بزرگ نیز حاضر نیستد با واسطه بابک کوچکتر تعاملات بانکی خود را با ایران انجام دهند؛ عملا ایران یک تعامل قطرهچکانی را از طریق بانکهای کوچک در اختیار دارد.

محمدی بیان کرد: این تعامل قطره چکانی، نیاز بازرگانی فعلی، گفتگوها و تفاهماتی را که با کشورهای مختلف داشتیم زیر سوال میبرد؛ به این معنا که تمام کشورهای خارجی که برای عقد قرارداد اقتصادی در ایران حضور پیدا کردند صرفا تفاهماتی روی کاغذ انجام میدهند و علیرغم میل شدیدی برای برقراری روابط اقتصادی با ایران دارند امکان آن از طرف آمریکاییها بسته است.

وی این وضعیت اقتصادی در پسابرجام را حاصل دو عامل دانست و گفت: در مذاکرات برجام یا طرف مذاکره کننده ایرانی دقت کافی انجام نگرفته و تفسیری که آمریکاییها در عمل انجام میدهند؛ دقیقا با محتوای برجام مطابقت دارد یا ندارد اگر این رفتار آمریکایی متناسب با مفاد برجام است به معنای کوتاهی و عدم دقت تیم مذاکره ایرانی در مذاکرات برجام بوده که فریب خوردهاند.

این کارشناس مسائل بینالملل تصریح کرد: اما اگر رفتار آمریکاییها با مفاد برجام تناقض دارد و طرف ایرانی با بدرفتاری طرف غربی روبرو شده است؛ به این معنی است که طرف ایرانی باید به منزله نقض برجام با این موضوع برخورد کند؛ چه از طریق 5+1 و چه از طریق متن در نظر گرفته شده در متن برجام برای پیگیری شکایتهایی که ممکن است هر یک از طرفین داشتخ باشند؛ این مسئلهه باید کاملا روشن شود.

محمدی تاکید کرد: آنچه که مسلم است، اگر هر کدام از این راهها برای احقاق حقوق ایرانی و لغو تحریم میسر نشد؛ باید به تجدید نظر در اجرای مفاد برجام و یا حتی کنار زدن برجام در سطح مقامات و مسئولین صورت پذیرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار