حضور « باسل الخطیب» با فیلم «سوری‌ها»‌ در بخش بین‌الملل جشنواره مقاومت

«سوری‌ها»‌، سومین فیلم از سه گانه « باسل الخطیب» فیلمساز سوری است که به بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره مقاومت راه یافت.
کد خبر: ۹۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸ - 22August 2016

حضور « باسل الخطیب» با فیلم «سوری‌ها»‌ در بخش بین‌الملل جشنواره مقاومت

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، سومین فیلم سینمایی بلند «باسل الخطیب» در سه گانهی «مریم» و «مادر» است. این فیلم بر زندگی و روزمره هراسآلود زنان سوریه در زمان جنگ متمرکز میشود. ریما، خبرنگار و عکاس سوری، در طول ماموریت رسانهای خود در روستایی که توسط تروریستها محاصره شده گرفتار میشود تا شاهد عینی سرنوشت غمانگیز مردم آنجا شود، و خود را میان چالشهای تهدیدآمیزی بیابد که وی را ناگزیر به تجدید نظر درباره تمام تصمیماتش در زندگی کند. او در دیدار با زینه و یوسف، دو محکوم به مرگ، تعالی در زندگی و فداکاری را میآموزد. «سوریها"»  در زبانهای باستانی به معنی «مردم خورشید» است.

«باسل الخطیب» کارگردان فلسطینی تبار سوریهای،  در سال ۱٩٦۲ در هلند به دنیا آمد. خانواده او، یکسال بعد از تولد وی، به سوریه مهاجرت کرده و درآنجا اقامت گزیدند. وی از سال 1989 فعالیت هنری خود را در عرصه سینما و تلویزیون آغاز کرد و تا کنون بیش از 35 درام تلویزیونی و بیش از 11 اثر سینمایی شایسته تقدیر خلق کرده است.

گذشته از نقش و جایگاه درامای سوریه در جهان عرب، «باسل الخطیب» با ساختن فیلمها و سریالهای بسیار مهم تاریخی اجتماعی و داستانی نام خود را جاودانه ساخته است. بسیاری از مخاطبان تلویزیونی جهان عرب، سی شب ماه مبارک رمضان را برای سالهای متوالی به تماشای سریالهای سوری و بخصوص سریالهای «باسل الخطیب» گذراندهاند. سریالهایی مانند «هولاکو خان», «نزار قبانی», «ابوزید الهلالی»، «ذی قار»، «بلقیس و تاریخ سرزمین سبأ» نام این کارگردان را در حافظه جهان عرب برجسته کرده است. 

«باسل الخطیب» از معدود کارگردان عرب است که در فیلمهای خود، خوب به مقاومت و فلسطین پرداخته وآثار پرمخاطبی خلق کرد. سریالهای جاودانهای مانند «نامههای عشق و جنگ» و «بازگشت به حیفا» تصویر باشکوه و دردمندانهای از ارزشهای مقاومت فلسطین ساخته است.

نکته قابل توجه این است  که سال گذشته جشنواره فیلم کن به دلایل غیرهنری و با اهداف کاملا سیاسی اثر این فیلمساز را نپذیرفته است. باسل الخطیب کارگردانی سوری ـ فلسطینی در گفتوگو با روزنامه مصری الشروق درباره حضور فیلمهایش در جشنوارههای بینالمللی گفت: فیلم «مریم» را درباره حوادث سوریه تولید کردم و آن را برای جشنواره کن فرستادم؛ آنها برای من نامهای فرستادند که در آن آمده بود فیلم از ارزش هنری بالایی برخوردار است و فیلمی است که در جهان عرب چنین چیزی ندیدهاند، اما برخی قوانین غیرهنری اجازه نمیدهد فیلمی سوری که توسط وزارت فرهنگ این کشور تهیه شده باشد، در این جشنواره اکران شود.


وی افزود: با روشنی تمام و وضوح کامل مدیران جشنواره موضع سیاسی خود درباره حوادث سوریه را بیان کردند و از یاد بردند که هنر، زبانی جهانی است و این در حالی بود که آنان فیلمهای هنرمندان معارض سوری که در خارج از کشور تولید شده بود را پذیرفته بودند.

گفتنی است؛ چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با شعار "تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی" به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از 2 تا 9 مهرماه سال جاری در تهران برگزار میشود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها