یادداشت؛

بسیج؛ نقطه عطفی در انقلاب اسلامی

فرمان تاریخی امام(ره) در باب تاسیس بسیج، نقطه عطفی در انقلاب اسلامی و ضامن سلامت و تعالی آن در طول سال های پس از انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران بوده است.
کد خبر: ۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۳ - 25November 2013

بسیج؛ نقطه عطفی در انقلاب اسلامی

خبرگزاری دفاع مقدس- علی تتماج: پنجم آذر ماه تجلی روزی بزرگ در کارنامه انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران است که می توان آن را از شاخصههای اصلی پویایی و پیشرفتهای همه جانبه انقلاب اسلامی و ملت ایران دانست. روزی که ابعاد جدیدی از وحدت و یکپارچگی ملت ایران را به رخ جهانیان کشید. پنجم آذر سالروز فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بسیج است که خونهای تازه را به رگ های انقلاب اسلامی تزریق نمود.

انقلاب اسلامی ملت ایران را به حق می توان الگویی برای نه تنها امت اسلامی بلکه تمام آزادی خواهان و آزادمردان جهان دانست، چنانکه بسیاری از نظریه پردازان بزرگ جهان اذعان دارند، مشکل غرب با جمهوری اسلامی و ملت ایران برگرفته از نگاه اعتقادی و ارزشی ملت ایران است که موجب شده تا نظام اسلامی را به الگویی قابل اعتماد و کارآمد برای تمام جهانیان مبدل سازد. در این عرصه یکی از اصلی ترین شاخصههای نظام اسلامی را وجود ارزشمند بسیج و فرهنگ بسیجی تشکیل میدهد. مولفهای انحصاری که بر گرفته از دو اصل مردمی بودن و معنوی بودن است. اصولی که درکنار یکدیگر، قدرتی نیرومند را در جهت تحقق آرمانهای انقلابی و ملی و نیز مقابله با تمام تهدیدات و توطئههای دشمنان ایجاد کرده است.

فرمان تاریخی امام(ره) در باب تاسیس بسیج، نقطه عطفی در انقلاب اسلامی و ضامن سلامت و تعالی آن در طول سال های پس از انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران بوده است. حوادث پر التهاب ماه های ابتدایی شکلگیری انقلاب اسلامی، ضرورت بسیج همگانی ملت برای دفاع از امنیت کشور در برابر نا آرامی های ایجاد شده توسط دشمنان انقلاب را ایجاد کرده بود. در این میان ماجرای تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام و آشکار شدن تبدیل این سفارتخانه به پایگاهی برای جاسوسی و توطئهافکنی علیه نظام جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی را درشرایط ویژه "رویارویی مستقیم امریکا با ایران " قرار داد.

تهدید امریکایی ها برای حمله نظامی به ایران به قصد آزادی جاسوسان، دغدغه ای بود که ضرورت وجود نیرویی منسجم، آموزش دیده، نظامی، انقلابی و مردمی برای دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی را بیش از گذشته فراهم آورد.  از سوی دیگر تهدیدات گسترده دشمنان قسم خورده انقلاب ملت ایران از جمله ، جنگ افروزی رژیم صدام که با حمایت 35 کشور در توهم سلطه بر ایران اسلامی بود حراست از کیان و آب و خاک و ناموس میهن را به اولویتهای کارکردهای نظام و ملت مبدل ساخته بود.

در چنین شرایطی بسیج مستضعفین به فرمان حضرت امام خمینی(ره) در 5 آذر1358 تشکیل گردید. حضرت امام در همان ایام در دیدار با جمعی از پاسداران درباره ضرورت دفاع از کشور فرمودند: "مملکت اسلامى باید همهاش نظامى باشد. تعلیمات نظامى داشته باشد... یک مملکت بعد از یک چند سالى بشود یک کشورى با 20 میلیون جوان که دارد 20 میلیون تفنگدار داشته باشد. بیست میلیون ارتش داشته باشد. و این یک چنین مملکتى آسیب بردار نیست."

نگاه  امام راحل به مسئله بسیج، امری راهبری و بلند مدت بوده است نه امری تاکتیکی و مقطعی. عمق این نگاه نافذ و تاثیرگذار را در کلام ایشان به خوبی میتوان دریافت. ایشان بارها در باب راهبرد و رسالت بسیج تاکید فرمودند: "باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است ، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست ، باید هستههای مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد."

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار