یادداشت/ سعدالله زارعی

خان‌طومان به اسارت آتش‌بس در آمد

منطقه «خان طومان» واقع در جنوب غرب حلب، جزء مناطقی بود که آمریکا و روسیه آن را منطقه‌ آتش‌بس اعلام کرده بودند و از این رو دولت سوریه که دولت قانونی است نمی‌توانسته ضمن آنکه توافق آتش‌بس را پذیرفته است، آن را نقض کند لذا این منطقه به اسارت آتش‌بس در آمد.
کد خبر: ۸۱۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸ - 10May 2016

خان‌طومان به اسارت آتش‌بس در آمد

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در یادداشتی پیرامون سقوط شهرک خانطومان در حومه جنوبی حلب که در پی عملیات غافلگیر کننده در سایه آتشبس به تصرف تروریستها در آمد، نوشت:

1- منطقه «خان طومان» واقع در جنوب غرب حلب، جزء مناطقی بود که آمریکا و روسیه آن را منطقه آتشبس اعلام کرده بودند و از این رو دولت سوریه که دولت قانونی است نمیتوانسته ضمن آنکه توافق آتشبس را پذیرفته است، آن را نقض کند و این در حالی است که در طرف مقابل هر چند سعودیها، قطریها و ترکیه حضور دارند اما هیچ طرف رسمی مسئولیت را قبول نمیکند با این وصف اقدامات تروریستی در منطقه خانطومان در حالی صورت گرفته که دولت عملاً نمیتوانسته تحرک عملیاتی داشته باشند و روسها نیز به دلیل نقشی که در مدیریت آتشبس داشتهاند، منفعل بوده و اقدامی که شائبه نقض آتشبس در آن باشد، انجام ندادهاند بنابراین برخلاف آنچه درباره خروج جنگندهها گفته شده، روسها طی هفتههای اخیر در وضعیت نظامی خود تغییری ایجاد نکردهاند.

2. تسلط تروریستها بر خانطومان و دو روستای دیگر در زمان آتشبس نشان داد که حسن نیت روسها در مؤثر بودن آتشبس بر حل پرونده سوریه از طریق سیاسی هوشمندانه نبوده و نمیتوان از طریق مصالحه با گروههای کمتأثیر، مانع تحرک گروههای بزرگتر و تداوم بحران امنیتی و تشدید آن در سوریه شد. با این وصف کاملاً پیداست که نیروهای ارتش سوریه و جبهه مقاومت حق دارند عملیات سنگین خود را به منظور باز پسگرفتن خان طومان و حوالی آن و نیز بازپسگیری «تل عیس» و حوالی آن که حدود یک ماه پیش به تصرف تروریستها درآمده، دنبال نمایند. در این شرایط نیروی هوایی روسیه با ارتش سوریه همراهی میکند که این به معنای پایان عملی دوره آتشبس نیز خواهد بود.

3. منطقه «خان طومان» که روز جمعه با آتش سنگین توپخانه و استفاده از انواع موشکهای امریکایی نظیر «تاو» سقوط کرد، به دلیل قرار داشتن در نزدیکی اتوبان حلب ـ دمشق دارای موقعیت استراتژیکی مهمی است. تروریستها برای تسلط بر آن از فرصت آتشبس استفاده کرده و با نقل و انتقال انواعی از تانکها و سایر تجهیات نظامی و نیز با گسیل حدود سه هزار تروریست و ساماندهی آنان تحت عنوان «جیشالفتح» که در واقع همان «جبههالنصره» است، موقعیت خود را در جنوب غرب حلب گسترش دادند. در واقع استفاده از عنوان جیش الفتح یک اقدام فریبکارنه است که محمد الجولانی فرمانده جبههالنصره با هدف پایبند نشان دادن نیروهای تحت امر خو به ابتکار سیاسی درباره سوریه و در عین حال استفاده از شرایط آتشبس برای نشان دادن دست برتر عملیاتی صورت داده است. خبرهایی وجود دارند که از مراوده امریکاییهابا «جیش الفتح» حکایت میکند کما اینکه دست یافتن این گروه به انواعی از سلاحهای حساس امریکایی نمیتواند تصادفی تلقی گردد. امریکا در حالی که میگوید جبهه النصره را در لیست سیاه قرار داده است و در حالی که از ماهیت جیشالفتح تحت فرمان محمد الجولانی مطلع است، روی قرار گرفتن جیش الفتح، احرار الشام و... در لیست گروههای مورد قبول در مذاکرات سیاسی، اصرار دارد. امریکاییها هماینک باید پاسخ دهند که چرا گروههای لیست سفید در زمان توافق آتشبس به خانطومان حمله کردهاند.

4. در اقدامات تروریستی دیروز جبههالنصره ـ با نام جعلی جیش الفتح ـ دهها نفر از نیروهای مدافع سوریه به محاصره درآمده و به شهادت رسیدهاند که در میان آنان علاوه بر نیروهای سوریه، رزمندگانی از ایران و لبنان نیز وجود دارند. در این میان جبههالنصره مدعی است که 80 نفر را به شهادت رسانیده ولی به دلیل باقی ماندن این مناطق در دست تروریستها، آمار دقیق شهدا، مجروحین و کسانی که موفق به خروج از «خانطومان» شدهاند، به درستی مشخص نیست.

5. منطقه خان طومان در دهه اول محرم گذشته در عملیات نصر یک، از عناصر تروریست پاکسازی شد. حدود شش ماه پیش رزمندگان اسلام این منطقه و منطقه تل عیس را پس از حدود 3 سال که در تصرف گروههای تروریستی بود آزاد نموده و با اتصال مناطق بعدی در عملیات نصر دو، ضربه مهلکی بر تروریستها وارد کردند تا جایی که به سقوط بدون عملیات مناطق عمدهای در شمال و جنوب منطقه عملیاتی نصر، منجر شد. این «شهرک» حدود ده هزار سکنه داشته که البته از مدتها قبل خالی گردیده و با اقدامات پیاپی تروریستها و ارتش سوریه به یک منطقه مخروبه تبدیل شده بود.

6. از منظری دیگر سقوط خان طومان و دو روستای حوالی آن که جبهه النصره با دروغپردازی رقم آن را هفت روستا اعلام کرده است، دو وضعیت مثبت را فراروی دولت سوریه باز میکند. وضعیت اول کنار رفتن بحث آتشبس به دلیل ثابت شدن غیرعملی بودن آن است. در واقع آنچه طی یک ماه اخیر در جنوب حلب پیش آمد و به سقوط تلالعیس و خان طومان منجر شد، نشان داد که آتشبس یک طرفه بیمعناست و در نهایت یک اقدام تضعیفکننده برای دولت و تقویتی برای تروریستها محسوب میشود. این دستاورد بزرگی است و سبب تحرک تازهای در میدانهای عملیاتی سوریه میشود. وضعیت مثبت دوم این است که زمان عنوانپردازی گروههای تروریستی که دولتهای ترکیه، عربستان و قطر با هدف خارج کردن زیرکانه جبههالنصره از ذیل عنوان «تروریزم» انجام دادند، به پایان رسیده و از این پس هیچ گروه تروریستی در سوریه امنیت نخواهد داشت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار