گزارش؛

اندیشمندان غربی ‌بسیج را یکی از ارکان قدرت ملت ایران می‌دانند

اهمیت و جایگاه بسیج چنان است که اندیشمندان غربی در مولفه‌های خود برای مقابله با انقلاب اسلامی، ‌بسیج را یکی از ارکان قدرت ملت ایران می دانند که با ویژ‌گی‌های انحصاری موجب مصونت کشور و نظام اسلامی‌از توطئه‌های دشمنان شده است.
کد خبر: ۶۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶ - 25November 2013

اندیشمندان غربی ‌بسیج را یکی از ارکان قدرت ملت ایران می‌دانند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس؛ هر چند که قدرت اقتصادی و نظامی از مؤلفههای یک کشور را تشکیل میدهد اما بسیاری بر این عقدهاند که همگرایی مردمی و ملی از شاخصههای قدرت یک کشور است که نه تنها در حوزه داخلی بلکه در حوزه جهانی نیز اهداف و خواسته های ملتها را محقق و حتی آنها را به قدرتی برتر در صحنه بین الملل مبدل میسازد.

بسیاری تاکید دارند اگر وحدت و همگرایی ملی نباشد قدرتمندترین اقتصادها و نظامیان نیز با شکست همراه خواهند شد و نخواهند توانست به اهداف خود دست یابند.

هر چند که همگرایی ملی در بسیاری از کشورها جهان قابل مشاهده است اما در جمهوری اسلامی ایران این همیاری دارای مؤلفهای انحصاری میباشد که در سایر نقاط جهان نمیتوان مشابه آن را یافت. بسیج که با فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت آن مؤلفه انحصاری است که صرفاً ملت ایران از آن برخوردار است و سایر ارکان جبهه مقاومت شامل حزب الله لبنان، سوریه و فلسطین نیز در این مسیر در حال حرکت میباشند.

اهمیت و جایگاه بسیج چنان است که اندیشمندان غربی در مؤلفههای خود برای مقابله با انقلاب اسلامی، بسیج را یکی از ارکان قدرت ملت ایران میدانند که با ویژگیهای انحصاری موجب مصونت کشور و نظام اسلامی از توطئههای دشمنان شده است. در همین چارچوب اندیشکدههای آمریکایی در تحلیل ساختاری ایران میگویند: "تا زمانی که اصل ولایت فقیه و ساختاری به نام سپاه و بسیج در ایران وجود دارد آمریکا نباید حتی تصور نفوذ و سلطه بر ایران را در سر داشته باشد".

با توجه به همین شاخصهها میتوان دریافت که غرب از حضور و گسترش بسیج در کشور هراس دارد و برای مقابله با آن به هر ابزاری چنگ میزند. حال این سؤال مطرح است که چرا غرب از بسیج و فرهنگ بسیجی هراس دارد و برای به انحراف کشاندن، در حاشیه قرار دادن و حذف جایگاه مردمی آن تقلا میکند چنانکه از محورهای اصلی توطئههای غرب معطوف به بسیج و حذف نقش آن از عرصه جامعه میشود.

الف) روحیه خودباوری

از مهمترین شاخصههای بسیج و فرهنگ بسیجی را روحیه خودباوری در رسیدن به اهداف و آرمانها تشکیل میدهد. غرب همواره از یک اصل در هراس بوده و به مبارزه با آن پرداخته است و آن روحیه خودباوری ملتها است. غرب چنان القا میسازد که ملتها به تنهایی توان رسیدن به اهداف و خواستههای خود را ندارند و صرفاً باید تابع الگوهای غربی باشند. نمود عینی آن را در تحولات کنونی مصر و بسیاری از کشورهای عربی میتوان مشاهده کرد که غرب صراحتاً آنها با ادعای ناتوانی در رسیدن به اهداف تحقیر ساخته و به دنبال القا الگوی خویش به آنها است. از مهمترین ویژگیهای بسیج و فرهنگ بسیجی را روحیه خودباوری تشکیل میدهد.
 
خودباوری در ۸ سال دفاع مقدس، خودباوری در بازسازی ویرانههای جنگ تحمیلی، خودباوری در پیشرفتهای نظامی و فنی مهندسی، خودباوری در رسیدن به دانش روز جهان از جمله دانش هستهای و هوا فضا، خودباوری در رسیدن به جایگاه برتر منطقهای و جهانی، خودباوری در مقابله با تهدیدات دشمنان و نظام سلطه، خودباوری در عدم وابستگی به خارج و حرکت منسجم و ملی در تحقق آرمانها و اهداف، خودباوری در نه گفتن به آمریکا و تحریمها و...از جمله نمودهای فرهنگ خودباوری در فرهنگ بسیجی میباشد.
 
بر این اساس است که غرب تلاش دارد تا فرهنگ بسیجی را در حاشیه قرار دهد و مانع از توجه و الگو برداری سایر جوامع از آن گردد چرا که فرهنگ بسیجی برابر است با واژه خودباوری و ایستادن روی پای خویش و عدم تکیه بر دیگران. اصلی که تحقق آن یعنی پویای و ایستادگی ملتها در برابر نظام سلطه که برچیده شدن بساط استعمار و استثمار را به همراه دارد.
 
 ب) بصیرت در دشمن شناسی
 
نکته بسیار مهم در فرهنگ بسیجی بصیرت و آگاهی در دشمن شناسی است. نظام سلطه همواره تلاش کرده است تا با ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در داخل کشورها و در ابعاد وسیعتر در میان ملتها برای سلطه بر کشورها بهره گیرد به گونهای که از اصلیترین شاخصههای رفتاری غرب را در فتنه انگیزی و اختلاف افکنی میتوان مشاهده کرد. جمله معروف انگلیسیها همچنان سر مشق نظام سلطه است (اختلاف انداز و حکومت کن).
 
بسیج و فرهنگ بسیجی دارای شاخصهای خاص میباشد و آن اینکه از همان ابتدا با رهنمودها و هدایتهای دلسوزانه امام راحل و در عصر حاضر با تدابیر و راهنماییهای پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، شناخت دشمن اصلی و گرفتار نشدن در ظواهر و حاشیهها به اصلی مهم برای بسیج مبدل گردیده است. در همین چارچوب از یک سو در عرصه داخلی کشور شاهد حضور فعال تمام اقشار و طوایف با هر دین و مسلک و مرامی در عرصه بسیج میباشیم به گونهای که از افتخارات ملی کشورمان را نهادینه شدن فرهنگ بسیجی در سراسر کشور تشکیل میدهد، از سوی دیگر در صحنه خارجی نیز بر اساس فرهنگ بسیجی دشمن اصلی نظام سلطه و در رأس آن صهیونیسم و آمریکا میباشد.

دشمن شناسی، اصلی مهم است که میتوان آن را از ویژگیهای بسیج و فرهنگ بسیجی دانست که توانسته انقلاب و میهن اسلامی را از گزند دشمنان مصون بدارد. متأسفانه در بسیاری از کشورهای اسلامی هر چند که تشکلهای مردمی و انقلابی به ویژه با حضور جوانان شکل گرفته است اما عدم شناخت صحیح از دشمن موجب سوء استفاده دشمنان و حرکت آنها در مسیر بی راهه شده است. امری که نتیجه آن را در بحرانهای اخیر مصر، تونس و لیبی میتوان مشاهده کرد.

حال آنکه فرهنگ بسیجی با بصیرت و آگاهی در شناخت دشمن پس از ۳۴ سال همچنان به حیات خود ادامه داده و هر روز ابعاد جدیدی از پیشرفت و تعالی را به ارمغان میآورد.
 
نتیجه گیری

جان کلام آنکه دو اصل بصیرت و آگاهی در دشمن شناسی و خودباوری در تحقق آرمانها و اهداف دو شاخصه اصلی بسیج و فرهنگ بسیجی هستند که ضمن تسریع در تحقق آرمانها و اهداف انقلاب سدی محکم در برابر توطئههای دشمنان بوده است. الگویی که نظام سلطه به شدت از الگو شدن آن برای جهانیان در هراس است و برای کم رنگ سازی و در حاشیه قرار دادن آن به ابزاری از جمله فضاسازی منفی رسانهای و تبلیغاتی علیه بسیج و فرهنگ بسیجی مبادرت میورزد. توطئهای که همان روحیه خودباوری و بصیرت و آگاهی در دشمن شناسی سرانجام به شکست ختم خواهد شد چنانکه سایر توطئههای دشمنان برای حذف فرهنگ بسیجی ناکام مانده است.

گزارش از: علی تتماج
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار