کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

همه تخم‌مرغ‌ها را نباید در سبد غرب یا شرق بیندازیم/ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تحت سلطه صهیونیست‌ها هستند

کنعانی مقدم گفت: یقیناً دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا تحت اراده صهیونیست‌ها کنش‌گری می‌کنند و هر کدام که سر کار بیایند تأثیری در روابط بین ایران و آمریکا ندارد.
کد خبر: ۶۷۹۵۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۱ - 21July 2024

«حسین کنعانی مقدم» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، با اشاره به لزوم رویکرد «نه شرقی، نه غربی» سیاست خارجی در دولت چهاردهم اظهار داشت: وفق اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست‌های کلان کشور در موضوع سیاست خارجی و امنیت ملی را رهبر معظم انقلاب اسلامی با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام ترسیم و ابلاغ می‌کنند و وزارت امور خارجه و دولت نیز ملزم به اجرای این سیاست‌ها هستند.

همه تخم‌مرغ‌ها را نباید در سبد غرب یا شرق بیندازیم/ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تحت سلطه صهیونیست‌ها هستند

دولت چهاردهم مسیر توسعه دیپلماسی اقتصادی شهید امیرعبداللهیان را ادامه دهد

کنعانی مقدم خاطرنشان کرد: دولت و مسئولان وزارت امور خارجه صرفاً می‌توانند شیوه‌های اجرایی این سیاست‌ها را حسب شرایط خارجی و داخلی تغییر دهند، اما اصول سیاست خارجی ما مانند «نه شرقی، نه غربی» و «عزت، مصلحت، حکمت» مشخص است.

وی با بیان اینکه دولت صرفاً باید «برنامه‌های اجرایی» خود را مشخص و مطابق آن حرکت کند، گفت: وزیر پیشنهادی آقای پزشکیان برای تصدی وزارت امور خارجه باید همه برنامه‌های اجرایی و راهکار‌های خود را در مجلس تشریح کند، اما، پر واضح است بسیاری از زیرساخت‌ها و مسیر‌های طی شده‌ای که در دولت سیزدهم رقم خورده است، مانند بازسازی ارتباطات با کشور‌های همسایه، توسعه دیپلماسی اقتصادی، گسترش تعاملات با کشور‌های اسلامی و عضویت در بریکس و شانگهای باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: ما در دولت چهاردهم تغییر چندانی در کلان سیاست خارجی کشور نخواهیم داشت، مگر در شیوه‌های اجرایی و مسائل جزئی. بنظرم ضرورت دارد که جایگاه خود را از حیث اقتدار منطقه و جهانی تقویت کنیم و بر اساس توان و ظرفیت داخلی حداکثر تلاش خود را برای کسب منافع ملی داشته باشیم.

همه تخم‌مرغ‌ها را نباید در سبد غرب یا شرق بیندازیم

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا گفتمان حاکم در دهه نود، مجدد در سیاست خارجی کشور نقش‌آفرینی خواهد کرد، یا خیر؟ گفت: قاعده سیاست ایران بر اساس شعار «نه شرقی، نه غربی» است، یعنی ما نباید همه تخم‌مرغ‌های سیاست خارجی را در سبد غرب یا شرق بیندازیم، بلکه باید با ایجاد توازن در سیاست خارجی با همه طرف‌ها رابطه خود را حفظ کنیم و حداکثر منافع ملی را کسب کنیم.

وی با تصریح بر اینکه نباید به حدی ظرفیت و پتانسیل خود را درگیر ارتباط با شرق کنیم که باعث ایجاد سطله قدرت‌های شرقی شود، اظهار کرد: همچنین نباید به حدی درگیر غرب شویم که باعث وابستگی به غربی‌ها شود، بلکه خط قرمز ما در تنظیم مناسبات بین‌المللی عدم پذیرش سلطه شرق و غرب است.

اعضای ستاد پزشکیان ارتباط با غرب را حلال همه مشکلات کشور می‌دانند

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: افرادی که در دولت روحانی سرکار بودند و هم اکنون در ستاد پزشکیان نقش اساسی را ایفا می‌کنند، رویکردشان غالباً به غرب است به نحوی کلید حلال مشکلات را ارتباط گسترده با غرب می‌دانند. به اعتقاد بنده نفس گسترش ارتباط با کشور‌های اروپایی و آمریکا ایرادی ندارد، اما اینکه این مناسبات منجر به سلطه کشور‌های غربی شود، قطعاً مورد پذیرش نیست.

کنعانی مقدم همچنین در خصوص انتخابات ایالات متحده و نتیجه آن بر سیاست خارجی کشور گفت: بنده قریب به یک ماه قبل این پیش‌بینی را کرده بودم که احتمالا آقای بایدن کناره‌گیری می‌کند و خانم کاملا هریس به عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات با ترامپ رقابت خواهد کرد و این موضوع برتری برای دموکرات‌ها ایجاد خواهد کرد، زیرا، کاملا هریس یک زن است و می‌تواند جذب آرای بیشتری داشته باشد.

نتیجه انتخابات آمریکا تأثیری بر مناسبات این کشور با ایران ندارد

وی افزود: یقیناً دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا تحت اراده صهیونیست‌ها کنش‌گری می‌کنند و هر کدام که سر کار بیایند تأثیری در روابط بین ایران آمریکا ندارد. زیرا تنظیم مناسباتشان با ایران حسب شرایط رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، در واقع سران واشنگتن سیاست ثابتی در قبال جمهوری اسلامی ایران دارند که با شدت و ضعف آن را اعمال می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: هدف نهایی ایالات متحده تضعیف ایران و جبهه مقاومت و حاکم کردن رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه است.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار