بحران شورش‌های نژادپرستانه در انگلیس

با تشدید ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف انگلیس، نخست وزیر این کشور اغتشاشگران را تهدید به برخورد شدید قضایی و امنیتی کرد.
کد خبر: ۶۸۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰ - 05August 2024

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، انگلیس با شدیدترین موج شورش‌های اجتماعی ظرف ۱۳ سال گذشته روبه‌روست. شورش در شهر‌های مختلف انگلیس به‌دنبال حمله یک جوان ۱۷ ساله با چاقو به شرکت‌کنندگان در یک کلاب شبانه واقع در شهر ساوتپورت آغاز شد. در این حمله سه دختر کشته و شماری زخمی شدند. 

تداوم شورش‌های نژادپرستانه در انگلیس/

به‌دنبال این حادثه شایعات نادرستی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه فرد مهاجم یک مهاجر مسلمان است و با قایق خودش را به انگلستان رسانده. پلیس و دستگاه قضایی بریتانیا رسما این شایعه را تکذیب و «اکسل روداکوبانا» را متولد انگلستان معرفی کردند. با این حال معترضان خشمگین از پذیرش روایت رسمی درباره قاتل خودداری کردند و به آشوب‌گری ادامه دادند.

روز یکشنبه، صد‌ها نفر از معترضان، حوالی هتل هالیدی در شهر روترهام تجمع خشونت‌آمیز برگزار کردند و ضمن پرتاب آجر به سمت پلیس، شیشه‌های هتل را شکستند و سطل‌های زباله را به آتش کشیدند و تلاش کردند که وارد هتل شوند. یادآور می‌شود که هتل هالیدی محل اسکان شماری از مهاجران است. 

تداوم شورش‌های نژادپرستانه در انگلیس/

فیلم‌های پخش‌شده از شبکه اسکای‌نیوز بریتانیا، صفی از افسران پلیس را نشان می‌دهد که با سپر در مقابل رگباری از انواع پرتابه‌ها مثل آجر، تکه‌های چوب، صندلی شکسته و کپسول‌های آتش‌نشانی ایستاده و تلاش می‌کنند تا مانع از ورود آشوب‌گران به هتل شوند. در جریان این حادثه یک افسر پلیس از ناحیه سر به شدت مجروح و ده مامور دیگر هم راهی بیمارستان شدند.

«لیندسی باترفیلد» دستیار فرمانده پلیس، گفت: «کسانی که در محل تجمع ایستادند و خشونت‌ها را تماشا کردند، کاملا در این جرایم شریک هستند. افسران ما با دقت روی تصاویر بدست آمده از اغتشاش‌گران کار می‌کنند و آنها باید منتظر باشند که به زودی ما را پشت درب خانه‌های‌شان ببینند.» 

تداوم شورش‌های نژادپرستانه در انگلیس/

همچنین پلیس استافوردشایر نیز اعلام کرد یک هتل دیگر که به پناهجویان پناه داده بود، در نزدیکی بیرمنگام مورد حمله قرار گرفته است. در این بیانیه آمده است: «گروه بزرگی از افراد خشن در نزدیکی هتلی در شهر تاموورث تجمع و اقدام به پرتاب پرتابه، شکستن شیشه‌ها، ایجاد آتش‌سوزی و هدف قرار دادن پلیس کرده‌اند.»

با بالا گرفتن بحران، «کایر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا در پیامی ویدئویی خطاب به معترضان گفت: «من تضمین می‌کنم از شرکت در این اغتشاش پشیمان خواهید شد. هیچ توجیهی از جانب راست افراطی برای آزار و اذیت مسلمانان و حمله به مساجد و اقلیت‌های قومی پذیرفته نیست. مردم در این کشور حق دارند در امنیت باشند. متاسفانه ما شاهد هدف قرار گرفتن مسلمانان و حمله به مساجد بوده‌ایم.»

تداوم شورش‌های نژادپرستانه در انگلیس/

وی خطاب به آسیب دیدگان از این حملات، خاطرنشان کرد: «می‌دانم اینکه کسی به دلیل رنگ پوست یا ایمان مذهبی مورد حمله قرار بگیرد، چقدر ترسناک است. می‌خواهم بدانید که این اوباش خشن نماینده این کشور نیست و ما آنها را به دست عدالت خواهیم سپرد.»

نخست وزیر انگلستان پیش از این به دلیل کوتاهی در محکومیت اعتراضات نژادپرستانه و اسلام‌هراسی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

شب گذشته در سایر نقاط بریتانیا نیز جو متشنج بود. معترضان در نزدیکی منچستر و نیز در شمال شرقی شهر میدلزبورو با پلیس درگیر شدند. با افزایش دایره خشونت‌ها پلیس اعلام کرد که برای برخورد با «اغتشاش‌گران نفرت‌انگیز» اختیارات بیشتری به افسرانش داده است. 

تداوم شورش‌های نژادپرستانه در انگلیس/

مقامات پلیس گفته‌اند که این شورش‌های نژادپرستانه به صورت آنلاین، اما مخفیانه توسط گروه‌های راست افراطی سازماندهی می‌شود. راست افراطی با شعارهایی چون «کشورمان را پس می‌گیریم»، «بچه‌های ما را نجات دهید» و «قایق‌های مهاجران را متوقف کنید» نیرو‌ها را برای حضور در شورش بسیج می‌کنند. آنها از روایتی استفاده می‌کنند که توسط رسانه‌های راستگرا و مفسران نژادپرست تولید و تقویت می‌شود. گفتنی است شمار زیادی از مهاجران با قایق‌های کوچک از فرانسه خود را به انگلیس می‌رسانند.

پلیس اعلام کرد که از روز شنبه تا کنون بیش از ۱۵۰ نفر در لیورپول، منچستر، بریستول، بلکپول و همچنین بلفاست در ایرلند شمالی دستگیر شده‌اند.

تداوم شورش‌های نژادپرستانه در انگلیس/

منتقدان بار‌ها هشدار داده بودند که گسترش اطلاعات نادرست و تشدید بیگانه‌هراسی درباره مهاجران و اقلیت‌ها در بریتانیا منجر به شیوع خشونت‌های خیابانی می‌شود.

پلیس خاطرنشان کرده است که فراخوان‌ها برای برگزاری شورش‌ها از سوی شماری از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. 

رزا فریدمن، استاد دانشگاه ریدینگ معتقد است این شورش‌ها نتیجه عملکرد دولت محافظه‌کار سابق بود که به اقلیت کوچکی از «نژادپرست‌ها» مشروعیت بخشید.

تداوم شورش‌های نژادپرستانه در انگلیس/

انتهای پیام/ ۹۴۴

برچسب ها: انگلیس ، شورش ، نژادپرستی
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار