یادداشت؛

قدرتى که در بسیج نهفته توان مقابله با ارتش‌‏هاى کلاسیک جهان را دارد

بسیج یک سازمان نظامى کاملاً منعطف است که مأموریت اصلى آن دفاعى است، اما این قابلیت نیز در آن وجود دارد که در هر شرایط ضمن حفظ آمادگى دفاعى نیازهاى روز کشور و جامعه را در ابعاد مختلف تأمین نماید.
کد خبر: ۶۵۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷ - 21November 2013

قدرتى که در بسیج نهفته توان مقابله با ارتش‌‏هاى کلاسیک جهان را داردخبرگزاری دفاع مقدس - رسول شادمانی: در حال حاضر دیدگاههاى مختلفى در مورد بسیج مطرح است. گروهى بسیج را یک مجموعه کاملاً نظامى مىدانند که صرفاً وظیفه دفاعى و امنیتى برعهده دارد. عدهاى از آن به عنوان یک سازمان شبهنظامى نام مىبرند و برخى نیز معتقدند که بسیج یک سازمان نظامى کاملاً منعطف است که مأموریت اصلى آن دفاعى است، اما این قابلیت نیز در آن وجود دارد که در هر شرایط ضمن حفظ آمادگى دفاعى نیازهاى روز کشور و جامعه را در ابعاد مختلف تأمین نماید.

در سالهاى اولیه پیروزى انقلاب، یکى از خطراتى که انقلاب نوپاى اسلامى را تهدید مىکرد حمله نظامى بود. امام خمینى (ره) در پنجم آذرماه ۱۳۵۸، طى فرمانى دستور تشکیل بسیج را صادر فرمودند. در قسمتى از این پیام آمده است:
«... قواى خودتان را مجهز بکنید و تعلیمات نظامى پیدا کنید و به دوستانتان تعلیم دهید. به همه اشخاصى که همین راه را میروند تعلیمات نظامى بدهید. مملکت اسلامى باید همهاش نظامى باشد و تعلیمات نظامى داشته باشد... فنون جنگى را یاد بگیرند. باید ملت ما جوانهایشان مجهز باشند به همین جهاز و علاوه بر جهاز دینى و ایمانى که دارند مجهز به جهازهاى مادى و سلاحى هم باشند و یاد گرفته باشند. این طور نباشند که کسى تفنگى که دستشان آمد ندانند که با آنچه کنند. باید یاد بگیرند و یاد بدهند. جوانها را یادشان بدهید. همه جا باید این طور بشود که یک مملکتى بعد از چندسالى که بیست میلیون جوان دارد، بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد و یک چنین مملکتى آسیبپذیر نیست.»

کمتر از یک سال پس از صدور این فرمان بود که رژیم بعث عراق علیه ایران به یک حمله سراسرى دست زد. جوانان بسیج که در پایگاههاى مقاومت در مساجد گرد آمده بودند با اشاره ایشان به جبهههاى نبرد هجوم بردند و تا آخرین قطره خون خویش ایستادگى و مقاومت کردند.

در طول هشت سال دفاع بسیج آن چنان خوش درخشید که دشمنان اعتراف کردند: «قدرتى که در بسیج نهفته توان مقابله با یکایک ارتشهاى کلاسیک جهانى را دارد.»

بسیج تنها یک نیروی نظامی نیست وظیفه بسیج فقط به جنگ و مسئله نظامى محدود نمىشود. در حوادث طبیعى و بلایا حضور بسیجیان گرهگشاى مشکلات و مایه دلگرمى مردم و مسئولین بوده است، همان طور که در حادثه اسفبار زلزله اخیر در آذربایجان شرقى اولین نیرویى که به کمک حادثهدیدگان شتافت بسیجیان بودند. اصولاً تفکر بسیجى کارسازترین عامل در سختترین میادین مبارزه بوده است.

در اندیشه امام خمینی (ره)، بسیج نهادى است اجتماعى با ابعاد متعدد. در این نگرش بسیج دیگر صرفاً سازمانى نظامى نیست که فقط در زمان جنگ و براى دفاع در مقابل دشمن شکل گرفته باشد بلکه نهادى است وسیع و پاسخگوى نیازهاى اساسى و حیاتى جامعه و با اجزاى دیگر نظام چنان هماهنگى و پیوند دارد که انفصال آن جز با انحلال جامعه اسلامى متصور نیست. ایشان در همین زمینه مىفرمایند:

«اگر بر کشورى نواى دلنشین تفکر بسیجى طنین انداز شود چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید والا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند.»

تفکر بسیجى قدرت و بینش تشخیص حق از باطل است. پیامبر گرامى اسلام (ص) فرمودند: «تکیهگاه دین، فهم دقیق آن است و عابدى که دینشناس نباشد همچون کسى مىماند که شب مىسازد و روز ویران مىکند.»
تفکر بسیجى در صدر اسلام، افرادى همچون ابوذر، عمار، میثم تمار مالک اشتر و مقداد (سلامالله علیهم) را تربیت کرد و در انقلاب ما نیز باکرىها، زینالدینها، بروجردىها، همتها، صیادها، بابایىها و... را تحویل جامعه داد.

یکى از کاملترین تعاریف را حضرت آیتالله خامنه اى، رهبر معظم انقلاب، ارائه فرمودهاند.
«بسیج عبارت است از مجموعهاى که در آن پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور در راه اهداف متعالى این ملت و براى به کمال و به خوشبختى رساندن این مردم جمع شدهاند.»

فرمانده کل قوا در فراز دیگرى مىفرمایند:«بسیج یعنى حضور ناشى از ایمان و اخلاص و انگیزه دینى و ایمان صادقانه در هر میدانى که انسان احساس مىکند کارایى و توانایى حضور در آن میدان را داراست. این معناى بسیج است.»

با این تعاریف، نیروى مقاومت بسیج با هدف ایجاد توانایىهاى لازم در تمامى افراد معتقد به قانون اساسى و اهداف انقلاب اسلامى به منظور دفاع از کشور و نظام جمهورى اسلامى و نیز کمک به مردم هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه با هماهنگى مراجع مرتبط تشکیل شده است.

امام خمینى (ره) در تاریخ دوم آذر 67 به مناسبت هفته بسیج خطاب به مسئولان فرمودند:«من دست یکایک شما پیشگامان رهایى را مىبوسم و مىدانم که اگر مسئولان نظام اسلامى از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهى خواهند سوخت. بار دیگر تأکید مىکنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونى (بسیج) سقوط در دام دو ابرقدرت جهانى را به دنبال خواهد داشت. من از تمامى بسیجیان خصوصاً از فرماندهان عزیز آن تشکر مىکنم و از دعاى خیر براى این فرزندان با وفاى اسلام غفلت نخواهم نمود.»

در حال حاضر نیز نیروى مقاومت بسیج وظایفى همچون جذب، آموزش و سازماندهى اعضاى بسیج، حفظ، انسجام و ارتقاى روحیه بسیجیان، دفاع محلى و مقاومت مردمى و همکارى با سازمانهاى آموزشى، سازندگى و بهداشتى کشور را بر عهده دارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار