یادداشت/ ناصری شکیب

شیعه بودن بر مدار عزاداری با معرفت

شیعه امام حسین (ع) بودن عزاداری همراه با معرفت و عمل می‌خواهد.
کد خبر: ۶۷۷۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱ - 08July 2024

شیعه حسین (ع) بودن بر مدار عزاداری با معرفتگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ - «سید حسین ناصری شکیب» پیشکسوت دفاع مقدس؛ محرم فرصتی است که اگر با دیده معرفت به آن نگریسته شود دریایی است از معارف ناب الهی و انسانی که می‌تواند تا دنیا دنیاست بشر سرگردان را از حیرانی نجات دهد و بر کشتی نجات بنشاند. 

به همین دعای سوزناک و سراسر بندگی و اطاعت سیدالشهدا توجه کنیم!! «اللّهُمَّ إِنَّکَ تُجِیبُ الْمُضْطَرَّ، وَتَکْشِفُ السُّوءَ، وَتُغِیثُ الْمَکْرُوبَ/ اللّهُم وَلَا رَبَّ لَنا غَیْرُکَ، نافِذٌ فِینا حُکْمُکَ، مُحِیطٌ بِنا عِلْمُکَ، عَدْلٌ فِینا قَضاؤُکَ، اقْضِ لَنَا الْخَیْرَ، وَاجْعَلْنا مِنْ أَهْلِ الْخَیْرِ/ اللّهُمَّ وَنَقِّنا وَسَدِّدْنا وَاقْبَلْ تَضَرُّعَنا، یَا خَیْرَ مَنْ سُئِلَ، وَیَا أَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ» همه‌اش اظهار عبودیت، اظهار ناچیزی در برابر خداوند متعال، اظهار ناقصی عقل و علم و ایمان و عمل بنده در مقابل خدای لاشریک! آنهم چه بنده‌ای!؟ بنده‌ای مثل حسین بن علی که نور چشم پیغمبر است و به قول شیعه و سنی سید جوانان اهل بهشت است. ذره‌ای از غره شدن به اینکه امام فرزند خاتم‌الانبیا است، فرزند علی است، فرزند فاطمه است، مجاهد است، شهید است، فرزند شهید است، پدر شهید است، برادر شهید است. در این دعا نمی‌بینیم! و اصلأ راز عظمت و عزت حضرت حسین علیه‌السلام همین است که در خدا فانی شده است و جز عظمت و شکوه الهی و کوچکی خود چیزی نمی‌بیند!!

اکنون، ماه محرم فرا رسیده است آیا ما واقعاً سیدالشهداء را بر نسق خود ایشان معرفی می‌کنیم؟ آیا امام حسین الگوی رابطه ما با خدای متعال هست؟ آیا ایشان الگوی ما در تعامل با برادران و خواهران دینی و همنوع ما هست؟ آیا در کنش‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی خود امام حسین را مد نظر قرار می‌دهیم!؟ آیا مثل امام حسین تعمدا وضوی اشتباه می‌گیریم تا آن پیرمرد ناآشنا با حکم وضو را محترمانه تعلیم دهیم؟ آیا مثل امام حسین دهان معلم فرزند خود را پر از سکه طلا می‌کنیم؟ آیا مثل ارباب بی‌کفن، بی‌ادعا و تحکم در شب عاشورا عبا بر سر می‌کشیم تا هر می‌خواهد برود خجالت نکشد؟ آیا مثل عزیز زهرا زمین کربلا را می‌خریم که در زمین غصبی دفن نشویم؟

آری، شیعه حسین بودن عزاداری همراه با معرفت می‌خواهد و عمل، وگرنه صفویان که خود مبدع بسیاری از این ساز و سورناهای متداول در مراسم محرم بودند هزار برابر ما مناسک رنگ و وارنگ اما بی‌محتوای محرم و صفر را به جا می‌آوردند و حرم ائمه اطهار را بارها با پول مردم طلاکاری کردند ولی چه فایده‌ای داشت!           

امروز اگر مدعی تمدن‌سازی اسلامی هستیم ، ایمان و تقوا و عقل و علم و معرفت و درایت و مهربانی و مدارای حسینی به کارمان می‌آید وگرنه صرف مناسک بی‌روح و محتوای عزاداری ما را به جایی نخواهد رساند، امروز بیش از هرچیز به تقوا و اخلاق کریمانه امام حسین علیه‌السلام محتاجیم که گره از کار خود و جامعه بگشاییم!

ای داغدار اصلیِ این روضه‌ها بیا

صاحب عزای ماتم كرب‌وبلا بیا 

 تنهاامید خلق جهان! یابن فاطمه

 ای منتهای آرزوی انبیا بیا

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها