رئیس حوزه هنری استان تهران:

حوزه هنری با حساسیت «شناسنامه انقلابی تهران» را تدوین می‌کند

رحیمی از برگزاری رویداد «انقلاب اسلامی، صادره از تهران» خبر داد و گفت: تدوین شناسنامه انقلابی تهران که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه ستاد کنگره شهدا مطالبه کردند، از فعالیت‌هایی است که حوزه هنری اهتمام بر آن را بر خودش فرض دانسته است.
کد خبر: ۶۸۰۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷ - 24July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری رویداد فرهنگی، هنری «انقلاب اسلامی؛ صادره از تهران» ویژه نخستین رویداد تخصصی تدوین شناسنامه انقلابی تهران با حضور محسن رحیمی رئیس حوزه هنری تهران و محمدسجاد احسان‌فر دبیر این رویداد برگزار شد.

حساسیت حوزه هنری برای تدوین شناسنامه انقلابی تهران

در ابتدا، رحیمی به برگزاری کنگره شهدای استان تهران در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و با بیان اینکه این کنگره یک رویداد معمول و مرسوم در سطح کشور است که هرسال چند استان برگزار می‌کنند، اظهار داشت: سال گذشته کنگره شهدای پایتخت برگزار شد که یکی از اتفاقات این کنگره برگزاری جلسه اعضای برگزار کننده در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی است که سال گذشته ۱۱ بهمن‌ماه این اتفاق رقم خورد.

رئیس حوزه هنری تهران به بیانات رهبر انقلاب در این جلسه پرداخت و تاکید کرد: یکی از دغدغه‌هایی که از سوی رهبر انقلاب در جلسه اعضای کنگره شهدای استان تهران مطرح شد، مسئله و موضوع «شناسنامه انقلابی تهران» و رویکردی که معظم‌له به این مسئله داشتند، بود. اصولاً ایشان معتقد بودند که تهران یک شهر انقلابی است و سرمدار و پرچمدار انقلابی‌گری در کشور بوده است. شناسنامه انقلابی که ایشان برای تهران برشمردند، بیش از ۱۵۰ سال از عمر تهران را پوشش می‌داد. موضوع قرارداد رویتر و نقش ملا علی کنی در این قرارداد ننگین از سوی رهبری مطرح شد و سپس نکاتی درخصوص نهضت تنباکو نقش میرزاحسن آشتیانی در کنار میرزای شیرازی در این مقوله که در تهران بود را عنوان فرمودند تا به دوره انقلاب اسلامی و نهضت رسیدکه تهران در اکثر این موارد نقش جدی داشته است.

وی تهران را تنها شهری دانست که در دوران مختلف کنشگری داشته است و ادامه داد: همواره بعد از ورود مردم تهران به مسائل بوده که دیگر نقاط کشور درگیر مسائل شده‌اند لذا مسئله و دغدغه رهبر انقلاب در جلسه کنگره شهدا باعث شد تا حوزه هنری نسبت به شناسنامه انقلابی تهران حساسیت داشته باشد و با توجه به رسالت حوزه هنری که روایت درست و جذاب از انقلاب را عهده‌دار بوده و توفیقاتی را در نشر و فعالیت‌های سینمایی داشته است، در این مورد هم سعی شده جای خودمان را در این ماموریت مهم پیدا کنیم.  

رحیمی گفت: تدوین شناسنامه انقلابی تهران که رهبر انقلاب در همان جلسه از ستاد کنگره شهدا مطالبه کردند، از فعالیت‌هایی است که حوزه هنری همواره آن را برای خودش فرض دانسته و در روایت درست از انقلاب پیشگام بوده است. مورد دیگری که ایشان در جلسه تاکید داشتند، این بود که در دوران پهلوی سعی شده قلب هویتی، مذهبی و انقلابی تهران گرفته شود و تهران به سمت و سویی کشیده شود که با آن نسبتی ندارد و تهران را شبیه به خیلی دیگر از شهر‌های اروپایی کنند. تعبیر ایشان این بود که نسخه‌ای را برای تهران تجویز کردند که تهران را به سمت اروپایی شدن ببرند.  

رئیس حوزه هنری تهران خاطرنشان کرد: البته جبهه انقلاب و افرادی که دغدغه انقلاب داشتند سعی کردند مواجهه مستقیمی را با این ماجرا داشته باشند و یک بدلی به این مسئله بزنند. رهبری اشاره به اتفاقاتی که در حسینیه‌ها و هیئات و مساجد اتفاق می‌افتاد، کردند. شعار‌ها و اتفاقات راهپیمایی‌ها همگی خنثی کننده آن نقشه‌ی بود که می‌خواستند آن هویت انقلابی و مذهبی ایران و ملی را از ایران بگیرند و جماعت انقلابی سعی کردند نسخه‌ی بدیلی را برای آن درنظر بگیرند و پاسخ دهند تا این هویت از بین نرود.  

وی با تاکید براینکه نتوانسته‌ایم نسل جوان را با هویت و شناسنامه انقلابی تهران آشنا کنیم، تصریح کرد: در همین اساس تلاش شده تا در پاسخ و لبیک به این دغدغه رهبری بتوانیم در حوزه هنری اتفاقی را رقم بزنیم که بتوانیم تدوین شناسنامه انقلابی تهران را تسهیل کنیم و یک گام جدی در این راستا برداریم. به همین جهت کار‌هایی که می‌توان برای این اقدام می‌توان انجام داد را مرور کردیم و سعی شد به سراغ روش‌های جدید و خلاقانه برویم، چون مخاطب تدوین این شناسنامه انقلابی جوان ایرانی خواهد بود لذا باید به سراغ راه‌کار‌های جدیدی برویم و حتماً روش‌های قبلی ما توفیقی نداشته است چراکه همچنان دغدغه تدوین شناسنامه انقلابی وجود دارد که نتوانسته‌ایم مخاطب را همراه خودمان کنیم.  

رحیمی استفاده از روش‌های خلاقانه و نوآورانه با بهره‌گیری از فناوری جدید را لازمه همراه کردن مخاطب در تدوین شناسنامه انقلاب تهران دانست و تاکید کرد: یکی از کار‌هایی که همواره در حوزه هنری محوریت فعالیت بوده است، بحث روایت و روایت درست بوده است. فناوری‌هایی در این زمینه مثل شب خاطره در حوزه هنری قدمت دارد که روایت انقلاب و دفاع مقدس اتفاق می‌افتاد که امروز مخاطب جوان را همراه نمی‌کند لذا باید در این راستا ایده و فکری خلق می‌شد تا بتوانیم نوجوانان و جوانان را در این طرح همراه کنیم لذا بعد از نشست‌ها و گفتگو‌های متعدد به یک مدل رسیده‌ایم.

رئیس حوزه هنری تصریح کرد: رویداد هم‌نویسی که توسط نوجوا‌نان اتفاق خواهد افتاد و قرار است منطقه به منطقه در شهر تهران کار جلو برود به‌گونه‌ای طراحی شده است که افراد را همراه می‌کند. طراحی یک فناوری برای احصا موضوعات انقلابی تهران شامل رویدادها، شخصیت‌های انقلابی، بنا‌های تاریخی دخیل در شناسنامه انقلابی تهران و... درحال طراحی است چراکه باید ابتدا بتوانیم افراد و ابنیه را شناسایی کنیم تا بتوانیم به آنها بپردازیم و به جوان ایرانی معرفی کنیم لذا درحال طراحی یک فناروری هستیم تا در شهر تهران با کمک اهالی تهران به مقوله‌هایی که در محلات و مناطق تهران هست، دسترسی پیدا کنیم. 

وی عنوان کرد: باید بتوانیم این حساسیت را در شهر تهران و تمام دستگاه‌ها مرتبط با این مقوله و دستگاه‌هایی که مسوولیت در تدوین شناسنامه انقلابی تهران دارند، ایجاد کنیم که بخشی از این حساسیت با رویدادی که طراحی شده رقم می‌خورد و بخش دیگر آن با طراحی‌های دیگر صورت می‌گیرد تا همه نسبت به آن حساس شوند و هرکسی در جای خودش مسئولیت خود در تدوین شناسنامه انقلابی را انجام دهد و این بخش اول این اقدام است. سپس باید برای این شناسنامه انقلابی اتفاقاتی طراحی شود تا نهادینه شود. 

رحیمی تاکید کرد: به‌عنوان مثال شهرداری تهران می‌تواند به مناطق مختلف شهر بپردازد؛ مثلا در منطقه ۱۷ تهران جایی به اسم نقطه ترور دارد که نزدیک به ۷۰ شخصیت انقلابی در ان ترور شده است؛ درباره این منطقه هیچ اقدامی در جهت معرفی صورت نگرفته است که جا دارد به آن پرداخت. شهرداری یکی از کار‌هایی که باید انجام دهد، معرفی این مکان‌ها به مردم است و دیگر دستگاه‌های نیز باید کمک‌کار حوزه هنری باشند.  

در ادامه محمدسجاد احسانفر، دبیر با بیان اینکه بخشی از این رویداد مربوط به هم‌نویسی نوجوانان است که در محلات انجام می‌شود، گفت: در یک برنامه یک روزه صبح تا غروب دانش‌آموزان با یک مربی جمع می‌شوند و هرکدام یک صفحه از یک کتاب که مربوط به شناسنامه انقلابی منطقه‌شان است را می‌نویسند و بدین صورت بعد از یک روز ما یک کتاب از تاریخچه و هویت انقلابی مناطق تهران داریم، که قابل استناد هم است.

دبیر رویداد عنوان کرد: ما اولین قدم را در منطقه ۲۰ تهران به جهت بار انقلابی و تاریخی این منطقه از تهران برداشته‌ایم و اولین برنامه هم‌نویسی ما هم ۵ مردادماه در فرهنگسرای ولا خواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار