دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پیدا و پنهان شورای راهبری دولت چهاردهم

حلقه نزدیک به رئیس جمهور منتخب و تیم مشاوران وی بیشترین تأثیر را در جهت‌گیری‌های دولت آینده خواهند داشت که در ادامه به کارنامه و سوابق اجرایی شورای راهبری تشکیل دولت چهاردهم می‌پردازیم.
کد خبر: ۶۷۹۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵ - 19July 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «محمدجواد ظریف» رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم شب گذشته در توئیتی نام اعضای این شورا را اعلام کرد. این شورا قرار است در چینش کابینه و انتخاب اعضای هیأت دولت نقش اساسی را برای رئیس جمهور منتخب ایفا کند. حسب اینکه حلقه نزدیک به رئیس جمهور و تیم مشاوران وی بیشترین تأثیر را در جهت‌گیری‌های دولت آینده خواهند داشت، ضروری است که به بررسی کارنامه این اعضا بپردازیم.

۱-محمدجواد آذری جهرمی

شورای راهبردی

محمدجواد آذری جهرمی زادهٔ ۲۵ شهریور ۱۳۶۰ در استان فارس است که در دولت دوازدهم سِمت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را برعهده داشت. وی دانش‌آموختهٔ مقطع کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه صنعت آب برق است و فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۸۴ به عنوان کارشناس فنی وزارت اطلاعات آغاز کرد. او از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود. آذری جهرمی همچنین در سال آخر فعالیت دولت یازدهم، برای مدت کمتر از یک سال، از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمود واعظی) و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت فعالیت می‌کرد.

۲-نورالدین آهی

کارنامه و سوابق اجرایی شورای راهبردی تشکیل دولت چهاردهم

آهی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب سابقه‌دار است که از دولت اصلاحات تا کنون فعالیت سیاسی دارد. وی نامزد رد صلاحیت شده انتخابات سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی است که بعد از رد صلاحیت شدن دست از فعالیت سیاسی برنداشت و در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ سمت معاون اجرایی ستاد مسعود پزشکسان را برعهده گرفت.

۳-رحمت‌الله بیگدلی

شورای راهبردی

رحمت الله بیگدلی عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی و یکی از فعالان اصلاح‌طلب کشور است. او در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد شد، اما موفق به کسب رأی نشد. بیگدلی همچنین عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد زنجان است.  

۴-علی تاجرنیا

شورای راهبردی

علی تاجرنیا زاده ۱۳۴۸ و فرزند یک روحانی است. او از اعضای شورای مرکزی جبهه منحله مشارکت ایران اسلامی است. وی همچنین نماینده مردم مشهد در دوره ششم مجلس شورای اسلامی بوده است. از سوابق دیگر این فعال سیاسی می‌توان به عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال نیز اشاره کرد.

۵-احمد ترک‌نژاد

شورای راهبردی

احمد ترک‌نژاد متولد ۱۳۳۹ در استان لرستان و سیاستمدار اصلاح‌طلب است. وی همواره به رویکرد اصلاحی معتقد بوده و راه برون‌رفت از چالش‌ها را راهبرد‌های اصلاح‌طلبانه عنوان کرده است، اما به اعتقاد او این مسئله هم دلیلی نیست بر تایید همه رویکرد‌ها و راهبرد‌های جناحی که موسوم به اصلاح‌طلب است. از مهم‌ترین سوابق وی می‌توان به معاون وزیر جهاد سازندگی در دولت سازندگی و استانداری کرمانشاه در دولت اصلاحات اشاره کرد.

۶-سمیه توحیدلو

شورای راهبردی

سمیه توحیدلو متولد ۱۳۵۷ و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با مرتبه استادیار است. توحیدلو فارغ التحصیل کارشناس مهندسی شیمی – صنایع غذایی، از دانشکده فنی دانشگاه تهران، کارشناس ارشد توسعه اجتماعی از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دکتری جامعه‌شناسی گرایش توسعه از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. نام توحیدلو به واسطه اتفاقات ۸۸ و بازداشت و رسانه‌ای شدن ماجرای شلاق خوردن وی بر سر زبان‌ها افتاد.

وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ فعال ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و از برنامه‌ریزان اصلی در برپایی زنجیره انسانی سبز از خیابان راه‌آهن تا تجریش بود. توحیدلو در یک روز پس از انتخابات، در ساعت ۳ بامداد روز ۲۴ خرداد در خانه‌اش دستگیر شد. در دادگاه انقلاب به یک سال حبس، ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد، اما در دادگاه تجدید نظر حکم یک سال حبس او نقض شد.

۷-محمدرضا جلایی‌پور

شورای راهبردی

محمّدرضا جلایی‌پور پژوهشگر اجتماعی، کنشگر مدنی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب ایرانی است. از سوابق او می‌توان به طراحی پویش موج سوم و تحصیل در دانشگاه‌های آکسفورد و هاروارد اشاره کرد. او همچنین فرزند حمیدرضا جلایی‌پور جامعه‌شناس ایرانی است. او در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ به دلیل فعالیت‌های ضد امنیتی اش در انتخابات ۸۸ سه بار بازداشت شد و مجموعاً ۵ ماه را در بازداشت انفرادی به سر برد، اما در نهایت تبرئه شد.

۸-محسن حاجی‌میرزایی

شورای راهبردی

حاجی‌میرزایی زادهٔ ۱۳۳۸ در قم سیاستمدار ایرانی است که در دولت دوازدهم از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ سمت وزیر آموزش و پرورش را برعهده داشت. او همچنین در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ به‌عنوان دبیر هیئت دولت ایران فعالیت می‌کرد. او دانش‌آموختهٔ کارشناسی در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه تهران و کارشناس ارشد مدیریت از مرکز مدیریت دولتی و دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است.

۹-الیاس حضرتی

شورای راهبردی

الیاس حضرتی (زادهٔ ۲ مهر ۱۳۴۰) نظامی بازنشسته و سیاستمدار اصلاح‌طلب است، که در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس حضور داشت. او همچنین در ادوار سوم تا پنجم مجلس، نماینده رشت بود. وی هم‌اکنون صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اعتماد است. حضرتی فعالیت نظامی را پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷ در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کرد، در خلال جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود و از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۶ فرماندهی لشکر ۱۶ قدس را برعهده داشت. وی از مؤسسین حزب همبستگی و چندی دیگر از احزاب اصلاح‌طلبان و همچنین از اعضای مؤسس و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است.

۱۰-هادی خانیکی

شورای راهبردی

هادی خانیکی‌زاده ۱۳۳۰ در روستای خانیک از توابع شهرستان گناباد است، وی روزنامه‌نگار، کارشناس رسانه و از استادان سرشناس در رشتهٔ ارتباطات است. خانیکی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران نیز هست. همچنین او سابقه عضویت در شورای مرکزی جبهه مشارکت را نیز دارد.

۱۱-علی ربیعی

شورای راهبردی

علی ربیعی، زادهٔ ۱۴ آذر ۱۳۳۴ و سیاستمدار اصلاح‌طلب ایرانی است که در دولت دوازدهم به‌عنوان سخنگوی دولت از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ فعالیت کرد. او در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ سمت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بر عهده داشت.

ربیعی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ تنها مشاور میرحسین موسوی بود که قبل از اتمام رای‌گیری در نشست رسانه‌ای اعلام پیروزی قطعی موسوی در انتخابات با نسبت اختلاف رای بسیار زیاد در کنار وی در پیشگاه خبرنگاران قرار گرفت و ادعای پیروزی مطرح شد.

۱۲-محسن رنانی

شورای راهبردی

محسن رنانی (زادهٔ ۱۳۴۴ در رهنان) اقتصاددان نهادگرا، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان و از چهره‌های اقتصادی ایران است. رنانی علی‌رغم عضویتش در هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان کمتر تحلیل‌های اقتصادی ارائه داده و بیشتر به عنوان یک فعال سیاسی شناخته می‌شود. برخی، طرفداران نسخه ایرانی نهادگرایی را نزدیک به جریان چپ جهانی در حوزه اقتصادی می‌دانند.

۱۳-محمد رهبری

پیدا و پنهان شورای راهبری دولت چهاردهم

محمد رهبری دانش آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی (۱۳۹۶)، کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران (۱۳۹۳) و کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه تهران است.

۱۴-فیاض زاهد

شورای راهبردی

فیاض زاهد متولد سال ۱۳۴۱ در رشت و دارنده دکتری تاریخ در گرایش ایران اسلامی است، وی استادیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بوده و هم تاریخ درس می‌دهد هم جامعه شناسی سیاسی.

زاهد از نمایندگان نخستین شورای شهر رشت بوده است. ریاست شورای نویسندگان روزنامه «اعتماد» و عضویت شورای سردبیری این روزنامه و همچنین «همبستگی» و «اعتماد ملی» جزو سوابق روزنامه نگاری زاهد محسوب می‌شود.

۱۵-علی شکوری‌راد

شورای راهبردی

علی شکوری‌راد، پزشک و فعال سیاسی اصلاح‌طلب ایرانی و دبیرکل سابق حزب اتحاد ملت، زاده طارم استان زنجان است. وی از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بود. نماینده مردم تهران در مجلس ششم و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی بود. او در اولین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد. او در ۲۰ مهر ۱۳۸۹ پس از مراجعه به دادسرا بازداشت شد. دادستان تهران دلیل بازداشت او را اتهامات امنیتی اعلام کرد.

۱۶- ابراهیم شیخ

شورای راهبردی

شیخ متولد سال ۱۳۵۳ و از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است، وی دارای دکترای مدیریت دولتی با گرایش مدیریت توسعه و کسب از دانشگاه علامه طباطبائی است. از سوابق اجرایی شیخ‌زاده می‌توان به معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، رییس کمیسیون انتصابات شهرداری تهران، عضو اصلی هیأت رسیدگی به تخلفات اداری شهرداری تهران، عضو و رئیس هیأت مدیره صندوق بازنشستگی شهرداری تهران، عضو هیأت امنای صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران، رییس هیات مدیر شرکت هادیان شهر، و عضو هیأت مدیر مرکز بازرگانی ایران وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی اشاره کرد.

۱۷-سیّد رضا صالحی امیری

شورای راهبردی

سیّد رضا صالحی امیری، زادهٔ ۱۳۴۰ در شهرستان بابل است. او سیاستمدار، مقام امنیتی سابق و رئیس سابق کمیته ملی المپیک ایران، قائم‌مقام و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بوده است. او در آغاز کار دولت حسن روحانی، هفتاد روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. صالحی امیری پیش از این در وزارت اطلاعات، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت کرده است.

۱۸-محمد صدوقی

کارنامه و سوابق اجرایی شورای راهبردی تشکیل دولت چهاردهم

محمد صدوقی، نوه آیت الله صدوقی از روحانیون عالی‌رتبه یزد است که چندی پیش در مراسم عمامه‌گذاری توسط آیت الله محقق داماد عمامه بر سر لباس روحانیت بر تن کرد.

۱۹-علی طیب‌نیا

شورای راهبردی

علی طیّب‌نیا، زادهٔ ۱۶ فروردین ۱۳۳۹ و اقتصاددان نهادگرای میانه‌رو و سیاستمدار ایرانی است که از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ به‌عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی فعالیت کرد. از او به‌عنوان نظریه‌پرداز و نفر اول اقتصادی دولت یازدهم یاد شده است. او همچنین در دوره‌های مختلف عضو شورای پول و اعتبار بوده است و استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. طیب‌نیا دانش‌آموختهٔ نخستین دوره دکترای دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی این دانشگاه است. او در دوران ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی برای چهار سال معاون طرح و بررسی نهاد ریاست‌جمهوری و سپس برای یک سال معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود.

۲۰-محمدجواد ظریف خونساری

شورای راهبردی

محمّدجواد ظریف خوانساری، زادهٔ ۱۷ دی ۱۳۳۸ در اصفهان سیاستمدار و دیپلمات ایرانی است که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ سمت وزیر امور خارجه ایران را بر عهده داشت. او همچنین از اعضای شورای عالی جمعیت هلال‌احمر و دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است. او دانش‌آموختهٔ کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه ایالتی سان‌فرانسیسکو و همچنین کارشناسی ارشد مطالعات بین‌الملل و دکترای حقوق و روابط بین‌الملل از دانشگاه دنور است. ظریف فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۵۷ در کنسولگری ایران در سانفرانسیسکو آغاز کرد. او از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۱ برای مدت ۱۰ سال، معاونت حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه را بر عهده داشت. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد.

۲۱-امین عارف‌نیا

شورای راهبردی

امین عارف‌نیا متولد سال ۱۳۶۰ یکی جوانانی است که دوره محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران با پست مشاور شهردار و  همچنین رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شروع به کار کرده است. عارف‌نیا قبل از پست مشاور شهردار تهران رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود. او همچنین مدیرعاملی موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز عهده‌دار بوده است.

۲۲-علی عبدالعلی‌زاده

شورای راهبردی

علی عبدالعلی‌زاده متولد ۱۳۳۳ در ارومیه سیاستمدار، کارشناس اقتصادی و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است. وی در ادوار دوم و سوم مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده ارومیه در مجلس حضور داشت، در فاصله سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶ استاندار آذربایجان شرقی بود و در دو دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت کرد. وی در دولت روحانی مدتی به عنوان رئیس هیئت مدیره «شستا» و همچنین مشاور عالی وزیر کشور بود.

۲۳-حسین عبده تبریزی

شورای راهبردی

حسین عبده تبریزی متولد ۱۲ شهریور ۱۳۳۰ در تهران از استادان علم مالی در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های ایران است. وی فعالیت‌های متعددی در زمینه تأمین مالی به بخش خصوصی و دولتی جمهوری اسلامی ایران داشته است. فعالیت‌های عبده تبریزی به  وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه تشکیل صندوق پس‌انداز یکم مسکن، اولین انتشار اوراق بهادار به پشتوانه وام رهنی (MBS) و ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نمونه‌ای از اقدامات عمومی او در جهت توسعه تأمین مالی در ایران است.

۲۴-عباس عبدی 

شورای راهبردی

عبّاس عبدی، زادهٔ ۱ تیر ۱۳۳۵ مأمور امنیتی سابق، پژوهشگر اجتماعی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و فعال سیاسی-اجتماعی است. وی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه امیرکبیر تهران و از دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۳۵۸ و عضو شورای سردبیری روزنامه‌های سلام و صبح امروز و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی بوده است. عضویت در هیئت هفت نفره فارس، بخش اطلاعات خارجی دفتر اطلاعات و تحقیقات نخست‌وزیری، مسئول دفتر پژوهش‌های اجتماعی در معاونت سیاسی دادستان کل کشور، معاون فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و عضویت در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران از دیگر سوابق وی است.

۲۵-محمد رئوف قادری

شورای راهبردی

محمد رئوف قادری، زاده ۱۳۴۲ در روانسر نماینده مردم پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اورامانات در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. وی مشاور رئیس‌ مجلس در امور کرد و اهل سنت نیز بوده است.

۲۶-محمد قائم‌پناه

کارنامه و سوابق اجرایی شورای راهبردی تشکیل دولت چهاردهم

محمدجعفر قائم‌پناه چشم‌پزشک کرمانشاهی که سال‌هاست در تهران اقامت دارد، عضو شورای راهبری دفتر رئیس جمهور منتخب برای انتخاب اعضای کارگروه‌های پنجگانه (سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، زیربنایی و اجرایی ) برای انتخاب گزینه‌های تصدی وزارتخانه‌های دولت پزشکیان شد. قائم‌پناه از دوستان قدیمی دکتر پزشکیان است که در دوران وزارت پزشکیان، وی بعنوان یکی از معاونین او در وزارت بهداشت خدمت کرده است.

۲۷-محمد کبیری

شورای راهبردی

محمدجعفر کبیری، با ۳۰ سال سن، جوان‌ترین معاون وزیر در کابینه دولت دوازدهم محسوب می‌شود؛ کابینه‌ای که با انتصاب وزیری ۳۶ ساله در سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، موجی از نگرانی‌ها و حمایت‌ها را درباره توانمندی و صلاحیت افراد نسل جدید برای تصدی سمت‌های ارشد مدیریتی را برانگیخت.

۲۸-سید حسین مرعشی

کارنامه و سوابق اجرایی شورای راهبردی تشکیل دولت چهاردهم

سید حسین مرعشی، زادهٔ ۷ مرداد ۱۳۳۷، رفسنجان، از فعالانِ سیاسیِ اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی است. او نمایندهٔ دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی بوده‌است. وی در دولت میرحسین موسوی و دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در دولت پنجم استاندار کرمان و در دولت ششم، رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی، دو دوره نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده‌است. در تاریخ ۱۸ آبان ۱۴۰۰ به عنوان دومین دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی انتخاب شد.

۲۹-شهیندخت مولاوردی

شورای راهبردی

شهیندخت مولاوردی، زادهٔ ۱ آبان ۱۳۴۴ سیاستمدار اصلاح‌طلب، حقوقدان، پژوهشگر و فعال امور زنان ایرانی است که در دولت دوازدهم از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ به‌عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی فعّالیت می‌کرد و در دولت یازدهم سمت معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور را برعهده داشت. او دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان و همکار کمیسیونِ زنانِ جبهه مشارکت ایران اسلامی است.

۳۰-مصطفی مولوی

کارنامه و سوابق اجرایی شورای راهبردی تشکیل دولت چهاردهم

مصطفی مولوی متولد ۹ آبان ۱۳۳۸ در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی و از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است، مولوی در زمینه مهندسی عمران تخصص دارد و از سوابق جبهه وی می‌توان به همکاری و معاونت شهید مهدی باکری اشاره کرد.

۳۱-فاطمه مهاجرانی

شورای راهبردی

فاطمه مهاجرانی متولد مردادماه سال ۱۳۴۹ در شهرستان اراک و دارای دکتری از دانشگاه بونل لندن در رشته ربوتیک است.

انتهای پیام/ ۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار