معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خبر داد؛

فعالیت ۱۹ تیم بهداشتی در ایام اربعین در سطح استان همدان

«ترکمان اسدی» با اشاره به فعالیت تیم‌های بهداشتی در ایام اربعین گفت: ۱۹ تیم با ۴۲ همکار بهداشت محیط از ۱۵ مرداد، در سطح استان همدان فعال هستند و ۱۱۵ مورد بازدید تاکنون داشتند.
کد خبر: ۶۸۶۰۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۴ - 20August 2024

فعالیت ۱۹ تیم بهداشتی در ایام اربعین در سطح استان همدانبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، دکتر «فاطمه ترکمان‌اسدی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: در راستای حفظ و ارتقای سلامت جامعه علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی، دستگاه‌های اداری دیگر و به خصوص رسانه  باید کنار ما باشد تا بتوانیم سطح سواد سلامت مردم را ارتقا دهیم و جایگاه پیشگیری از بیماری را در جامعه نهادینه کنیم.

وی افزود: در خصوص بحث خود مراقبتی جامعه باید یک مجموعه گسترده از دستگاه‌های اداری، سمن‌ها و رسانه کمک کنند که مردم به سطحی از سواد و سلامت برسند که بتوانند خود مراقبتی داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید براینکه شما خبرنگاران باید کمک کنید که حوزه بهداشت را برای مردم نهادینه کنیم، گفت: خیلی از مردم نمی‌دانند به طور رایگان می‌توانند از خدمات سلامت بهره‌مند شوند. لازم است بدانید که طبق اعلام سامانه سیب در سال ۱۴۰۳، ۸۰ درصد جمعیت استان همدان حداقل یک بار در مراکز بهداشتی خدمات دریافت کردند.

وی با بیان اینکه عمده نیروهای عرصه بهداشت عاشقانه در حوزه سلامت مردم دارند کار می‌کنند، تصریح کرد: بیش از ۳ هزار نیروی پرتوان در حوزه بهداشت در حال خدمت به مردم هستند و بسته‌های خدماتی در دورترین نقاط به اقشار مختلف مردم ارائه می‌شود.

ترکمان‌اسدی با اشاره به وجود ۷۰۶ واحد ارائه خدمات در ۹ شهرستان استان همدان، افزود: سال گذشته ۲۰ پروژه با اعتبار ۵۳۶ میلیارد و ۹۵۵ میلیون ریال بهره‌برداری شد و۴۷ پروژه در حال احداث داریم.

وی با بیان اینکه همدان مرکز توزیع واکسن در غرب کشور است و همه را ما دپو و توزیع می‌کنیم، خاطرنشان کرد:  در این راستا سال گذشته ۲۴۰ سردخانه را راه‌اندازی کردیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به دپو واکسن‌های جدید در استان که در حال حاضر واکسن پنوموکوک رایگان برای کودکان توزیع می‌شود، اضافه کرد: واکسن روتا ویروس نیز در حال انتقال است که اگر زنجیره کامل شود اقدام ارزشمندی در استان انجام شده است.

وی با اشاره به بالا بودن آمار ابتلا به تب مالت در استان همدان، گفت: هر نوع بیماری وابسته به انسان باشد کنترلش سخت است، میزان بروز تب مالت در سال ۱۴۰۰، ۱۳۴ در صد هزار، سال ۱۴۰۱، ۱۱۰ در ۱۰۰ هزار شده و سال گذشته به ۷۸ هزار در ۱۰۰ هزار رسید.

ترکمان‌اسدی با اشاره به افزایش پوشش بیماریابی دیابت و فشار خون، افزود: در این راستا سال گذشته ۹۳۰ هزار نفر غربالگری شدند و در این بین یک هزار و  ۷۸۸ بیمار مبتلا به دیابت، ۳ هزار و ۳۰۲ نفر مبتلا فشار خون شناسایی شدند و ۸۵ هزار و ۵۲۴ نفر پیش دیابتی داشتیم.

وی با بیان اینکه در حوزه کم کاری تیروئید کودکان قریب به ۲۰ هزار کودک غربالگری رایگان شدند و ۸۷ بیمار شناسایی شد، ادامه داد: دیگر غربالگری‌ها هم به صورت رایگان در طول سال انجام می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به دقت بالای آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی همدان، گفت: سال گذشته یک میلیون و ۳۴۶ هزار و  ۴۳۸ تست در آزمایشگاه مراکز بهداشتی انجام دادیم و قریب به یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۲۶۳ هزار تست در نیز حوزه بهداشتی در مراکز مختلف انجام شده است.

وی با اشاره به حضور تیم‌های فعال حوزه بهداشتی در شرایط مختلف در استان، گفت: ۳۲ هزار و ۲۳۲ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی را تحت پوشش داریم و سال گذشته به ۶ هزار و ۹۱ مرکز اخطاریه داده شده است.

ترکمان اسدی خاطرنشان کرد: علی‌رغم تمام تلاش تیم‌های بازرسی بهداشتی مردم می‌توانند شکایات خود در حوزه بهداشت را با سامانه ۱۹۰ در میان بگذارند و به محض شکایت مهندسین بهداشت محیط ما آن را بررسی می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش سطح زیر کشت آبیاری شده با فاضلاب در سطح استان همدان، گفت: در سال ۱۳۹۵،  قریب به ۱۵۰ هکتار سبزی کاری زیر کشت آب مخلوط با فاضلاب داشتیم که در سال ۱۴۰۳، کمتر از یک هکتار شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به انجام ۲۰ طرح  تحقیقاتی سلامت محور در حوزه بهداشت، یادآور شد: در این تحقیقات امنیت غذایی استان مورد بررسی قرار گرفته تا با بررسی موارد نتیجه را به وزارتخانه بدهیم و سطح برخورداری استان در خصوص امنیت غذایی از لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابد.

وی در ادامه به تشریح دستاوردهای اجرای برنامه سلامت روانی اجتماعی جامعه نگر (سراج)، پرداخت و گفت: با راه‌اندازی این مرکز در حوزه آسیب‌های بهداشت روان اقدامات خوبی در حال انجام است که البته زمان‌بر است تا اثرات آن را شاهد باشیم.

ترکمان اسدی ادامه داد: در این مرکز  روانپزشک، روان‌شناس و مددکار اجتماعی مستقر هستند و یک پکیج خدمات همه جانبه به بیماران ارائه می‌شود  و تاکنون ۳۵۰ پرونده فعال در آنجا شکل گرفته که در بلند مدت اثر خود را خواهد داشت.

وی در بخشی دیگر از سخنانش به تشریح وضعیت سلامت خانواده و جوانی جمعیت در استان پرداخت و گفت: علیرغم تمام تلاش‌ها متاسفانه آمارها خوشایند نیست، اما اینکه شیب تند کاهش نرخ جمعیت کاهش یافته نقطه  مثبت است. در حال حاضر۲۰ درصد جمعیت استان در سن باروری هستند که دغدغه جدی است که از پنجره جمعیت عبور نکنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: میزان سالمندی استان در کشور بالاست و از جمعیت موجود ۱۳‌.۴ درصد جمعیت استان سالمند هستند و پیش بینی می‌شود  سال ۱۴۲۰ به عدد بالایی برسیم.

وی اضافه کرد: در راستای افزایش جمعیت  مرکز مردمی نفس، را راه اندازی کردیم که شاهد انصراف از سقط ۵۰۰ مورد بارداری در این مرکز بودیم‌. همچنین همدان پایلوت سنجش تراکم استخوان برای زنان بالای ۵۰ سال است و اقدامات خوب و موثری در این زمینه انجام شده است.

ترکمان‌اسدی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی حیوان گزیدگی در استان که در مجموع در کشور آمار افزایش یافته است افزود: در بهار سال ۱۴۰۲،  ۱۲۴.۱ مورد و در بهار سال  ۱۴۰۳، ۱۳۷.۷ مورد حیوان گزیدگی داشتیم.

وی با ابراز نگرانی از بیماری تب دنگی، گفت:  در حال حاضر ۱۶۱ مورد قطعی تب دنگی در کشور داشتیم. در استان همدان تا به امروز هیچ مورد قطعی نداشتیم، هفت مورد مشکوک بودند که نتیجه آزمایش آنان منفی شده است. همچنین موردی از آبله میمون در استان نداشتیم اما آموزش‌ها را مرتب در دستور کار داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره افزایش سرطان در دنیا، گفت:  ما سالانه در استان ۳ هزار ثبت جدید سرطان داریم  یک بیمار سرطانی اقتصاد خانواده و یک دایره ‌ای از بستگان آن فرد هم آسیب‌های جدی روانی مبتلا می‌شوند. که برای پیشگیری از سرطان باید سبک زندگی اصلاح شود.

وی به تشریح اقدامات این معاونت در حوزه ویروی HIV پرداخت و گفت: ون سیار  تشخیص HIV در استان فعال است و توانستیم با این روش دو نفر را شناسایی کنیم و در مجموع ۴۰۴ مورد مبتلا به استان شناسایی شده که ۳۲۴ نفر برای دریافت خدمات رایگان به ما مراجعه می کنند  که خدمات بسیار موثر بوده است.

ترکمان‌اسدی با اشاره به فعالیت تیم‌های بهداشتی در ایام اربعین گفت: ۱۹ تیم با ۴۲ همکار بهداشت محیط از ۱۵ مرداد، در سطح استان فعال هستند و ۱۱۵ مورد بازدید تاکنون داشتند و از تمامی موکب‌ها، پایانه‌های فرودگاهی و مراکز عرضه مواد غذایی بین راهی بازدید کردند.

وی در ادامه با اشاره به وجود  واحد استخر آب درمانی در سطح استان همدان، گفت: ماهانه از این استخرها بازدید می‌شود و و هر سه ماه یکبار نمونه‌ها کامل گرفته می‌شود. در چهار ماهه ابتدای سال، ۱۲ مورد اخطار به این واحدها داده شد، هفت مورد رفع نواقص نکردند و موقتا تعطیل شدند تا رفع نقص شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان با اشاره به سلامت آب استان همدان، متذکر شد: مردم نگران نباشند میزان آرسنیک در آب بالاتر از استاندار ملی نیست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار