سردار وحیدی خبر داد

برگزاری همایش ملی آمایش دفاعی‌ - امنیتی مناطق کویری و بیابانی ایران

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی از برگزاری همایش ملی آمایش دفاعی‌- امنیتی مناطق کویری و بیابانی ایران در تهران خبر داد.
کد خبر: ۸۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷ - 15May 2016

برگزاری همایش ملی آمایش دفاعی‌ - امنیتی مناطق کویری و بیابانی ایران

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار احمد وحیدی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با اشاره به برگزاری همایش ملی آمایش دفاعی ـ امنیتی مناطق کویری و بیابانی ایران گفت: مرکز تحقیقات راهبردی دفاع با برگزاری این همایش درصدد است تا ضمن گفتمانسازی در حوزة کویر و بیابان، فرصتهای این مناطق را شناسایی و زمینه لازم برای تهیه سند راهبردی کویر و بیابان را فراهم کند.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش ملی آمایش دفاعی ـ امنیتی مناطق کویری و بیابانی ایران اظهار داشت: سند راهبردی کویر و بیابان در چارچوب معماری دفاعی و امنیتی، میتواند بهعنوان پیشران حرکت جدیتر در تهیه راهبردهای لازم در خصوص کویر و بیابانهای کشور قلمداد شود.

سردار وحیدی با ذکر اینکه امروز کویر هراسی موجب شده است که درخصوص این بخش مهم از کشور تدبیر درخوری اندیشیده نشود و لذا اصولاً نقش و کوششی برای توجه به کویر و بیابان وجود ندارد.

وی با تأکید بر لزوم حداکثر بهرهبرداری از بیابان و کویر در مسیر پیشرفت کشور خاطرنشان کرد: ما نباید کویر را صرفاً از ناحیه محدودیتها ببینیم؛ بلکه باید فرصتهای آنها نیز بهخوبی دیده شود. از اینرو بهدنبال آن هستیم که این پدیده را بیشتر و بهتر شناسایی کرده و تلاش داریم در همایش ملی آمایش دفاعی ـ امنیتی مناطق کویری و بیابانی ایران ضمن راهاندازی گفتمان کویر و بیابان، فرصتهای آن را شناسایی و برای تهیه سند راهبردی کویر و بیابان اقدام کنیم.

وزیر سابق دفاع با اشاره به اهداف برگزاری همایش گفت: کمک به تدوین الگوی بومی آمایش سرزمین در مناطق کویری و بیابانی ایران براساس اصول و چارچوبهای دفاعی ـ امنیتی، شناسایی نقاط قوت و ضعف موجود در مناطق کویری و بیابانی ایران و حوزه جغرافیای طبیعی، انسانی، سیاسی، دفاعی و امنیتی، شناسایی تهدیدها و فرصتهای موجود در مناطق کویری و بیابانی ایران و حوزههای پیرامونی آن و کمک به تدوین راهبردهای توسعه و امنیت پایدار در مناطق کویری و بیابانی ایران متناسب با بخشهای مختلف از اهداف برگزاری این همایش میباشد که در این خصوص مقالات ارزنده و قابل توجهی دریافت شده است.

وی گفت: معماری کویر و بیابان، شامل توصیف و ترسیم وضع مطلوب عناصر قدرت ملی در کویر و بیابان در قالب پیشرانها و قابلیتهایی است که دستیابی به اهداف پیشرفت کشور را در این مناطق در یک افق چند ده ساله ممکن سازد.

سردار وحیدی یکی از پیشرانها را زمینهسازی استقرار جمعیت پایدار با پراکندگی و تراکم مناسب یاد کرد و اظهار داشت: طبیعی است که این پایداری نیاز به اقتصاد پایداری دارد که بتواند منابع اقتصادی موجود در کویر و بیابان را بهکار گرفته و تولید ثروت کند.

وی افزود: این همایش برای آمایش مناطق کویری و بیابانی و در جهت بررسی زمینه استقرار جمعیت پایدار که نیازمند تولید ثروت و قدرت متناسب با آن است تشکیل شده و یکی از تأکیدات آن پایداری جمعیت است.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش ملی آمایش دفاعی ـ امنیتی مناطق کویری و بیابانی ایران در ادامه تصریح کرد: علت انتخاب کویر و بیابان این است که این مناطق مساحت زیادی را در برمیگیرند، اقداماتی که تاکنون در مقاطع مختلف شروع شده متوقف مانده است، پاسخ به سؤالات مهمی در این حوزه همچنان بیجواب مانده است، و به دلیل عدم پیشرفت کافی و آمادگی بیشتری برای یک معماری جدید دارد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای انجام این طرح ملی گفت: برای انجام این طرح بزرگ، تلاش شد تا از بیش از 700 پروژه در 14 گروه کاری تعریف شود.

سردار وحیدی اضافه کرد: از 700 پروژهای که به آن اشاره شد حدود 180 پروژه به اتمام رسیده و مابقی در شرف انجام است و بهزودی با شناخت خلأهای مطالعاتی تا هزار پروژه نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی گفت: در طرح کلان آمایش دفاعی ـ امنیتی مناطق کویری و بیابانی ایران مسائلی ازجمله معماری و شهرسازی، کیفیت و کمیت منابع آب این مناطق، بیابانزدایی، کشاورزی، محیط زیست، ژئومورفولوژی، پدافند غیرعامل، امنیت شهری، جغرافیای سیاسی، امنیتی، نظامی، ملاحظات دفاعی ـ آمایش سرزمینی مناطق، توریسم و گردشگری، توریسم سلامت، مخاطرات طبیعی شامل سیل و زلزله و ابعاد حقوقی آمایش مناطق کویری، مورد ارزیابی قرار گرفته و تهیه سند راهبردی آمایش مناطق کویری و بیابان ایران در این حوزه تنظیم میشود.

سردار وحیدی گفتمانسازی کویر و بیابان را از بزرگترین مزایای برگزاری همایش ملی آمایش دفاعی ـ امنیتی مناطق کویری و بیابانی ایران برشمرد و تصریح کرد: به گفته اساتید و دانشجویان این طرح بهعنوان یک طرح راهبردی در سطح ملی توانسته باب جدیدی را برای بهکارگیری دانش در عرصهای مهم باز کند.

گفتنی است همایش ملی آمایش دفاعیـ امنیتی مناطق کویری و بیابانی ایران با تأکید بر توسعه، دفاع و امنیت پایدار سهشنبه 28 اردیبهشت ماه و با سخنرانی شخصیتهای لشکری و کشوری در مرکز همایشهای کوثر واقع در تهران، خیابان شهید قدوسی (چهارراه حشمتیه) برگزار خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار