برگزاری اولین جلسه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد

اولین جلسه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد امروز در شعبه ۵۵ امور بین‌الملل مجتمع قضایی شهید بهشتی در حال برگزاری است.
کد خبر: ۶۸۵۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴ - 18August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، دادگاه کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ (دعوی شهروندان ایرانی علیه عوامل کودتای ۲۸ مرداد اعم از دولت، وزارت خارجه، بانک مرکزی، آژانس مرکزی، وزارت خزانه‌داری و مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا و همچنین فدرال رزرو) با دادخواهی بیش از ۴۰۰ هزار نفر ار ساعت ۹ صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد) در شعبه ۵۵ امور بین‌الملل مجتمع قضایی شهید بهشتی در حال برگزاری است.

اولین جلسه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد برگزار شد 

این جلسه به ریاست قاضی حسین‌زاده برگزار شد؛ همچنین در این جلسه از دادگاه، وکلای اصحاب دعوی برای تشریح خواسته‌های موکلین خود حضور دارند.

قاضی حسین زاده در ابتدای این جلسه با بیان اینکه جلسه دادخواهی و رسیدگی به دعوای حقوقی ۴۰۲ هزار نفر از بیش از ۲۰ استان کشور از ۶ تن از خواندگان شامل ایالات متحده آمریکا و ... برگزار خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: براساس قانون محاکم دادگستری، جمهوری اسلامی ایران صلاحیت این را دارد به دعاوی اشخاص حقیقی و حقوق و اتباع ایرانی که حقوق آن‌ها نقض شده است رسیدگی کند.

حسین زاده گفت: دولت ایران و قوه قضاییه وظیفه خود می‌داند نسبت به پیگیری و احقاق حق اتباع ایرانی که توسط آمریکا حقوق آن‌ها متضرر شده است اقامه دعوا کند.

قاضی حسین زاده خاطرنشان کرد: محاکم قضایی تهران شایسته قانونی صلاحیت لازم برای استماع دعوای ایرانی نسبت با توطئه مطروحه از دولت آمریکا و امکان دعوی دارند.

وی گفت: دولت و قوه قضائیه به دلیل نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویی آمریکا در منطقه مکلف است اقدامات لازم  برای حمایت از اتباع ایرانی را به کار گیرد.

قاضی حسین زاده پس از پخش کلیپی در دادگاه گفت: آمریکا و انگلیس نقش غیرقابل انکاری در کوتای ۲۸ مرداد در کشور دارند.

در ادامه چیوایی وکیل شکات در این دادگاه گفت: با اقدامات صورت گرفته توسط آیت الله کاشانی و مصدق دست انگلیس از فروش نفت ایران کوتاه و قدرتش محدود شد.

وی با بیان اینکه آمریکا کاهش قدرت انگلیس را یک فرصت برای خود  دانست، اظهار داشت: آمریکا زمانی که دید با وجود سیاست مداران چون آیت‌الله کاشانی و مصدق نمی‌توانند جایگزین انگلیس شوند با ایجاد نفوذ، بهره‌گیری از ظرفیت عوامل داخلی و ایجاد شکاف اقدام به تحریک علیه دولت ایران کردند. 

چیوایی گفت: در کودتای ۲۸ مرداد وظایف بین دولت انگلیس و آمریکا تقسیم شد؛ اقدامات سیاسی و نظامی آمریکا و انگلیس باعث ایحاد خسارت مادی و معنوی شد و امروز پس از سال‌ها همچنان زوایای پنهان کودتای ۲۸ مرداد وجود دارد.

وکیل شکات ادامه داد: اعتراف سران آمریکا و انگیس و همچنین وجود اسناد مختلف نقش این دو کشور در کوتای ۲۸ مرداد را به خوبی نشان داده است و شکات خواهان رسیدگی و احقاق حقوق خود دارد.

در ادامه دادگاه «رضوانه دباغ» فرزند شهیده مریضه حدیدچی دباغ در اولین دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد با بیان اینکه در سن نوجوانی شاهد شکنجه‌های مادرم بودم، اظهار داشت: کمیته ضد خرابکاری ساواک بدترین شکنجه‌ها را علیه من و مادرم اعمال می‌کرد.

نیرو‌های ساواک تحت تفکر آمریکا و اسرائیل دکترای شکنجه گرفته بودند

نیرو‌های ساواک تحت تفکر آمریکا و اسرائیل دکترای شکنجه گرفته بودند

دباغ با بیان اینکه بازجوی من و مادرم منوچهری خبیث و جنایتکار بود، افزود: داشتن قرآن، نهج‌البلاغه، کتاب‌های آیت الله مطهری جرم محسوب می‌شد؛ همچنین هرگونه تفکری که منحرف به اندیشه‌وزی، بصیرت‌افزایی و روشنگری بود جرم بود.

فرزند مرضیه حدیچی در ادامه اظهار داشت: نیرو‌های ساواک تحت تفکر آمریکا و اسرائیل دکترای شکنجه گرفته بودند و همواره مورد حمایت آمریکا بودند. 

وی گفت: من بر اثر شکنجه ناراحتی قلبی گرفتم و شوک‌های برقی مکرر ساواک باعث شد دچار مشکلات تنفسی شوم. 

دباغ ادامه داد: پس از ناراحتی قلبی و تنفسی من را به بهانه آزادی از مادرم جدا کردند و در زیرزمین موزه عبرت امروز حبس کردند، پس از مدتی به صورت نمایشی دادگاهی برگزار کردند و وقتی گفتم ۱۴ سال سن دارم گفتند به زندان قصر منتقل شوم.

کودتای ۲۸ مرداد باعث خروج ایران از ریل استقلال شد

همچنین «دادی القار» وکیل شکات خراسان جنوبی در ادامه این دادگاه گفت: کودتای ۲۸ مرداد باعث شد جمهوری اسلامی ایران از ریل استقلال خارج و وابسته آمریکا شود. 

وی افزود: تاسیس ساواک با حمایت آمریکا با اهداف سرکوب مردم و پیشبرد اهداف آمریکا بوده است.  

وکیل شکات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در شصتمین سالگرد کوتای ۲۸ مرداد آمریکا از آرشیوی رونمایی کرد که نقش سازمان سیا را نشان می‌دهد و اعلام شد که ایجاد کودتای ۲۸ مرداد بخشی از سیاست خارجی آمریکا بوده است. 

دادی القار گفت: هدف آمریکا و انگلیس از کودتای ۲۸ مرداد این بود که دولتی بر سرکار بیاید که کشورهای غربی بتوانند درخصوص نفت با آن‌ها به نتیجه برسند.

آمریکا و انگلیس با راهبرد تفرقه و بدبینی دولت مصدق را سرنگون کردند

«محمود مصدق» نوه دکتر مصدق هم با بیان اینکه بی‌شک ملی شدن صنعت نفت نفش مهمی در مبارزه با استعمار خارجی و رهایی بخشی بیگانگان داشته است، گفت: نهضت ملی شدن نفت در زمانی شکل گرفت که ایران بیشترین تولید نفت در خاورمیانه را برعهده داشت.

آمریکا و اسرائیل با راهبرد تفرقه و بدبینی دولت مصدق را سرنگون کردند

وی با بیان اینکه اکنون ۷۴ سال از ملی شدن صنعت نفت می‌گذرد، گفت: دکتر مصدق توانست با حمایت از نخبگان و مردم دست انگلیس را قطع کند.

محمود مصدق افزود: ملی شدن صنعت نفت نقطه عطفی در حوزه سیاسی اقتصادی بوده است. 

نوه دکتر مصدق خاطرنشان کرد: دولت‌های آمریکا و انگلیس با ایجاد تفرقه، اختلاف، بدبینی و با به کارگیری نفوذیان داخلی دولت مردمی مصدق را سرنگون و ۲۵ سال بر نفت ایران سلطه داشتند.

ادامه دارد....

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار