استقبال حکام عرب از حکم دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی

کشورهای عربی خلیج فارس با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای از حکم دادگاه لاهه برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به «رفح» حمایت کردند.
کد خبر: ۶۶۹۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۵ - 25May 2024

استقبال کشورهای عرب خلیج فارس از حکم لاهه ضد رژیم صهیونیستیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس روز گذشته (جمعه) با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای از حکم دادگاه لاهه مبنی بر توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به «رفح» حمایت کردند.

بر اساس این گزارش، روز گذشته صدور حکم دادگاه لاهه مبنی بر توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به «رفح» با استقبال کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ازجمله عربستان، امارات، اردن و مصر روبرو شد و این کشورها با صدور بیانیه‌های جداگانه با استقبال از حکم دادگاه لاهه مبنی بر توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به «رفح» اقدام دیوان لاهه را در راستای اراده بین‌المللی برای توقف جنگ در غزه دانستند.

اگر بخواهیم به صورت کامل در جریان این واقعه و رویداد مهم قرار بگیریم باید بگوییم که، قاضی «نواف سلام» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری امروز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشور آفریقای جنوبی از دادگاه در خصوص اتخاذ تدابیر اضافی با توجه به عملیات‌های نظامی در رفح درخواست کرده است.

از طرف دیگر، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری روز گذشته در اظهاراتی اعلام کرد که بر اساس معاهده منع نسل‌کُشی، هرگونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و رژیم صهیونیستی بایستی فوراً حملات نظامی به رفح را متوقف کند؛ از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

علت درخواست آفریقای جنوبی این است که با توجه به وضعیت و شرایط بسیار حساس و خطرناک شهر رفح و حضور بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار آواره شهر غزه در آن، انجام هرگونه عملیات نظامی در این شهر به فاجعه‌ای منطقه‌ای منجرب می‌شود.

اما موضوع بسیار مهم این است که به دلیل نزدیک به ۹ ماه جنگ غزه و آسیب‌های فراوان انسانی و مادی وارد شده به غزه و جریحه‌دار شدن افکار عمومی مردم دنیا نسبت به اقدامات "اسرائیل" انجام هرگونه حمله به شهر «رفح» با واکنش‌های شدید جهانی روبرو خواهد شد.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی برای فراهم آوردن زمینه ها و شرایط لازم برای آغاز عملیات نظامی به رفح چند هفته ای که حملات هوایی و توپخانه ای خود را به این شهر آغاز کرده و در روزهای اخیر هم گسترش داده است.

بر اساس اخبار و اطلاعات دریافتی، تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه هفته گذشته در ادامه عملیات زمینی در جنوب غزه تا نزدیکی منطقه‌ای بسیار پر تردد در قلب ارودگاه «رفح» پیش‌روی کردند.

اما موضوع نگران کننده اینجاست که پیش از این پیشروی نظامی، ارتش رژیم صهیونیستی دست به یکی از شدیدترین بمباران‌ها و حملات هوایی به بخش‌های جنوبی غزه از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر گذشته تا امروز زده بود.

این در حالی است که حمله رژیم صهیونیستی به «رفح» باعث فرار و آوارگی صدها هزار نفر از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری ساکن در این بخش از اراضی فلسطینی شده است.

البته این پایان ماجرا نیست و ارتش رژیم صهیونیستی همزمان با این حملات، تمامی مسیرهای اصلی دسترسی به منظور ارائه کمک‌های انسانی به فلسطینیان در غزه را نیز مسدود کرده و به این ترتیب به تشدید نگرانی‌ها در جهان نسبت به افزایش تلفات و گسترش قحطی افزوده است.

از طرف دیگر، شاهد مقاومت سران و مقامات رژیم صهیونیستی برابر جامعه بین الملل مبنی بر پایان تجاوز به غزه و رفح هستیم. در این راستا مقامات اسرائیلی می‌گوید برای از بین بردن آخرین گردان‌های شبه‌نظامیان حماس و ریشه‌کن کردن این تشکیلات، برغم مخالفت متحدان غربی، چاره‌ای جز حمله به شهر رفح ندارد.

موضوعی که درست همانند دلایل مضحک و فریبنده آنها برای آغاز جنگ غزه است. البته تفاوت ماجرا اینجاست که بعد از گذشت نزدیک به ۹ ماه از جنگ غزه جامعه جهانی دیگر فریب دلایل و بهانه‌های رژیم صهیونیستی را نخواهد خورد.

در پایان باید گفت رژیم صهیونیستی این روزها در شرایط بسیار سخت و دشواری قرار گرفته است. زیرا از یک سو چاره ای جز حمله به رفح ندارد و از سوی دیگر با مخالفت جدی و تمام و کمال جامعه جهانی روبرو است و بر همین اساس شاهد ناتوانی و سردرگمی سران و مقامات این رژیم اشغالگر و نامشروع در تداوم و یا پایان بخشیدن جنگ غزه و همچنین تصمیم‌گیری برای حمله زمینی به «رفح» هستیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها