دفاع مقدس در آیینه ی مطبوعات (1)

همه ملت‎‎ها روی کمک‎‎های ایران حساب کنند

شهدای جبهه جهانی مقاومت در سرزمینی فراتر از جغرافیای دولتـ ملت در عصر مدرن به حرکت درآمدند و گام در راهی نهادند که دفاع از حیثیت، شرف و ایدئولوژی آن‎ها بود.
کد خبر: ۴۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰ - 16March 2015

همه ملت‎‎ها  روی کمک‎‎های ایران حساب کنند

به گزارش دفاع پرس، شهدای جبهه جهانی مقاومت در سرزمینی فراتر از جغرافیای دولتـ ملت در عصر مدرن به حرکت درآمدند و گام در راهی نهادند که دفاع از حیثیت، شرف و ایدئولوژی آنها بود. شهدای مظلوم مدافع حرم در سختترین شرایط با خبیثترین موجودات به مبارزه میپردازند و در مسیر احدیالحسنین قرار دارند. در خصوص عملکرد ایران و شهدای مدافع حرم با سردار یدالله جوانی، مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به گفتوگو نشستیم.

  نظم نوین جهانی در کلام مقام معظم رهبری شاکلهای اسلامی و با نقش پررنگ جمهوری اسلامی ایران تعریف میشود. از نظر شما مولفه اقتدار و قوت دفاعی و نظامی ایران چه سهمی در نقش جمهوری اسلامی در آینده منطقه و سرنوشت جهان خواهد داشت؟

مسئله نقش ایران با توجه به قدرت نظامی در آینده منطقه امری راهبردی برای کشور با توجه به شرایط منطقه و تحولات چند دهه اخیر است. امروز فرآیند و ساختار تقسیمبندی گذشته قدرت در میان کشورها از بین رفته و آمریکا که تلاش میکرد از این تغییر به نظمی متناسب با اهداف خود در جهان و بهویژه در خاورمیانه دست یابد شکست حتمی خود را مشاهده میکند. اگر مختصات آن چیزی را که آمریکا نتوانست به آن دست یابد و با تغییرات امروز مخالف خواست آمریکا در حال وقوع است بررسی کنیم، میبینیم که نظامی چند قطبی بهجای نظم تکقطبی مورد نظر آمریکا، امروز در حال شکل گرفتن است.

از سوی دیگر اگر به اهمیت منطقه غرب و جنوب غرب آسیا در تحولات آتی اشاره کنیم شاهدیم که ویژگیهای ژئواستراتژیک خاورمیانه از سالیان گذشته مورد توجه قدرتهای جهانی بوده و بعد از فروپاشی بلوک شرق نیز این امر برای ایالات متحده حتمی شد که برای تسلط به کل جهان باید از گذرگاه تسلط بر جنوب غرب آسیا عبور کند. این به این معنا است که هر قدرتی بتواند ترتیبات امنیتی این منطقه را شکل دهد و در این منطقه به یک قدرت تبدیل شود، حتما یک قدرت با اثرگذاری جهانی هم خواهد بود. لذا با مد نظر قرار دادن این نظریه میبینیم که نگاه جمهوری اسلامی با نگاه ایالات متحده در این منطقه تلاقی و تعارض دارد و به هیچ عنوان نمیتوان بدون مد نظر قرار دادن این رویارویی، وقایع گذشته، حال و آینده منطقه را مورد بررسی قرار داد.

قریب به اتفاق مردم ساکن در کشورهای منطقه جنوب غرب آسیا زخمخورده اقدامات ایالات متحده هستند و هر زمان که به این زخم کهنه نگاه میکنند ناخودآگاه در ذهن خود انقلاب مردم ایران را مشاهده میکنند که با آن توانستند خود را از سلطه ظلم آمریکا بیرون بکشند، انقلابی که مردم ایران را همزمان از دو شر، هم شر رژیم سلطنتی وابسته فاسد و هم شر سلطه آمریکا خارج کرد و سپس طی دو دهه دو پدیده مبارک بیداری اسلامی و جبهه مقاومت را بهوجود آورد.

در کنار این مسئله، از شش دهه پیش هم رژیم صهیونیستی در منطقه بهوجود آمده و توانسته با اتکا به قدرت نظامی خود دخالتهای غرب در منطقه را بهصورت جدیتری افزایش دهد. اسرائیل حتی توانسته در سالهای گذشته در ساختار سیاسی و اقتصادی برخی کشورهای منطقه نفوذ کند و با این نفوذ خود مانع وحدت و انسجام ملتهای مسلمان منطقه بشود.

علاوه بر این دو نکته یعنی اثر مستقیم ایالات متحده و زورگویی اسرائیل، در فرآیند بررسی تاریخ سیاسی سالهای اخیر باید به این نکته نیز اشاره کرد که امروز موازنه قدرت در منطقه از سنگینی بهسمت رژیم صهیونیستی که فلسفه وجودی آن قدرت نظامی است، تغییر اساسی پیدا کرده و منشا آن نیز چیزی جز دستاوردهای امنیتیـ دفاعی جمهوری اسلامی نیست و نشانههای آن را نیز میتوان در جنگهای 33 روزه، 22 روزه، هشت روزه، 51 روزه و همچنین در خنثی کردن بحرانهای ساختگی غرب در سوریه، عراق و لبنان بهوضوح مشاهده کرد.

معالوصف روند این تحولات بهگونهای است که جمهوری اسلامی به کمک متحدین خود در منطقه دارای قطب اعتقادیـ نظامی قدرتمندی شده که به احتمال قوی این قطب قدرت بهدلیل واقع شدن در منطقه استراتژیک جنوب غرب آسیا میتواند قطب طلایی قدرت در نظام نوین جهانی نام بگیرد.

  آیینه این قدرت جمهوری اسلامی یا بهعبارت بهتر نمود و تجلی خارجی اینقدرت نظامی، امروز گروهها و تشکلهایی مثل حزبالله لبنان بوده و این نشان دیگری از مورد اقبال واقع شدن جمهوری اسلامی در بین ملتهای منطقه است. تفاوت ماهوی نیروی نظامی امنیتی جمهوری اسلامی با نیروی نظامی غرب که همیشه در بین مردم منطقه منفور بوده، چیست؟

اشاره کردیم که همه مردم منطقه از ناحیه دو جریان رژیمهای دیکتاتور فاسد و همینطور دولتهای استعماری زخمخورده هستند. اولا ملت ایران در رهایی از این وضعیت پیشگام بود که این را مردم منطقه بهخوبی میبینند دوما اینکه در سالهای پس از انقلاب ایران همیشه مقابل جریان زیادهخواه خارجی ایستادگی کرده و اثر آن هم پیشرفت بوده است و نه پسرفت. این دو نکته باعث شده که دورنمای ایران در نگاه مردم منطقه مثبت و سفید باشد و بعد از آن در میدان عمل نیز وقتی که ایران در میان مردم منطقه حضور پیدا کرده، این حضور بهگونهای بوده که مردم بهروشنی مشاهده کردهاند جمهوری اسلامی و نیروهای آن بهدنبال امنیت، آرامش و استقلال ملتهای منطقه و رهایی آنها از ظلم و جنایت جنایتکاران هستند که تجربه سوریه تجربه بزرگ مهمی در این راستاست. مردم سوریه میبینند که ایران از تروریستها حمایت نمیکند و مستشاران جمهوری اسلامی هدفی جز خدمت به مردم سوریه ندارند پس طبیعی است که مردم سوریه و حتی مردم عراقی که روزی شاهد اشغالگری و جنایتکاری آمریکا بودند با آغوشی باز به استقبال مستشاران جمهوری اسلامی بروند.

  شما از سوریه نام بردید، زمانی ما در سوریه حضور نظامی خود را تکذیب میکردیم و زمانی بعد نه تنها این حضور را تکذیب نکردیم بلکه اعلام حضور پرقوت مستشاری داشتیم و حتی اخیرا شهدایی را هم مانند شهید اللهدادی در این مسیر تقدیم کردهایم که البته اسم آنها را نیز با افتخار اعلام میکنیم. سوال اینجاست که آیا در سه یا چهار سال گذشته تغییری در سیاستهای جمهوری اسلامی بهوجود آمده یا نه تغییری در شیوه حضور جمهوری اسلامی در سوریه رخ داده است؟

اگر ما به تحولات منطقه نگاه کنیم میبینیم که طی سه یا چهار سال اخیر دخالتهای غرب در منطقه افزایش چشمگیری داشته است. غرب با حمایت گسترده و همهجانبه از گروههای تکفیری و تروریستی حضور واسطهای در منطقه داشته و تمام تلاش خود را برای ایجاد تغییرات ژئوپولتیکی در منطقه اعمال کرده است.

اما بر کسی هم پوشیده نیست که هدف همه این اتفاقات جمهوری اسلامی است. کشوری که هم در آبهای عمان و خلیج فارس حضور موثر دارد و هم در غرب در مرزهای خود عراق و حتی امروز در سواحل مدیترانه. همه میدانند که هدف جنگهای 22 روزه، 33 روزه و... هم جمهوری اسلامی بود، ولی وقتی این جنگها رخ داد به یکباره دنیا شاهد تغییر نوار پیروزیها از جبهه صهیونیستی به جبهه اسلامی بود. بعد از آن وقتی که بحران سوریه با اتحاد جبهههای عربی، غربی، عبری و ترکی شکل گرفت، جمهوری اسلامی در کنار کمکهای مادی و معنوی خود یک حضور فیزیکی مستشاری در سوریه داشت و تا به امروز هم همین حضور مستشاری ادامه پیدا کرده و در اصل آن نیز تغییر آنچنانی ایجاد نشده است.

طبیعی است که وقتی ما یک حضور مستشاری میدانی در یک نبرد پیچیده و سنگین نظامی داریم در مواردی شهدایی را در این راه بدهیم و البته اسامی آنها را با افتخار اعلام کنیم. لذا هرچه دخالتهای غرب در منطقه بیشتر شود نقش مستشاری جمهوری اسلامی نیز پررنگتر خواهد شد.

جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح آن بهویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز خط مقدم خود را سوریه و عراق میداند و در این حضور بهصورت پررنگ حاضر میشود و آن را اعلام هم میکند. علیرغم اینکه این حضور تنها حضوری مستشاری است و دلیل این امر هم این است که ملتهای منطقه از لحاظ نیروی انسانی ملتهایی توانمند هستند اما بهلحاظ تجربه باید دستاوردهای متعدد و موفقیتآمیز جمهوری اسلامی به آنها منتقل شود.

  سوال دیگر این است که چرا جمهوری اسلامی امروز دست برتر در منطقه شده است؟ چرا حضور نظامی ایران حتی منجر به تصرف مناطقی مانند جرف الصخر میشود اما حضور ایالات متحده با آن یال و کوپال در این منطقه موفقیتآمیز

نیست؟

یک تفاوت ماهوی بین جنگجویان جبهه حق و باطل هست. جنگجویان جبهه باطل اتکای خود را بر توان جنگافزارهای خود گذاشتهاند و تمام تلاش خود را نیز صرف این میکنند که خودشان آسیبی نبینند اما در جبهه حق علاوه بر تاکتیکها و طرحریزیهای پیچیدهای که استفاده میشود، نیروها مبارزه را جهاد در راه خدا میدانند ضمن اینکه معتقدند این جهاد همراه با یاری خدا و تبشیر فتح و پیروزی است. لذا در اینجاست که افراد در جبهه حق میتوانند عملیاتها و نقشههایی را طرحریزی بکنند که اساسا فرماندهان جبهه باطل حتی به آنها فکر هم نمیکنند. چنان که در دوران دفاع مقدس اگر به عملیاتهای جمهوری اسلامی دقت کنیم میبینیم که خلاقیتها و طرحهای ابتکاری از سوی کسانی که از مرگ نمیترسند ارائه و سپس اجرا میشود و همان عملیاتها جهان را انگشت به دهان نگه میدارد و حتی امروز در برخی کشورها از جمله سرفصلهای دروس نظامی هستند و تدریس میشوند. همین امر است که باعث میشود جرف الصخر که بیش از یک سال در تصرف نیروهای تکفیری بود، بهراحتی به دست نیروهای مردمی و ارتش عراق با کمک مستشاری جمهوری اسلامی فتح میشود و ریشه این ناامنی از این منطقه نیز کنده میشود. خداوند به این جبهه وعده نصرت داده و این وعده تخلفناپذیر است و تجلی آن آرامش، امید و ابتکار برای طرحریزی پیچیدهترین عملیاتهای نظامی است.

  بهعنوان سوال آخر اگر بخواهید بگویید که با توجه به عملیاتهای موفقیتآمیز سوریه و عراق و حتی مانور گسترده و پیشرفته پیامبر اعظم 9 که اخیرا در خلیجفارس و تنگه هرمز از سوی سپاه پاسداران برگزار شد، کمکهای مستشاری ایران به چه کشور و ملتهایی میرسد چه کسانی را نام خواهید برد؟

همه ملتهای آزادیخواهی که بهدنبال رهایی از استکبار هستند میتوانند روی کمکهای مستشاری ایران حساب کنند و این امر در سیاست خارجی ما هم آمده و در قانون اساسی هم تصریح شده است.

 

منبع:پنجره

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار