رئیس جمهور در صحن علنی مجلس:

جلب رضایت مردم تنها راه فائق آمدن بر مشکلات است

پزشکیان گفت: ما در دولت وفاق ملی صرفا به دنبال خدمت به مردم هستیم و از تمام توان برای رضایت مندی مردم بهره خواهیم برد، این هدف یکی از اصول و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۶۸۵۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵ - 17August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور  امروز (شنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های دولت چهاردهم، اظهار داشت: التزام به قانون اساسی، اهتمام به اجرای تحقق برنامه هفتم توسعه محور همکاری و تنظیم رابطه دولت با مجلس و سایر ارکان نظام خواهد بود. رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که توفیق دولت توفیق نظام است، بنظر هیچ توفیقی بالاتر از کاهش مشکلات و مخاطرات مردم نیست.

جلب رضایت مردم تنها راه فائق آمدن بر مشکلات است

امروز مردم در شرایط بد اقتصادی قرار دارند

رئیس جمهور گفت: اگر صدای مردم شنیده نشود امید مردم به آینده از بین می رود و این یعنی کاهش سرمایه اجتماعی نظام که بسیار خطرناک است. امروز مردم در شرایط بد اقتصادی قرار دارند و انتظار بهبود وضعیت اقتصادی خود را دارند. مردم عزیز ایران همواره پایبندی خود به ارزش های امام شهدا نشان داده اند.

وی افزود: چشم‌اندازی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم می‌کنند، ایرانی را در نظر دارند که رتبه اول اقتصاد منطقه را دارد، این هدف محقق نمی‌شود مگر اینکه همه بخش‌های کشور فهم روشنی و اعتقاد قلبی برای اجرا داشته باشند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم وضعیت درمانی و سلامتی عادلانه برای همه مردم به وجود بیاوریم، همچنین در حوزه سیاست خارجی نیز باید براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت رابطه خود را با کشورهای مختلف تنظیم کنیم و در راستای گسترش روابط با دنیا گام برداریم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمومنین در نهج‌البلاغه می‌فرمایند؛ وظیفه حاکمیت در عمل صالح یعنی رضایت مردم. هیچ دینی و باوری و هیچ پیغمبری و امامی نسبت به قومیت‌ها و مذاهب و اقلیت‌های دینی ظلمی روا نداشته‌اند و همه رفتار عادلانه نسبت به این عزیزان داشته‌اند، امروز مردم از ما ناراضی هستند و ما باید رضایت‌مندی آنها را به وجود بیاوریم.

وی ادامه داد: حضرت در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «مردم ممکن است خطا کنند و پایشان بلغزد که تو به عنوان حاکم باید از آنها بگذری و آنها را ببخشی». حضرت همچنین می‌فرمایند؛ «به عنوان حاکم نارضایتی مردم را به وجود نیاورد که نارضایتی مردم یه منزله جنگ با خداوند متعال است.» ما اگر با تمام توان و وجود در راستای رضایت‌مندی مردم را فراهم کنیم قطعا نظر مردم نسبت به ما تغییر پیدا خواهد کرد.

ما در دولت وفاق ملی صرفا به دنبال خدمت به مردم هستیم

رئیس جمهور افزود: ما همواره در برخورد با مردم باید برخورد نرم داشته باشیم و نباید ریاست و سمت خود را در نظر بگیریم. در غیر این صورت به مردم ظلم کرده‌ایم. ما در دولت وفاق ملی صرفا به دنبال خدمت به مردم هستیم و از تمام توان برای رضایت‌مندی مردم بهره خواهیم برد، این هدف یکی از اصول و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی است.

پزشکیان گفت: ما برای خدمت به این ملت آمده ایم نه برای حکومت بر آنها. حکومت باید وسیله ای برای خدمت به مردم باشد و الا از آب بینی بُزی بی ارزش تر است.

رئیس جمهور گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با رویکرد عدالت خواهانه و فساد ستیزانه مسیر تحقق چشم انداز و مبنای حرکت همه ارکان نظام را به وجود آروده‌اند تا با کمک دولت به سمت تحقق چشم انداز حرکت کنند.

وی افزود: برخورداری از حمایت و همکاری با نهادهای تحت فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی که البته معظم له دستور داده اند که همه این نهادها با دولت همکاری لازم را داشته باشد باید مورد توجه دولت و این نهادها باشد.

پزشکیان گفت: ما رتبه سوم در علوم مهندسی و پانزدهم جهان در حوزه تولید علم را داریم و این در نوع خود بینظیر است، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که با وجود این همه ظرفیت و پتانسیل پس چرا در چنین وضعیتی قرار داریم؟ ما پس از انقلاب اسلامی زیرساختها و وضعیت رفاهی را بسیار گسترش داده‌ایم در حوزه تعلیم و تربیت و نظام سلامت در دنیا کار بزرگی کرده‌ایم. اما کماکان نخبگانمان به دنبال فرار از مرزها و رفتن به کشورهای غربی هستند. زیرا هنوز مسائل بنیادین ما مرتفع نشده است.

همه مشکلات کشور راهکار علمی دارد

رئیس جمهور گفت: عدم وحدت و انسجام یعنی در لبه پرتگاه و آتش قرار گرفتن، بنابراین ما باید کاری کنیم که وحدت و انسجام در کشور به وجود بیاید، همه مشکلات کشور راهکار علمی دارد، اما زمانی می‌توان بر آنها فائق آمد که به اتحاد و انسجام برسیم.

وی افزود: جانمایی نادرست شهرک‌های صنعتی بهره مندی از خدمات آنها را برای ما مشکل می‌کند، همچنین زیرساخت های صنعتی ما بسیار فرسوده و قدیمی است که تولید را در کشور ما با مشکلات عدیده مواجه کرده است. بنابراین برای توسعه زیرساخت ها و رفع مشکل صنایع گام‌های اساسی برداریم.

پزشکیان گفت: در دوران انتخابات حتی برای کسانی که رأی هم ندادند امیدی ایجاد شد، حفظ این امید و پاسخ درست به نیازهای مردم وظیفه همه ما است. ما دسترسی به بازارهای صادراتی و امکان ترانزیت گسترده داریم که فرصت های بسیار خوبی را برای توسعه و پیشرفت ایران اسلامی به وجود می آورد.

ایران دومین کشور با ذخایر اثبات شده گاز و سومین کشور با ذخایر نفت

رئیس جمهور گفت: ما دومین کشور با ذخایر اثبات شده گاز و سومین کشور با ذخایر نفت هستیم، ما با بیش از ۱۵ کشور مرز داریم و در کانون همسایگی با بیش از ۲۵ کشور هستیم، ما در اطراف خود جمعیت بالای ۷۰۰ میلیونی داریم که بازار بسیار خوبی برای صادارات محصولات ایرانی است.

وی افزود: ما تهدیدات گسترده‌ای داریم که در رأس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی با خباثت هایی که نسبت به ما دارند، هستند، همچنین در عرصه داخلی سرمایه اجتماعی ما کاهش پیدا کرده است که همه باید برای بازگشت آن تلاش کنیم.

پزشکیان گفت: برادران و خواهران عزیز ما اگر نتوانیم مملکت را از این بحران بیرون بکشیم و مردم را راضی کنیم، امکان ندارد که روز قیامت پاسخگو باشیم، تنها راه فائق آمدن بر مشکلات و کسب رضایت مردم وفاق ملی، اتحاد و انسجام است.

توان تولید اصلی‌ترین شاخص قدرت یک کشور 

رئیس جمهور خطرنشان کرد: نظرسنجی ها نشان می دهد اولویت اول مردم رفع مشکلات اقتصادی است. بنابراین محور همه برنامه من در دولت بر اساس این اولویت است، اصلی ترین شاخص قدرت یک کشور توان تولید یک کشور است، بررسی  وضعیت تولید و رشد اقتصادی در سال های اخیر نشان می دهد که عملکرد شایسته ای در عرصه اقتصادی نداشته ایم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالهای اخیر شعار اصلی کشور را اقتصادی تعیین کرده‌اند، بنظرم در رفع مشکلات اقتصادی علت اصلی ناکامی ما این نیست که راهکارهای علمی نداشته ایم، بلکه علت اصلی نبود انسجام و وحدت داخلی است.

پزشکیان خاطرنشان کرد: جوان ۲۳ ساله ما با تحصیلات عالی بیش از نیمی از عمر خود را در شرایط تحریمی سخت گذارنده و هر سال شاهد بدتر شدن وضعیت اقتصادی خانواده خود است، نمایندگان برای رفع مشکلات اقتصادی قبل از هر چیزی باید اتحاد و انسجام داخلی را به وجود بیاوریم و در راستای رفع مشکلات کشور گام برداریم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بنده تیم اقتصادی خود را موظف کرده‌ام که به صورت پیوسته در راستای اجرای سیاست کلی با همه نمایندگان و بخش نخبگانی جامعه به گفت‌وگو بنشینند و نظر همه نمایندگان را استماع کنند.

هیچ یک از وزرای پیشنهادی را بر مبنای دید سیاسی انتخاب نکرده‌ایم

وی ادامه داد: تأکید می‌کنم اقتصاد محور اصلی مسائل کشور است؛ اما تفکیک اقتصاد از سایر حوزه‌ها و تقلیل آن به مسائل متعارف اقتصادی خطای بزرگی است. 

رئیس جمهور افزود: اصلاحات همزمان در روابط بین‌المللی و اصلاحات داخلی تنها راه خروج از شرایط فعلی است. این مهم میسر نمی‌شود جز با نگاه یکپارچه به مسائل سیاسی داخلی و خارجی، نگاه یکپارچه و درک مشترک از مسائل امروز کشور که نیازمند همراهی و همدلی قوای سه‌گانه تحت رهبری مقام معظم رهبری است. 

وی گفت: اصل قضیه همان چیزی است که بارها تأکید کرده‌ایم؛ چشم‌انداز، سیاست‌های کلی، قانون برنامه و اجرای قانون اساسی، برای اینکه انتخاب وزرا بر مبنای وفاق باشد به همه شخصیت‌ها اعلام کردیم افرادی که در مملکت وجود دارند که می‌توانند به ما کمک کنند معرفی کنید. 

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: گروه‌هایی که تعیین کردیم بیش از ۱۰ هزار پرونده را در حدود ۱۰ هزار ساعت بررسی کرده‌اند، هیچ یک از این افراد را بر مبنای دید سیاسی انتخاب نکرده‌ایم، انتخاب این افراد براساس شعار وفاق و وحدت بوده است. 

پزشکیان افزود: تیمی که به مجلس معرفی کردیم تیمی است که در تصور ما و بر اساس کار کارشناسی که در بضاعت ما بود، نمادی از وفاق و همبستگی است؛ از دولت شهید رئیسی، روحانی، احمدی‌نژاد و از مجموعه افرادی که برای این مملکت و انقلاب زحمت می‌کشیدند سعی کردیم در کنار هم قرار دهیم.

وی ادامه داد: میثاق مشترک ما چشم‌انداز و قانون برنامه و سیاست‌های کلی بود. همه این افراد مصمم به اجرای این موارد هستند، شما به ما کمک کنید اجرای این وفاق را در آینده در تمام ساختارهای اداری ادامه دهیم، کاری کنید که صدای واحدی از ما در داخل و خارج از کشور شنیده شود. 

رئیس جمهور گفت: من به هیچ وجه مسائلی را که مشکل‌زا است یا اینکه در ذهن بیگانگان تصوری از ضعف در جامعه ایجاد کند به زبان نیاورده‌ام. من از وحدت و انسجام داخلی گفتم. هیچ کدام از عیب‌هایی را که داشتیم بزرگ نکرده‌ام، وزرا را بر اساس این نگاه معرفی کردم .

پزشکیان افزود: کاری کنید دنیا بداند ما یکصدا با هم پشت سر مقام معظم رهبری در جهت رسیدن به چشم‌اندازها حرکت می‌کنیم ، مطمئن باشید من عیب دارم هیچ یک از ما معصوم نیستیم، هنر این نیست که عیب من را بزرگ کنید، هنر این است که عیب من را بپوشانید.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار