رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا مطرح کرد؛

حساسیت‌ شهید «طوسی» روی نیرو‌های اطلاعات و عملیات

سردار مهری گفت: شهید طوسی با استفاده از نیروهای عراقی که به کمک ایران آمدند مجموعه شنود از مکالمات دشمن را پایه‌گذاری کرد.
کد خبر: ۶۸۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹ - 05August 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست خبری یادواره ملی سرلشکر شهید «محمدحسن طوسی» فرمانده اطلاعات و عملیات لشکر ویژه ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس با حضور سردار «تقی مهری» رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا، سردار «احمد نوریان»، سرهنگ «عسگر مجیدی» معاون هماهنگ‌کننده لشکر ۲۵ کربلا و «سمیه طوسی» فرزند شهید محمدحسن طوسی امروز (دوشنبه، ۱۵ مرداد) در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدا سردار «تقی مهری» با عرض تسلیت به‌مناسبت ایام عزای امام حسین (ع) و شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس اظهار داشت: با تلاش، هماهنگی و زحمات عزیزانی که پای کار هستند، سالانه برای رزمندگان اطلاعات و عملیات مراسم بزرگداشتی برگزار می‌شود.

حساسیت‌های شهید «طوسی» بر نیرو‌های اطلاعات و عملیات

وی با اشاره به اینکه یادواره شهید طوسی روز ۱۸ مرداد در برج میلاد برگزار می‌شود، گفت: ما در این یادواره کمیته امنیت و تشریفات، اطلاع‌رسانی، پشتیبانی و اقدامات هنری داریم. همچنین خانواده شهید نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

سردار مهری با ارائه تصویری از دوران دفاع مقدس افزود: اگر ما بخواهیم جنگی که حزب بعث عراق به رهبری صدام علیه جمهوری اسلامی به ما تحمیل کرد را مرحله‌بندی کنیم، باید بگوییم که این جنگ با توطئه‌های مختلف استکبار جهانی به رهبری آمریکا، شیوخ مرتجع منطقه و کسانی که نمی‌خواستند جمهوری اسلامی شکل بگیرد آغاز شد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا افزود: با آنکه ارتش حزب بعث عراق در ایران حضور داشت، اما مردم با رهبری امام خمینی (ره) بسیج شدند و ارتش، سپاه، بسیج و ژاندارمری به صحنه آمدند و نیرو‌های ایران به‌طور یکپارچه شروع به بیرون راندن متجاوزین بعثی کردند. مرحله بعد نیز شکست دشمن بعثی در خاک خودش طی عملیات والفجر ۸ بود.

وی با اشاره به شخصیت شهید طوسی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: یکی از شخصیت‌هایی که قبل از پیروزی انقلاب دلداده امام (ره) بود، شهید «محمدحسن طوسی» بود که در نهضت ایشان فعالیت چشم‌گیری داشت و توانست با مبارزات که در دوران پهلوی می‌کرد، موفق شود تکالیفش را به خوبی انجام دهد.

سردار مهری ادامه داد: وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت کمیته انقلاب اسلامی نکا و سپس به عضویت سپاه پاسداران در ساری در‌آمد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا با اشاره به شخصیت شهید طوسی در رسته اطلاعات و عملیات گفت: شهید طوسی حساسیت خاصی روی نیرو‌هایی که با او به شناسایی می‌رفتند و ملاک‌های خاصی برای ویژگی‌های آن افراد در نظر داشت که یکی از آنها، قوت جسمانی بود و خودش هم همراه نیرو‌ها می‌رفت.

سردار مهری با اشاره به سیستم «شنود دشمن» که شهید شهید طوسی آن را پدید آورد، گفت: شهید طوسی با استفاده از نیروهای عراقی که به کمک ایران آمدند مجموعه شنود از مکالمات دشمن را پایه‌گذاری کرد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا ادامه داد: شهید طوسی با تحلیل‌های خودش و شناختی که از دشمن داشت، گزارش‌هایی ارائه می‌کرد که بر طراحی عملیات والفجر ۸ تأثیرگذار بود. وی مسئولیت‌پذیری در شرایط سخت و اعتماد به نفس بالا در اجرای مأموریت‌های خود داشت. 

دختر شهید طوسی: من صلابت را در چشمان پدرم می‌دیدم

در ادامه «سمیه طوسی» فرزند شهید طوسی با اشاره به اینکه زمانی که پدرش به شهادت رسید، هشت ساله بود، اظهار داشت: پدرم از فرمانده‌اش تبعیت محض می‌کرد. یکی از ویژگی‌های برجسته در لشکر ۲۵ کربلا، همراهی همسران فرماندهان با آنها بود، چون استان‌های شمالی با اهواز فاصله بسیار زیادی داشتند.

حساسیت‌های شهید «طوسی» بر نیرو‌های اطلاعات و عملیات

دختر شهید طوسی با اشاره به اینکه شهید طوسی به خانواده هم‌رزمان شهیدش سَر بزند، اظهار داشت: پدرم عاشق نیروهایش بود و مقید بود که حتماً به خانواده هم‌رزمان شهید خود سَر بزند و از همان زمان، خانواده‌اش را برای شهادت خودش آماده می‌کرد. او همیشه مرا مجبور می‌کرد که برای شهادتش دعا کنم و به دعای همسر اعتقاد زیادی داشت.

وی افزود: پدرم سعی می‌کرد همیشه بوی خوش بدهد و با خود عطری به‌همراه داشت و سعی می‌کرد همیشه نماز را به‌صورت جمعی بخواند. او همیشه لبخند می‌زد و صورتش متبسم بود، اما در کنار آن در تربیت خودش قاطع بود و من صلابت را در چشمان او می‌دیدم.

وی افزود: شهید طوسی تنها یک فرمانده نظامی نبود؛ بلکه بر شرایط اجتماعی و سیاسی هم تحلیل‌های خوبی می‌کرد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار