انزوای ایران در عرصه جهانی؛ توهمی که باطل شد

واکنش‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی نسبت به شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان یکبار دیگر به دوستان و دشمنان ایران اسلامی نشان داد که انزوای جمهوری اسلامی ایران در عمل ممکن نیست و توهم انزوای این کشور که توسط رسانه‌های معاند ایجاد شده بود را از بین برده است.
کد خبر: ۶۶۹۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۰ - 26May 2024

شکست توهم انزوای ایران در عرصه جهانیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - سمیه قاسمیان؛ به‌دنبال وقوع اغتشاشات و حوادث امنیتی در سال ۱۴۰۱ شاهد فعالیت گسترده و فراوان دشمنان ایران اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از مرز‌های کشورمان بودیم و در این میان رسانه‌های معاند فارسی زبان و غیرفارسی زبان خارج از کشور تمام سعی و تلاش خودشان را انجام دادند تا به‌دنبال این وقایع امنیتی، کشورمان را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به انزوا بکشانند.

اما وقوع سانحه هوایی برای شهید آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و هیأت همراهش، واکنش‌ها و موضع‌گیری‌های غیرقابل انتظار و بسیار فراوانی را چه در سطح منطقه و چه در سطح بین‌المللی به همراه داشت. این واکنش‌ها از کشور‌های دوست، برادر و همسایه آغاز شد و تا نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد گسترش پیدا کرد.

بر همین اساس، با توجه به واکنش و همدردی کشور‌های جهان نسبت به شهادت رئیس‌جمهور ایران و هیات همراه ایشان یک نکته بسیار حائز اهمیت و قابل توجه اذهان را به خود معطوف می‌کند و آن شکست توهم انزوای ایران در سطح بین‌المللی است. موضوعی که اگر به رسانه‌های معاند فارسی زبان و رسانه‌های غربی نگاه کنیم به خوبی خشم و عصبانیت آن‌ها را از ابراز همدردی و واکنش جهانی نسبت به شهادت و تشییع میلیونی رئیس‌جمهور کشورمان را می‌توان متوجه شد.

نکته دیگر که باید پیرامون شکست توهم انزوای کشورمان در عرصه جهانی آن را مورد توجه قرار دهیم این است که نقش بسیار پررنگ و موثر دولت سیزدهم و دستگاه دیپلماسی و در راس آن اقدامات و فعالیت‌های شهید «حسین امیرعبداللهیان» است که به خوبی توانسته ضمن اینکه دسیسه‌ها و توطئه‌های شوم دشمنان ایران اسلامی را در عرصه بین‌المللی نقش برآب کنند، روابط تیره‌ای که بین کشورمان با برخی از کشور‌های منطقه حاکم بود را نیز برطرف کند.

بر اساس اطلاعات و آمار موجود، بیش از یکصد نفر از مقامات دولتی و سران کشور‌های جهان با ارسال پیام‌های تسلیت، ناراحتی و همدردی خودشان با سانحه هوایی که به شهادت رئیس جمهور کشورمان و هیات همراه ایشان منجر شد را اعلام کردند. امری که نشان از جایگاه مناسب و قابل قبول جمهوری اسلامی ایران در جامعه جهانی و در نزد جهان دارد.

نکته جالب توجه در این میان سفر و حضور برخی از سفیران و وزیران خارجه برخی از کشور‌های عربی و اسلامی است که بعد از چیزی بیش از یک دهه برای حضور در مراسم تشییع رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله «سید‌ابراهیم رئیسی» به کشورمان سفر کرده بودند. موضوعی که نشان از عملکرد بسیار درست و موثر دستگاه دیپلماسی کشور و شهید «حسین امیرعبداللهیان» به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان دارد.

از طرف دیگر، باید بگوییم که ادای احترام سران و مقامات رسمی کشور‌هایی که روابط سیاسی و یا اقتصادی خود را با ما قطع کرده بودند، نسبت به شهادت رئیس جمهور و هیات همراه ایشان در سانحه هوایی هفته گذشته قطعا فصل نوینی را در روابط مابین جمهوری اسلامی ایران و این کشور‌ها رقم خواهد زد و شاهد افزایش سطح روابط فی مابین خواهیم بود.

در پایان باید گفت هرچند شهادت رئیس‌جمهور کشورمان و هیأت همراهش در سانحه سقوط بالگرد بسیار تلخ و دردناک بوده است؛ ولی فضای ایجاد شده از این طریق موجب شده تا سران و مقامات کشور‌های سراسر جهان با کشورمان همدردی کنند، به‌طوری که شاهد تحول و رونق بیش از پیش در روابط خارجی کشورمان با کشور‌های دنیا هستیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار