با حضور مهمانان داخلی و خارجی؛

پزشکیان در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد

مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری در مجلس شورای اسلامی با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳ - 30July 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری عصر امروز (سه‌شنبه) با حضور مهمانان خارجی، اعضای شورای نگهبان، رؤسای قوا، فرماندهان عالی‌رتبه نظامی و نمایندگان مردم ایران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. 

مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری آغاز شد

بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، بعد از نواخته شدن زنگ جلسه علنی توسط ریاست مجلس شورای اسلامی، در ابتدا سخنرانی رئیس مجلس و بعد سخنرانی رئیس قوه قضائیه انجام می‌شود و پس از آن انجام سوگند ریاست جمهوری و در آخر سخنرانی رئیس جمهور منتخب دکتر پزشکیان صورت خواهد گرفت.

دستور جلسه مجلس قرائت شد

دستور جلسه امروز مجلس شورای اسلامی بعد از تلاوت قرآن کریم، توسط روح‌الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری آغاز شد

مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران در مراسم‬ تحلیف‬ خود‬ در محل صحن‬ مجلس شورای اسلامی‏ در راستای اجرای اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرد.

متن سوگندنامه رئیس جمهور به شرح زیر است:

«بسم‏‌الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏

من‏ به عنوان‏ رئیس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران به خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای مسئولیت‌هایی‏ که‏ بر‬ عهده گرفته‏‌ام‏ به کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به من‏ سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‌.»

وی در پایان متن سوگندنامه‏ را امضا کرد.

قالیباف: از همه ظرفیت‌های مجلس برای کمک به دولت استفاده می‌کنیم

«محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف رئیس جمهور ضمن درود بر مقام شامخ شهدای گرانقدر به‌ویژه شهید رشید اسلام سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» و سیدالشهدای خدمت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی»، به مهمانان خارجی، رهبران محور مقاومت و مقامات لشکری و کشوری عرض خیر مقدم عرض کرد و اظهار داشت: حادثه تلخ به شهادت رسیدن رئیس جمهوری سابق آزمونی مجدد برای نظام جمهوری اسلامی ایران رقم زد که با مدیریت مدبرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی منتج به ثبات و تشکیل دولت جدید شد، در این آزمون بزرگ همه نظاره‌گران خارجی به این نتیجه رسیدند که جمهوری اسلامی کوچک‌ترین تنشی را به خود ندید، همه این واقعیت‌ها حاکی از ثبات و اقتدار مثال‌زدنی جمهوری اسلامی به‌عنوان نظامی بر پایه مردم سلاری دینی است.

پزشکیان در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد

قالیباف افزود: انقلاب اسلامی که قریب به پنج دهه است که آغاز شده و نظم جهانی را تحت تأثیر قرار داده، امروز با پایمردی مردم ایران و پایبندی به عهد خود با شهدای و آرمان‌های شهدا، نظام جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. امروز روز تاریخی است که نه‌تنها آقای پزشکیان بر اجرای قانون اساسی سوگند می‌خورد، بلکه ما به‌عنوان نمایندگان مجلس نیز متعهد می‌شویم که از همه ظرفیت خود برای کمک به دولت استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در این راستا تأکیدات رئیس جمهور محترم مبنی بر اجرای سیاست‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی وجه تفاهم بین دولت و مجلس خواهد بود، ما با این اتحاد و همدلی شاهد آینده‌ای روشن برای ملت ایران خواهیم بود، عقلانیت انقلابی قطعاً می‌تواند پیشرفت بی‌بدیل ایران را رقم بزند، امروز توجه به تغییرات نظام جهانی لازمه این است که بتوانیم جایگاه شایسته خود را در نظم جهان پیدا کنیم.

قالیباف تصریح کرد: تمامی ارکان و قوای کشور باید عزمی جدی برای اداره کشور داشته باشند و در این زمینه باید با قوه مجریه همسو باشند، حفظ محیط‌زیست پایدار برای نسل‌های آینده و برقراری عدالت برای آموزش و تعلیم و تربیت جزء با همدلی قوای سه‌گانه محقق نخواهد شد. مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به همه اهداف والای انقلاب اسلامی از همه ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد.

وی افزود: ما آغوش خود را برای دوستان باز خواهیم گذاشت و هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با کشورهای مختلف نداریم، ما با دیپلماسی فعال و تقویت محور مقاومت بر استقلال و آزادی امت اسلامی تأکید کردیم، امروز مسئله فلسطین نه‌تنها برای جهان اسلام بلکه برای تمام جهان یک مسئله اصلی است، امروز جنایت بی‌بدیل رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین جانیان تاریخ را رو سفید کرده است؛ امروز حمایت‌های ناصواب آمریکا از رژیم صهیونیستی باید مورد اعتراض همه کشورها قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام اژه‌ای: قوه‌ قضائیه در کمک به دولت حضوری فعال خواهد داشت

حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژهای» رییس قوه قضائیه در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رییس جمهور، یاد حضرت امام خمینی رضوان‌الله علیه و شهدای گرانقدر، بویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سیدالشهدای خدمت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را گرامی داشت و اظهار داشت: خدا را سپاسگذاریم در شرایطی که مردم ایران اسلامی در غم و اندوه از دست دادن رییس جمهور بودند و بدخواهان و معاندین بر فتنهگری خود می‌افزودند، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در کمال آرامش، امنیت، سلامت و رقابت سالم برگزار شد و مردم در ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ مسعود پزشکیان را برگزیدند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای: انتخابات در کمال آرامش و امنیت و سلامت و رقابت برگزار شد

حجت الاسلام اژهای یادآور شد: این انتخاب در روز یکشنبه ۷ مردادماه در مراسم رسمی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تنفیذ و رییس جمهور به‌عنوان عالی‌ترین مقام کشور پس از رهبری مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه، به جز اموری که مربوط به معظم‌له است، را عهده‌دار شد.

رئیس قوه قضاییه افزود: امروز رئیس جمهور محترم طبق اصل ۱۲۱ قانون ساسی در مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای محترم شورای نگهبان در پیشگاه قرآن کریم و در برابر نمایندگان ملت شریف ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشور باشند و همه استعداد و صلاحیت‌های خود را در انجام مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌اند به‌کار گیرند و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق و پشتیبانی از حق و گسترش عدالت کرده و از هرگونه خودکامگی پرهیز کنند.  

حجت الاسلام اژهای ادامه داد: رئیس جمهور باید از آزادی و حرمت اشخاص و حقوق که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کند و در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر مسئولیت سنگین ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور باید با استعانت از خداوند متعال و پیروی از پیامبر عظیم الشان اسلام و ائمه اطهار از قدرتی که مردم به عنوان امانتی مقدس به رئیس جمهور سپرده اند همچون امینی پارسا و فداکار نگاهداری و به منتخب بعد از خود بسپارد.

حجت الاسلام اژهای یادآور شد: رئیس جمهور محترم از ایام انتخابات تا به امروز بارها و بارها تکرار کرده اند که به تاسی از فرمایش های امیرالمومنین علی (ع) این قدرت را امانت می دانند و نه طعمه؛ و همه هم خود را در تحقق عدالت و پیشرفت و تعالی کشور به کار خواهند برد.

رییس قوه قضاییه افزود: اینجانب ضمن تبریک مجدد به آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم،  از خدای قادر متعال توفیق ایشان را در تحقق مسئولیت سنگین خواستارم.

رییس عدلیه اظهار داشت: همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند، قوه قضاییه در هر نقطه که لازم باشد، در کمک به دولت حضور فعال خواهد داشت و در مسائل اولویت دار کشور از جمله مسائل اقتصادی در کنار دولت خواهد بود.

پزشکیان: در برابر جنایت صهیونیست‌ها نباید سکوت کرد 

«مسعود پزشکیان» رییس‌ جمهور در آیین تحلیف اظهار داشت: با سلام و ادب به مردم بزرگ ایران، نمایندگان محترم، سران و نمایندگان کشور‌های دوست ایران و سراسر جهان و با درود به روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی؛ حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران، چنانچه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر داشته است، لحظه‌ای تاریخی و مسئولیت آفرین است.

پزشکیان در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد

وی افزود: با لطف پروردگار مهربان، تدبیر رهبر انقلاب و رأی هوشمندانه مردم، انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان شد. فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم. فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر. فرصت اصلاح رویکرد‌ها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی؛ فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگنا‌ها و بحران‌های پیچیده پیش رو، فرصت اصلاح برخورد‌های ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.

پزشکیان گفت: فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و درون جامعه است. دولتی که با رأی اعتماد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه ملت ایران و موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است.

رییس جمهور عنوان کرد: محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ما است؛ چشم انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم انداز را مشخص می‌نماید. آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم انداز و طراحی راهکار‌ها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که چشم انداز برای جامعه ایران ترسیم نموده است.

پزشکیان در ادامه سخنانش گفت: در این چشم انداز ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین المللی و با تاکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضائی، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری و متکی بر سهم سرمایه منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی؛ امن مستقل و مقتدر با سامانه دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت؛ خواهد بود.

وی ادامه داد: ایران در چشم انداز برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد و نهاد مستحکم خانواده است.

پزشکیان همچنین بیان کرد: چشم انداز ایران به دور از فقر و برخوردار از محیط زیست مطلوب است. فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط روحیه تعاون، با سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن، دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در منطقه و با تاکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم می‌باشد.

وی ادامه داد: طبق چشم انداز ایران تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای بر اساس تعالیم و اندیشه‌های امام خمینی رضوان الله تعالی علیه خواهد بود. ایران دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت خواهد بود. انتخابات چهاردهم نشان داد که مردم ما تنها خواهان دستیابی به همین اهداف هستند.

رییس جمهور با طرح این موضوع که خواست مردم برای تحقیق عدالت رفع تبعیض و زندگی عادلانه و شرافتمندانه است ادامه داد: پیشرفت صلح و آرامش به دور از نگرانی و تحقیر مداخله‌های فرا قانونی خواسته مردم از چه چیزی جز حق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی نیست. همین‌ها در سند چشم انداز مطرح شده پس اختلاف ما بر سر چیست.

پزشکیان همچنین نشانه ولایت مداری را التزام عملی به قانون اساسی برشمرد و افزود: مگر التزام به ولایت مداری جز کوشش مشترک برای التزام به این خواسته‌های ملت نیست. اتفاق ملی یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته است و باید دست در دست هم نهیم تا به این چشم انداز دست یابیم.

وی همچنین بیان کرد: مگر مردم ما در این انتخابات چیزی جز این خواستند. ایران نیازمند لبه بر شرایط پیچیده کنونی و مخاطرات پیش رو و گشایش راه‌های توسعه پایدار است. جهان نیز نیازمند بهره‌برداری از این فرصت کم نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح طلب و عزتمند است.

رییس جمهور اظهار کرد: باید به مردم ایران، به زنان، به جوانان، به مردان و قومیت‌ها به عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم این فرصت‌ها را بالنده کنیم آنها می‌توانند راه‌های نو برای حل مشکلات مزمن کشور ارائه دهند. فرصت حضور برای کسانی که تاکنون در حاشیه بوده‌اند فراهم کنیم.

وی ادامه داد: دولت چهاردهم، پیشرفت عدالت و توسعه عادلانه، پایدار همه جانبه ایران و افزایش توان اقتصادی کشور و بهبود زندگی مردم را پیگیری خواهد نمود، ر رفع تبعیض و بست عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی، جنسیتی و بین‌نسلی لازمه تحقق این هدف است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه صرف نظر از قومیت، مذهب و جنسیت، به محور توسعه کشور بر اساس مردم می‌پردازیم، خاطرنشان کرد: توجه به خردمندی و دوراندیشی در حکمرانی برای پیشرفت و اعتلای کشور حق مردم است که کرامت و حرمت انسانی به ویژه نسل جوان و زنان و دخترانی که از نادیده گرفته شدند تحقیر و تحمیل آزرده‌اند، بازگردیم.

پزشکیان گفت: دولت من با ایجاد تعادل و توازن در روابط خارجی، منافع ملی صلح منطقه و جهان را پیگیری می‌کند. ما قدر دوست‌های روز سخت‌مان را می‌دانیم، روابط‌مان با بازیگران نوظهور در جنوب جهانی را تحکیم کرده، با دوستی با همسایگان شرقی تلاش کرده و کشور‌های غربی را به درک واقعیت‌ها و روابط مبتنی بر احترام متقابل می‌خوانیم. آماده‌ایم با مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شأن ملت ایران را درک نکردند، گفتگو کنیم.

وی اظهار داشت: عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با جهان را حق خود می‌دانیم و برای رفع تحریم‌ها از پای نخواهیم نشست. دولت من هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استاندار‌های دوگانه نخواهد شد. تجربه‌ی دو دهه مذاکره با ایران باید دولت‌های طرف مذاکره را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهدات‌مان هستیم و مردم و رهبری و نظام سیاسی به زیاده‌خواهی پاسخ نمی‌دهند.

رییس‌جمهور عنوان کرد: ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده و به این راه که مبتنی بر عقاید و باور‌های دینی و تمدن ایرانی است، خواهیم ایستاد. ایران، منطقه و جهان امروز نیازمند تفاهم است و شعار ما «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است؛ با دوستان مروت با دشمنان مدارا»

پزشکیان گفت: ما دنبال آرامش و ثبات در منطقه و جهان و هم‌چنین پیشرفت و رفاه برای ایران و منطقه هستیم. باید از نگرانی‌های مردم کاسته و ایران و منطقه را به جایگاه شایسته در تاریخ، تمدن و فرهنگ معاصر برگردانیم.

پزشکیان در بخش دیگر سخنان خود بیان داشت: آنهایی که سلاح‌های کودک‌کشان را تامین می‌کنند، نمی‌توانند به مسلمانان درس انسانیت بدهند. نمی‌شود اسم خود را انسان گذاشت و در برابر جنایت صهیونیست‌ها سکوت کرد. ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطین از چنگ اشغال و ظلم و نسل‌کشی رها شده باشند و رویای هیچ کودک فلسطینی زیر آوار خانه پدری مدفون نماند.

رییس‌جمهور در پایان خاطرنشان ساخت: هیچکس در دنیا نمی‌پذیرد که رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آنها بمب می‌ریزد، مورد تشویق و حمایت قرار گیرد. گویا برای برخی از مدعیان تمدن، حقوق اساسی انسان‌ها بر اساس رنگ پوست و دینشان سنجیده می‌شود. ما نوادگان سعدی آرزوی جهانی را داریم که همه در گفتار و کردار باور داشته باشند که بنی آدم اعضای یکدیگرند که آفرینش یک گوهرند. چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضو‌ها را نماند قرار، تو کز محنت دیگران بی‌غمی، نشاید که نامت نهند آدمی.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار