دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

"جنگ روانی" حربه تکراری تروریست‌ها در "خان‌طومان"

تسلط تروریست‌ها بر خان‌طومان در حومه جنوبی حلب تحت هیچ شرایطی اتفاق جدیدی در عرصه تحولات میدانی سوریه مخصوصا محور مقاومت محسوب نمی‌شود، هر چند شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های وابسته و حامی تروریست‌ها در خصوص سقوط این شهرک بزرگنمایی می‌کنند تا با جنگ روانی و رسانه‌ای به اهداف خود برسند که موفق نخواهند شد.
کد خبر: ۸۱۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶ - 08May 2016

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، آتشبس اولیه در سوریه از اوایل اسفندماه سال 1394 برقرار شد؛ ارتش این کشور و گروههای مخالف مسلح با واسطه سازمانملل و کشورهای خارجی، در بخشهایی از سوریه بر آتشبس موقت توافق کردند اما نبرد علیه گروههای تروریستی «داعش» و «جبهه النصره» در مناطق تحت سیطره این تروریستها متوقف نشد.

شکستهای پی در پی مخالفان مسلح و تروریستها، زمینه تحقق این آتشبس را مهیا کرده بود. براساس گزارشهای میدانی در روزهای نخست شمار زیادی از عناصر تروریستی از مرز ترکیه وارد خاک سوریه شدند تا به جبران شکستهای خود بپردازند. در همین رابطه اخباری تکان دهنده در رسانهها مخابره شد که خبر از عبور بیش از 6 هزار نفر تروریست از مرز ترکیه به سوی شمال حلب سوریه میداد.

رسانهها و منابع امنیتی در این میان از تشدید اختلافات درون گروهی بین تروریستها خبر میدادند تا جاییکه این اختلافها بین گروههای تروریستی طی یکماه گذشته به اوج خود رسیده بود؛ لذا سه کشور ترکیه، عربستان و قطر که حمایت این سه کشور از تروریستها بر کسی پوشیده نیست، توانستند نیروهای وابسته به خود را در منطقه حلب متحد کنند و تعداد زیادی نیرو و تسلیحات پیشرفته جدید را در مقابل چشمان آمریکا که ناظر بر اجرای آتشبس بود، در اختیار آنها قرار دهند؛ این اقدامات زمانی بود که روسیه و دولت سوریه سرگرم مذاکرات ژنو و پایبند آتشبسی بودند که در پی توافق روسیه و آمریکا از روز جمعه 10 اردیبهشت در استانهای لاذقیه و دمشق اجرایی شده بود.

بنابراین نیروهای مخالف ارتش سوریه با تصور اینکه به آمادگی کامل برای یک عملیات غافلگیرانه رسیدهاند بمباران مناطق مسکونی شهر حلب و حتی برخی از مناطق تحت تصرف خود را شروع کردند و با انتشار تصاویر جعلی و غیر مستند فضای رسانهای را ملتهب کردند تا دولت سوریه را در حالت دفاع قرار داده و جامعه جهانی را نیز متوجه مسائل انسان دوستانه و از این قبیل مسائل کنند. تروریستها با کمک رسانههای حامی خود با حربه رسانهای و جنگ روانی افکار عمومی جهان را به سمتی سوق دادند که حمله به مناطق مسکونی و بیمارستانها در حلب توسط حکومت سوریه صورت میگیرد.

دولت سوریه نیز از آنجا که مخالف ریخته شدن خون شهروندانش در حلب بود برای جلوگیری از ادامه جنایت تروریستها خواستار اجرایی شدن آتشبس در حلب شد؛ آتشبسی که از روز جمعه 10 اردیبهشت در استانهای لاذقیه و دمشق برقرار شده بود. لذا روز چهارشنبه 15 اردیبهشت آمریکا و روسیه در پی مذاکره با دولت و معارضان سوری، درباره برقراری آتشبس در شهر حلب نیز به توافق دست یافتند.

زمانیکه همه طرفها سعی میکردند به آتشبس پایبند باشند، گروههای تروریستی به وسیله تجهیزات متنوع نظامی از سوی سعودیها و ترکها حمایت شدند و به تجدید قوا و باز طراحی عملیاتها پرداختند. تا اینکه گروه تروریستی موسوم به «جیشالفتح» که در 24 مارس 2015 با حمایت بسیار بالای عربستان، قطر و ترکیه تشکیل شده بود، روز جمعه 17 اردیبهشت با نقض آتشبس عملیاتی غافلگیر کننده علیه ارتش سوریه در شهرک «خان طومان» که در 13 الی 15 کیلومتری حلب قرار دارد، صورت داد و توانست این شهرک را که در اوایل ماه محرم با تلافاتی نزدیک به 500 نفر بعد از سه سال استقرار در آنجا از دست داده بود، تصرف کند.

براساس گزارش «دیده بان حقوق بشر سوریه» که یک گروه نزدیک به مخالفان سوری است، حداقل 73 نفر طی درگیریهای خان طومان کشته شدند که 43 نفر از گروههای مسلح و 30 نفر از ارتش سوریه و نیروهای متحد هستند.

با نگاه اجمالی به تحولات میدانی در سوریه بعد از تشکیل ائتلاف اطلاعاتی- نظامی بین ایران، روسیه، عراق، و حزبالله لبنان پر واضح است که ابتکار عمل میدانی در دست ارتش سوریه و متحدانش قرار دارد و لذا وقتی حامیان منطقهای و بینالمللی تروریستها پیشرفتی در حل بحران سوریه و انهدام گروههای تروریستی مشاهده میکنند، بحث آتشبس را به بهانه حل بحران سوریه برای توقف دستاوردها و پیروزیهای ارتش پیش میکشند.

اما نکتهای که خیلی قابل تأمل است این است که تکفیریها دوباره از حربه رسانهای و فرصت آتشبس استفاده کردند، چراکه از همان ساعات اولیه که تروریستها موفق به تصرف شهرک خانطومان شدند، با انتشار تصاویری که هیچ ارتباطی به نیروهای مقاومت مستقر در خانطومان نداشت، موجی از جنگ روانی را علیه محور مقاومت به راه انداختند.

علاوه بر این تروریستها با انتشار آمارهای ضد و نقیض در خصوص شمار شهداء و اسرای تمام تلاش خود را بسیج کردند تا روحیه رزمندگان محور مقاومت را تضعیف و آنها را از ادامه پیشرویها در استان حلب باز دارند.

با این وجود به نظر میرسد که تسلط تروریستها بر شهرک خانطومان در حومه جنوبی حلب تحت هیچ شرایطی اتفاق جدیدی در عرصه تحولات میدانی سوریه مخصوصا محور مقاومت محسوب نمیشود، هرچند شبکههای اجتماعی و رسانههای وابسته و حامی تروریستها در خصوص سقوط خانطومان بزرگنمایی میکنند تا شاید با جنگ رسانهای و روانی به اهداف پلید خود برسند اما به هیچ وجه موفق نخواهند شد.

چراکه جدیدترین خبرها از حومه جنوبی استان حلب حاکی از آن است که تعداد زیادی از نیروهای مقاومت از جمله فاطمیون، رزمندگان مقاومت لبنان و عراق و نیروهای مدافع حرم در حومه شهرک حمیره واقع در جنوب شرق خان طومان مستقر شدهاند و انتظار میرود ظرف چند روز آینده نه تنها خانطومان بلکه کل استان حلب را آزاد کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار