کارشناس و منتقد سینما در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

اگر حمایت ارتش نبود سینمای دفاع مقدس پا نمی‌گرفت/ فارابی باید پاسخگو باشد

سیدرضا اورنگ گفت: فارابی باید پاسخ‌ بدهد که چرا «آسمان غرب» فروش ندارد و کارگردان با وجود در اختیار داشتن امکانات گسترده همچنان متوقع است که چرا حمایت بیشتری دریافت نکرده است.
کد خبر: ۶۶۹۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 27May 2024

«سید رضا اورنگ» کارشناس و منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با بیان اینکه مدتی است، برخی از کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان تازه‌کار رویه‌ی اشتباهی را پیش گرفته و متوقع شده‌اند، اظهار داشت: این افراد با اینکه از بودجه‌های دولتی و امکانات نظامی استفاده می‌کنند و فیلم می‌سازند، آ‌نگاه که فیلم فروش نمی‌کند، سعی می‌کنند عدم توفیق در گیشه و اشتباهات خودشان را گردن دیگران بیاندازند. 

این کارشناس و منتقد سینما با تاکید بر اینکه از ابتدای جنگ تحمیلی تاکنون ارتش با کمک به پروژه‌های فیلمسازی دفاع مقدس کمک شایانی به تولیدات سینمایی داشته است، تصریح کرد: به اعتقاد بنده اگر ارتش نبود، سینمای دفاع مقدس شکل نمی‌گرفت؛ چرا که از ابتدای دوران دفاع مقدس تنها مجموعه نظامی که در کشورمان تجهیزات نظامی قابل توجهی در اختیار داشت، ارتش بود. ارتش همواره همراه و کمک کننده به سینمای دفاع مقدس بوده است. در ادامه با ورود سپاه و تجهیزاتی که در اختیار گرفت، کمک‌هایی از سمت سپاه هم به مجموعه‌های فیلمسازی صورت می‌گرفت. 

وی خاطرنشان کرد: برخی از فیلمسازان ما دچار اشتباه محاسباتی هستند و فکر می‌کنند برای اینکه یک فیلم سینمایی با موضوع جنگ تحمیلی بسازند، باید تمام امکانات دولتی را در اختیار داشته باشند و استفاده کنند و تمام نیرو‌های نظامی در اختیار آنها باشند درحالی که چنین نیست. کسی که برای یک فیلم سینمایی قرار است روایتی از جنگ داشته باشد، او باید خودش را با سازوکار مجموعه‌های نظامی وفق دهد و اصلا قرار نیست مجموعه‌های نظامی و حتی شرکت‌های خصوصی خودشان را با این مجموعه‌ها هماهنگ کنند.

اورنگ عنوان کرد: اگر کسی کمترین اطلاعات درباره ارتش داشته باشد حتماً تصدیق خواهد کرد که یک سوزن در ارتش بدون حساب و کتاب نیست پس شاید برخی از کسانی که توقع‌های عجیب از این مجموعه‌ها دارند خدمت سربازی هم نرفته‌اند چراکه برای دریافت کمترین کمک‌ها از این مجموعه‌های نظامی حتماً باید نامه‌نگاری‌ها و مراتب اداری شکل بگیرد و تمام این اتفاقات براساس یکسری اصول و مقررات است. یک فیلمساز و تهیه‌کننده نمی‌تواند چارچوب چنین مجموعه‌های نظامی را برهم بزند و توقع داشته باشد که چنین امکاناتی در اختیار داشته باشد لذا متاسفانه این عزیزان اطلاع ندارند آماده‌سازی و پرواز یک بالگرد و هواپیمای جنگی چقدر هزینه دارد و بخاطر همین توقع‌های بی‌جا دارند. 

این کارشناس و منتقد سینما تاکید کرد: خوشبختانه مدیران و فرماندهان ارتش که مسئوولیت همکاری با پروژه‌های سینمایی را برعهده دارند، افرادی متخصص، با اخلاق و ماخوذبه‌حیایی هستند و با اینکه همکاری‌های متعددی با پروژه‌های سینمایی دارند، اما هیچ‌گاه اطلاع‌رسانی درباره اینکه چه میزان امکانات در اختیار پروژه‌های سینمایی قرار داده‌اند، نکرده‌اند و بخاطر همین عدم اطلاع‌رسانی توقعات دیگری از سوی برخی فیلمسازان به‌وجود می‌آید که درست نیست. پیشنهاد می‌کنم مجموعه‌های نظامی برای کمک به مجموعه‌های فیلمسازی هزینه دریافت کنند تا تیم‌های فیلمسازی برنامه‌ریزی دقیق نسبت به امکاناتی مثل بالگرد و دیگر تجهیزاتی که نیاز فیلم است، انجام دهند. 

وی اظهار داشت: هیچ‌گاه یک کارخانه تولیدی خط تولید خود را بخاطر یک فیلم سینمایی متوقف نمی‌کند؛ حتی اگر کارخانه سفارش دهنده فیلم باشد. دستگاه‌ها برای جلوگیری از توقعات زیاد تیم‌های تولید باید کار‌ها را به تهیه‌کنندگان کارکشته بدهند و اگر لازم بود کلاس‌های آموزشی ترتیب داده شود و توجیه شود که حد و حدود دریافت کمک و تجهیزات چگونه است. اینگونه نیست، چون یک فیلم با موضوع جنگ ساخته می‌شود نیاز به نامه‌نگاری و مراتب اداری نباشد.

اورنگ به سخنان «محمد عسگری» کارگردان فیلم سینمایی «آسمان غرب» در برنامه هفت اشاره کرد و گفت: عسگری در برنامه هفت سخنانی درباره همکاری با ارتش مطرح کرده بود که باید کسی در مقابل ایشان برای پاسخ‌دهی حضور پیدا می‌کرد. بار‌ها در تلویزیون انتقاد‌های یک‌طرفه از سوی کارگردان و تهیه‌کننده صورت گرفته است درحالی که کسی برای پاسخگویی نبوده است درحالی که امکانات زیادی در اختیار فیلم بوده، اما عوامل تولید نتوانسته فیلم خوبی را تولید کند و متاسفانه شاهدیم که به دنبال گردن دیگران انداختن مشکلات هستند. 

این کارشناس و منتقد سینما تصریح کرد: شخصا وظیفه خودم می‌دانم که از مجموعه‌هایی مثل ارتش و سپاه و دیگر مجموعه‌های نظامی که کمک‌های زیادی را در طول سال‌های گذشته به جریان فیلمسازی دفاع مقدس کرده‌اند، حمایت کنم. در هالیوود اگر قرار باشد از امکانات نظامی برای تولید فیلم استفاده شود به این سادگی‌ها نیست و حتماً باید روال منطقی کار پیش برود و کار ساده‌ای نیست. 

وی درباره اینکه امکانات نظامی چقدر به فیلم «آسمان غرب» کمک کرده است، گفت: ما در این فیلم هر نوع تجهیزاتی که مورد نیاز بوده است را شاهد هستیم و این‌گونه نیست که مطرح شود امکاناتی برای کمک به فیلم وجود داشته است که به ما داده نشده است. البته این تصور که هرقدر امکانات داشته باشم، فیلم بزرگ‌تر دیده می‌شود، اشتباه است. کارگردان باید از لوازمی که احتیاج دارد بتواند بهترین استفاده را در فیلم داشته باشد. به‌نظرم بیش از چیزی که این فیلم نیاز داشته باشد، ارتش و سپاه و دیگر مجموعه‌های نظامی در اختیار پروژه قرار داده‌اند و استفاده درست از فیلم مهم است که تفاوت کارگردان‌ها را نمایان می‌کند. یک کارگردان با حداقل امکانات بهترین فیلم می‌سازد ولی شخص دیگری با اینکه تمام امکانات را استفاده می‌کند، اما بلد نیست و توانایی استفاده به‌موقع و درست را ندارد.

اورنگ با تاکید بر اینکه دستگاه‌های سرمایه‌گذار مثل فارابی درباره فیلم «آسمان غرب» باید پاسخ‌گو باشند که چرا این فیلم فروش ندارد درحالی که کارگردان فیلم همچنان متوقع است که چرا حمایت بیشتری دریافت نکرده است؛ پروژه اگر نقص و کمبودی داشت، چرا در حین تولید مطرح نشده است و حالا که فیلم فروش نکرده، مطرح می‌شود. به‌نظرم این مسائل باید موشکافانه بررسی شوند. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها