گزارش؛

نقش بسیج در مقابله با توطئه‌های اقتصادی دشمنان

امروز اگر غرب به سمت مذاکره با ایران پیش آمده نه به دلیل عقب‌گرد ایران از خطوط قرمز بلکه به دلیل آگاهی غرب از ناتوانی در برابر اراده و خودباوری ملت ایران است که با تکیه بر وحدت و داشته‌های درونی برای رفع نیازهای خود گام برداشته‌اند.
کد خبر: ۶۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲ - 25November 2013

نقش بسیج در مقابله با توطئه‌های اقتصادی دشمنان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، اقتصاد یکی از ارکان مهم هر کشور را تشکیل میدهد. کشوری که در حوزه اقتصادی بتواند به خودکفایی دست یابد می تواند از آن به عنوان مولفهای برای مقابله با تهدیدات و حتی برتری نسبت به دشمنان برخوردار شود. البته این بدان معنا نیست که راه نجات و پیشرفت کشورها را نظام سرمایه داری تشکیل میدهد؛ بلکه محور اصلی مباحث اقتصادی وحدت و یکپارچگی ملی در رفع نیازهای کشور و کاهش وابستگی به دنیای خارج است.

اصلی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران با تمام قوا آن را به مرحله اجرا در آورده است و با رویکرد به داشتههای داخلی به مقابله با تمام تحریمها و تهدیدات پرداخته است. امروز اگر غرب به سمت مذاکره با ایران پیش آمده نه به دلیل عقبگرد ایران از خطوط قرمز بلکه به دلیل آگاهی غرب از ناتوانی در برابر اراده و خودباوری ملت ایران است که با تکیه بر وحدت و داشتههای درونی برای رفع نیازهای خود گام برداشتهاند.

در اهمیت وحدت و یکپارچگی در عرصه اقتصادی همان بس که رهبر معظم انقلاب ( مدظلهالعالی ) سال 1392 را به نام سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام گذاری کردند.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و خلق حماسه سیاسی، محور اصلی سیاستهای دولت و مطالبه مردم، حول محور حماسه اقتصادی قرار گرفت. به گونهای که ملت بزرگ ایران، برگزاری انتخابات را دستیابی به حماسه سیاسی قلمداد کرد و پس از آن تحرکات سیاسی جریانها و گروههای داخلی و خارجی را امری حاشیهای دانسته و خواستار انسجام ملی میان مسئولان و مردم برای تحقق حماسه اقتصادی شدند.

جنگ کنونی غرب با ملت ایران بیش از آنکه سیاسی باشد، جنگ اقتصادی است آن هم نه با ابزار تحریم بلکه با ابزار جلوگیری از خلق حماسه اقتصادی. غرب به زعم خود تلاش دارد تا با این مولفه، ملت ایران را به تسلیم شدن وادار سازد، در حالی که در ظاهر از رویکرد سیاسی با ایران سخن میگوید.

آنها با پیوند زدن مذاکرات هستهای ملت ایران به تحریمها برآنند تا چنان القا سازند که برای رسیدن به حماسه اقتصادی باید چشم به خارج داشت و نه آنکه به دنبال تولید و کار جمعی بود.

حال یک اصل اساسی مطرح است و آن اینکه راهکار رسیدن به حماسه اقتصادی چیست و چه راهکاری در پیش روی ملت بزرگ ایران و نظام اسلامی قرار دارد؟

در میان مولفههای موجود برای تحقق این مهم، یک اصل اساسی قابل توجه است و آن اصل "فرهنگ بسیجی" در این عرصه است. بسیج به عنوان یکی از شاکلههای مردم نهاد، در سراسر کشور میتواند نقشی اساسی در اجرای اصل تولید ملی و خلق حماسه اقتصادی داشته باشد.

فرهنگ بسیجی مجموعهای از شاخصههایی است که در بنیاد بسیج نهاده شده و تبلور آن توانسته دستاوردهای بسیار برای کشور به همراه داشته باشد. فرهنگی که با نهادینه شدن آن میتوان گام های بلندی برای رسیدن به ابعاد مختلف توسعه و پیشرفت معنوی و مادی برداشت.

مهمترین مولفه فرهنگ بسیجی تاکید بر اصل وحدت و یکپارچگی است. در فرهنگ بسیجی هیچ کس به دنبال منافع شخصی نمیباشد بلکه منافع جمع در نظر گرفته شده و برای آن تلاش میشود. در این عرصه افراد بدون مطرح بودن جایگاه خانوادگی، تحصیلات، موقعیت اجتماعی و... در کنار یکدیگر برای رسیدن به هدف واحد تلاش می کنند. نهادینه شدن این فرهنگ در سراسر کشور میتواند زمینه ساز یکپارچگی و همدلی ملی شود. در اصل میتوان گفت که اصل وحدت و یکپارچگی فرهنگ بسیجی مهمترین مولفهای است که میتواند مولفههای بالقوه را به بالفعل تبدیل نماید.

نکته مهم در این حوزه آن است که فرهنگ بسیجی مروج اصل خودکفایی و عدم وابستگی به خارج است. بهرهگیری از تمام ظرفیتهای موجود داخلی برای تحقق اهداف که عملا استقلال و خودکفایی را به همراه دارد. به عبارت دیگر در فرهنگ بسیجی اصل وجود امکانات و ایدآلها برای انجام کارها نمیباشد بلکه تلاش برای رسیدن به امکانات بیشتر و ساختن ایدآلها ملاک میباشد.

با این نگرش دیگر ابهام سازی در مسیر هدف معنایی ندارد و با فرهنگ بسیجی حرکت در مسیر ساخت اید آل ها اجرایی خواهد بود. نکته مهم آنکه در فرهنگ بسیجی نگاه مادی جایگاهی ندارد بلکه نگاه معنوی و رسیدن دسته جمعی به هدف واحد مورد نظر است. تقویت این دیدگاه و ترویج نگاه پیشرفت واحد بر اساس ظرفیتهای موجود به جای نگاه سرمایهدارانه میتواند مولفهای بس مهم در رسیدن به اهداف باشد.

از مولفههای مهم دیگر فرهنگ بسیجی عدم محدود شدن آن در دایره بسته مولفههای ساختاری در عرصههای سیاسی ، فرهنگی، اجتماعی و... است. فرهنگ بسیجی در ابعاد گسترده در سراسر کشور گسترش یافته و حد و مرزی برای آن وجود دارد. برای آنکه بتوان اصل حماسه اقتصادی را در سراسر کشور نهادینه ساخت میتوان از ظرفیت فرهنگ بسیجی برخوردار گردید.

فرهنگ بسیجی به منزله آن است که برای رسیدن به اهداف نباید در یک منطقه و حوزه خاص تلاش کرد بلکه باید آن را در سراسر کشور نهادینه کرد تا دستاوردهای بزرگی را به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر میتوان گفت که فرهنگ بسیجی نگاهی کلان و وسیع دارد و به صورت جزیرهای عمل نمی کند.

نکته بسیار مهم در  تحقق اهداف و آرمانها، داشتن بصیرت و آگاهی است. از شاخصههای اصلی فرهنگ بسیجی داشتن بصریت و شناخت است که موجب شده تا بسیج و بسیجی بتواند از چالش ها عبور و هر روز دستاوردهای بیشتری داشته باشد. اکنون نیز وجود فرهنگ بسیجی داشتن بصیرت و آگاهی میتوان نقشی مهم در تحقق اصل تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی داشته باشد. 

بصیرت و آگاهی در شناخت اولویتها و مولفههای لازم برای رسیدن به اهداف، بصیرت و آگاهی در دشمن شناسی و حربههای آن برای مقابله با اهداف و آرمانهای ملتها، بصریت در شناخت ریشهای اصل تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و... از مولفههای است که در این مسیر میتواند مورد توجه باشد. باید در نظر داشت که بدون بصیرت و شناخت صحیح نمیتوان از سنگلاخها عبور کرد و به سر منزل مقصود رسید لذا توجه به اصل شناخت و بصیرت در قالب فرهنگ بسیجی امری مهم در تحقق اهداف ملی خواهد بود.

فرهنگ بسیجی مولفهای است که می تواند راه را برای مقابله با دشمن همواره سازد، چنانکه در دوران دفاع مقدس این بسیجیها بودند که امر مهم شکستن خط محاصره دشمن و یا عبور از میادین مین را بر عهده داشتند. اکنون نیز دشمن با ابزارهای نوین محاصره های جدیدی را علیه ایران اسلامی ایجاد کرده است و باردیگر این فرهنگ بسیجی است که با اراده و همت خویش باید برای شکستن این خطوط گام بردارد . جهادی بزرگ و سراسری که رمز اصلی آن را حضور فعال و همه جانبه بسیج در خلق حماسه اقتصادی تشکیل میدهد.

نظر شما
پربیننده ها