یادداشت/ سعید غفاری

«ریاض»، «تل‌آویو» را جایگزین «واشنگتن» می‌کند

به نظر می رسد ادامه جنگ فرسایشی در سوریه با هدف تضعیف توان مقاومت و برنامه ریزی برای نزدیکی عربستان سعودی به رژیم صهیونیستی راهبردهایی هستند که توسط آمریکا در حال پی‌گیری است.
کد خبر: ۸۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸ - 15May 2016

«ریاض»، «تل‌آویو» را جایگزین «واشنگتن» می‌کند

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، سعید غفاری کارشناس مطالعات راهبردی در یادداشتی اختصاصی برای دفاع پرس نوشت: عربستان سعودی برای همکاری راهبردی با رژیم صهیونیستی به عنوان جایگزین آمریکا در منطقه بستر سازی میکند. «مناظره» شاهزاده ترکی الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان و ژنرال یعقوب عمیدرور (Yaakov Amidror) مشاور امنیت ملی سابق صهیونیستی که مرکز پژوهشهای واشنگتن برای خاور نزدیک برگزار کرد.

به نظر می رسد «عادی سازی روابط» میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی با قدرت تمام به جلو پیش میرود و اینگونه مناظرهها فقط یکی از زنجیرههای آن نیست بلکه به منظور ایجاد همکاری راهبردی میان دو طرف برای مقابله با خطر مشترک از نظر آنها یعنی ایران و حزب الله از یک طرف و داعش از طرف دیگر است زیرا رژیم صهیونیستی دیگر دشمن به شمار نمیرود و اگر هم دشمن به شمار رود دشمن درجه دو یا حتی پس از ایران، دشمن درجه دهم به شمار میرود.

محورهای مورد تاکید ژنرال عمیدرور به شرح زیر است:

نخست: اتحادیه عرب تغییر کرد (چند تکه شد) و طرح صلح عربی مشمول مرور زمان شد و این طرح دیگر کارآیی ندارد و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) و رژیم صهیونیستی که دارای منافع مشترک هستند باید با هم همکاری کنند و روابط خود را عادی سازند.

دوم: ایران و حزبالله خطر وجودی هستند که رژیم صهیونیستی را تهدید و هر دو طرف تلاش میکنند که بلندیهای جولان را به نقطه آغاز راهبردی برای ضربه زدن به رژیم صهیونیستی تبدیل کنند.

سوم: ایران به عنوان قدرت هستهای (مسالمتآمیز) بزرگترین خطر برای عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) و رژیم صهیونیستی است، به همین دلیل باید از پیشرفت این کشور در زمینه توانمندیهای هستهای پس از پایان توافق هستهای کنونی جلوگیری کرد.

چهارم: ژنرال صهیونیستی به صراحت از عربها می خواهد که مسأله فلسطین را فراموش کنند اما به شیوه ای مورب که عنوان اصلی آن همکاری با رژیم صهیونیستی بدون آنکه این همکاری مشروط به دست یافتن به راه حلی برای این مساله باشد. و درجه وقاحت به جایی رسیده است که بگویند فلسطینیها در فلسطین تاریخی اشغالی یا کرانه باختری و نوار غزه از همتایان عرب خود در چندین کشور عربی در امنیت بیشتری به سر میبرند.

الفیصل الترکی نیز در مقابل بر چندین نکته تمرکز کرد:

نخست: حمایت از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، زیرا وی گفت عباس زمانی که با انتفاضه مسلحانه دوم مخالفت کرد رئیسش یاسر عرفات را به چالش کشید و او یعنی محمود عباس تاکید کرد مساله فلسطین راه حل نظامی ندارد. این سخن همان سخنی بود که سرلشکر انور عشقی شاگرد الفیصل در گفت و گویی با شبکهای عربی آنرا تکرار کرد.

دوم: بر طرح صلح عربی که در اصل و اساس عربستان آن را ساخته و پرداخته کرده است تمرکز و از اینکه دولت نتانیاهو به آن پایبند نیست، تعجب کرد.

سوم: ترکی الفیصل این مقولهاش را تکرار کرد که از اصطلاح «داعش» استفاده نمیکند بلکه از اصطلاح «فاحش» استفاده میکند. وی حملهاش علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه را تکرار کرد و از اروپاییها خواست که یک پناهنده را نپذیرند و آن اسد رئیس جمهور سوریه است و خواستار مسلح کردن گروههای سوری شد.

چهارم: الفیصل گفت داعش در لیبی، عراق و سوریه به دلیل تبدیل شدن این کشورها به کشورهای شکست خورده حضور دارد اما هرگز به کسی که این کشورها را به این مرحله رساند به ویژه آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) از جمله عربستان سعودی اشاره نکرد.

عبارت خطرناک تر و گمراه کننده تر که بر زبان الفیصل جاری شد این بود که گفت:«همیشه به بینندگان یهود میگویم که با مغزهای عربی و پول یهودی میتوان به شکل بهتری در عرصههای مختلف علمی و فن آوری قدم برداشت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار