دفاع مقدس در آیینه ی مطبوعات (1)

ماجرای‌حمله به کشتی‌ها و جزایر ایرانی در اوج جنگ چه بود؟!

جورج شولتز وزیر خارجه وقت آمریکا، در اردیبهشت ماه 1366 به ایران هشدار داد که یا جنگ را پایان دهد و یا با اقدامات شدید و مقتضی از سوی آمریکا، رو به رو خواهد شد.
کد خبر: ۴۲۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱ - 04March 2015

ماجرای‌حمله به کشتی‌ها و جزایر ایرانی در اوج جنگ چه بود؟!

به گزارش دفاع پرس، گرچه امام خمینی (ره) پاسخ این اظهارات تهدیدآمیز را همواره به صورت قاطع میداد و با تحقیر ابهت پوشالی آمریکا، از مسئولین جنگ میخواست که قاطعانه در برابر آمریکا بایستند، اما آن دسته از مسئولین که در طی جنگ، خود را "میانه رو" و "واقع گرا" مینامیدند، همواره از اجرای این نظرات امام خمینی خودداری میکردند و آن را به مصلحت نظام نمیدانستند ! در نتیجه ی انفعال و هراس این افراد، آمریکا نیز روز به روز گستاختر میشد و بر حجم خباثتهای خود میافزود.  
آلن فریدمن در کتاب خود، بخشی از اقدامات پنهان آمریکا در طی جنگ را چنین توصیف میکند:
« در سال 1987 ( 1366 ) واشنگتن به کمک یک گروه ویژه از سازمان سیا، در حال اجرای عملیات سیاه بود. اسم رمز این گروه ویژه "ایگر گلایسیر" بود. تا به امروز فقط بخش کوچکی از جزئیات این ماجرا فاش شده است. گفته میشود از ماه ژوئن 1987 ( خرداد 1366 )، سازمان سیا هلی کوپترها و هواپیماهای جاسوسی را بر فراز پایگاههای ایرانیها به پرواز در میآورده است. در واقع این عملیات سیا برای جمع آوری اطلاعات، خیلی زود حالت نظامی به خود گرفت. سیا از کمکهای یک شرکت نفتی آمریکایی در عربستان استفاده میکرد. این شرکت کارگران خود را با هلی کوپتر از پایگاه هوایی عربستان در ظهران به سکوهای نفتی خلیج فارس منتقل میکرد. در طول روز، مأمورین سیا با هلی کوپترهای غیرنظامی این شرکت پرواز میکردند و در طول شب از هواپیماهای خود برای گشت زنی استفاده میکردند و سرانجام نیز به پروازهای سرّی برای بمباران اهداف نظامی پرداختند .»
واینبرگر وزیر دفاع آمریکا، در تاریخ 25 خرداد 1366 طی گزارشی به کنگره آمریکا، ضمن بیان ترتیبات امنیتی منطقه خلیج فارس، مأموریتهای ناوگان آمریکا در این منطقه را چنین تشریح نمود:
« مهمترین وظیفه این ناوگان، آن بوده که با دشمن تلقی کردن ایران، مانع غلبه یا برتری ایران شود و نگذارد که پیروزیهای آن مایه ترس دولتهای میانه رو عرب شود. »
سال 1366، زمانی است که دولت آمریکا سعی داشت تا با استراتژی جنگ محدود علیه ایران، جمهوری اسلامی را به پای میز مذاکره بکشاند. لذا در تاریخ 30 شهریور 1366 شش فروند بالگرد آمریکایی به کشتی کوچک تجاری "ایران اجر" به بهانه مین گذاری ایران در خلیج فارس، حمله کردند .
در این حمله سه نفر پرسنل ایرانی کشتی به شهادت رسیدند. سخنگوی کاخ سفید گفت که ریگان شخصاً دستور این حمله را صادر کرده است. این کشتی سپس با حضور واینبرگر وزیر دفاع آمریکا، غرق گردید .
در تاریخ 17 مهر 1366 نیز بالگردهای مستقر در یک ناو آمریکایی، در 15 مایلی جنوب غربی جزیره فارسی به 4 قایق سریع السیر ایرانی یورش بردند و آنها را غرق کردند .
همچنین در تاریخ 27 مهر 1366، چهار ناوشکن آمریکایی به جزیره رستم و پایانه نفتی رشادت و میدان نفتی رسالت در خلیج فارس حمله کردند که به نابودی این تأسیسات انجامید. این یورش وحشیانه به بهانه تلافی حمله به کشتی نفتکش کویتی با پرچم آمریکا، صورت گرفت. پس از این حمله، ریگان طی بیانیهای گفت که وی شخصاً دستور حمله را داده است .
در تاریخ 22 فروردین 1367 سکوی نفتی ساسان در خلیج فارس، توسط سه ناو جنگی آمریکا به بهانه تصادف ناو جنگی ساموئل رابرتسون آمریکا با مین در خلیج فارس، منهدم شد .

 

منبع:روزنامه کیهان

نظر شما
پربیننده ها