حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی جابری:

اقتصاد مقاومتی به معنای آماده شدن در برابر فشارهای دشمن است

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام ، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی نه به معنای زندگی مشقت بار، بلکه به معنای آماده شدن در برابر فشارهاست.
کد خبر: ۱۳۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷ - 06March 2014

اقتصاد مقاومتی به معنای آماده شدن در برابر فشارهای دشمن است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی جابری عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام  با اشاره به اینکه اقتصاد، جزء علوم انسانی است، اظهار داشت: علوم انسانی، علومی هستند که بخشی از رفتار و شئونات انسانی را تبیین و تعریف می کنند.

دکتر جابری با اشاره به اینکه علم اقتصاد به تبیین، تعریف و توصیف رفتار اقتصادی انسان می پردازد، ادامه داد: اقتصاد در فقه شیعه، آن دسته احکامی هستند که ناظر بر رفتار مالی اشخاص هستند.
 
وی در پاسخ به این سئوال تبیین که آیا اسلام دارای یک نظام اقتصادی است یا فقط مولفه هایی از اقتصاد در آن وجود دارد، ادامه داد: همه اندیشمندان اسلامی بر این مسأله، اتفاق دارند، که اسلام دارای نظام اقتصادی است.
دکتر جابری ادامه داد: اسلام دین جامعی برای هدایت انسان است و بخشی از هدایت انسان نیز مربوط به نظام اقتصادی است، و قطعا اسلام در این زمینه نیز برنامه دارد.
 
وی در ادامه با اشاره به لزوم اقصاد مقاومتی برای بهبود وضعیت کشور، ادامه داد: سالیان متوالی است که مقام معظم رهبری به شیوه های مختلف و با نامگذاری سالها به عناوین اقتصادی،  دولتمردان را متوجه مسائل اقتصادی می کنند و سعی کردند تا به فعالیت های اقتصادی جهت دهی کنند تا جامعه برای طرح مسأله اقتصاد مقاومتی آماده شود.
 
عضو کانون طلوع در پاسخ به این سئوال که ایران با داشتن منابع و معادن فراوان و امکان صادرات آن، چه نیازی به اقتصاد مقاومتی دارد، اظهار داشت: اتفاقا همین مسأله که دارای منابع سرشار است، سبب شده تا مورد طمع دشمنان قرار گیرد و این مسأله که ایران علاوه بر منابع، دارای نیروی انسانی کارآمد و خلاق است، سبب شده تا دشمنان منافع خود را در خطر دیده و ایران را تحت فشار قرار دهند که البته تنها راه برای مقابله با این فشارها، تحقق اقتصاد مقاومتی است.
 
وی با اشاره به اینکه دشمن قصد جلوگیری از پیشرفت ایران را دارد، اظهار داشت: بحث هسته ای بهانه است و حتی در صورت حل شدن آن، دشمنان، بازهم بهانه های دیگری برای فشار بر ایران، پیدا می کنند، لذا باید سیاست و راهبردی پیش گرفته شود که فشارهای اقتصادی دشمنان، سبب ایجاد شوک در نظام اقتصادی ما نشود  که این راهبرد، همان اقتصاد مقاومتی است.
 
دکتر جابری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی نه به معنای زندگی مشقت بار، بلکه به معنای آماده شدن در برابر فشارهاست. به معنای این نیست که ما دائما با کشورهای دنیا در حال تنش باشیم و مجبور به تحمل سختی های ناشی از تحریم ها باشیم، بلکه به معنای آمادگی در برابر فشارهای آنهاست.
 
وی اقتصاد مقاومتی را یک راهبرد و تاکتیک دانست و خاطر نشان کرد: در مقطعی ما به این راهبرد نیاز داریم و چه بسا در مقطع دیگری راهبرد دیگری اتخاذ شود.
 
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه حفظ انقلاب و رسیدن به اهداف انقلاب، مانند اصل انقلاب مهم است، ادامه داد: دشمن سعی دارد با شیطنت ها، به آن ضربه زده و مانع تحقق اهداف انقلاب شود، لذا باید راهبردی اتخاذ شود که شیطنت های دشمنان نتواند مانع رسیدن به آرمان ها شود. این راهبرد، امروز اجرای اقتصاد مقاومتی است و چه بسا در آینده به آن راهبرد احتیاج نداشته و راهبرد دیگری اخذ شود.
 
وی در خصوص ر ابطه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی می تواند در چارچوب اقتصاد اسلامی تعریف شود. یعنی تحقق اهداف سیاسی، اقتصادی و استقلال حاکمیت در نظام اسلامی، گاه منوط به اجرای اقتصاد مقاومتی است. به عبارت دیگر می توان اقتصاد اسلامی را به شیوه مقاومتی در جامعه پیاده کرد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار