رسالت دولت چهاردهم در مسیر توسعه فرهنگ 

فرهنگ کلیدواژه‌ی است که نامزدهای انتخاباتی بر آن تاکید داشتند و همه دولت‌ها مدعی اعتلای آن بودند اما فرهنگ اسلامی ایرانی که ما انتظارش را داریم هنوز به ترازی که باید برسد نرسیده است و باید منتظر بود که دولت چهاردهم چه مسیری را برای اعتلای آن طی خواهد کرد. 
کد خبر: ۶۸۱۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۰ - 29July 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس ‌ـ رسول حسنی‌‌؛ انقلاب اسلامی بیش از هر چیزی یک پدیده فرهنگی است و باید از این منظر مورد واکاوی قرار بگیرد. بعد از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی فرهنگی که از دل آن بیرون آمده هنوز در ترازی نیست که بتوان به مدد آن انقلاب اسلامی را باز تعریف و بازتولید کرد. 

رسالت دولت چهاردهم در مسیر توسعه فرهنگ 

هر چند آثار شاخصی در حوزه ادبیات، شعر، موسیقی، هنرهای نمایشی و تجسمی و سینما تولید شده و برخی در تاریخ هنر انقلاب ماندگار شده است اما به دلیل کاستی‌های متعدد در مدیریت فرهنگی نتوانستیم در جایگاهی که مورد انتظار است برسیم. 

متاسفانه با همه ادعایی که از سوی دولت‌ها در خصوص توجه به مقوله فرهنگ می‌شود اتفاق بزرگی در این عرصه نمی‌افتد. در این روزها که دولت چهاردهم کار خود را رسما آغاز کرده است جای نقد دولت‌های گذشته در حوزه فرهنگ نیست از سوی دیگر  نمی‌توان دولت تازه نفس پزشکیان را داوری کرد. تنها انتظار آحاد مردم این است که این دولت، آن خوراک فرهنگی که نیاز دارند را تامین کنند. 

دولت چهاردهم در حوزه فرهنگ کاری دشوار و صعبی پیش رو دارند. سینما، تئاتر، موسیقی، سینما و بخصوص شبکه نمایش خانگی به شدت نیازمند یک بازنگری عمیق است تا علاوه بر پاسخ دادن به نیاز داخلی قدمی بزرگ برای جذب مخاطبان خارجی کند. 

اقتدار دولت و کشور به شدت به اقتدار فرهنگی وابسته است. هر کاستی و نقصانی در حوزه فرهنگ می‌تواند تهدیدی علیه اقتدار دولت باشد به همین دلیل دولت چهاردهم باید در ریل گذاری مسیر فرهنگ کشور اهتمام تام و تمامی به خرج دهد تا در پایان فرصت چهار ساله شاهد رشد و اعتلای فرهنگ انقلاب اسلامی باشیم. 

در مقابل اهالی فرهنگ نیز باید با وحدت رویه و مد نظر قرار دادن سیاست‌های کلان نظام اسلامی حرکت کنند و با پرهیز از سیاه‌نمایی و القای یاس و ناامیدی آثاری تولید و عرضه کنند تا مخاطب به آینده انقلاب اسلامی امیدوار کنند و زبان نقد خود را برای تحکیم پایه‌های کشور به کار بگیرند نه تضعیف آن. 

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها