دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

واقعیت ماجرای «کاترین شکدم»

«کاترین پرز شکدم» فعال رسانه‌ای که مقالات فراونی را علیه اسرائیل و عربستان و دفاع از یمن در رسانه‌ها منتشر کرده، ولی به ناگاه خود را یک یهودی معرفی کرده و همین امر موجب حدس و گمانه‌های فراوانی در رسانه‌ها شده است.
کد خبر: ۵۱۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۴ - 08March 2022

آیا «کاترین پرز شاکدم» به دنبال فروش خود به اسرائیل است؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «کاترین پرز شکدم» یک تحلیلگر و نویسنده ۴۰ ساله انگلیسی - فرانسوی بوده و تا مدتی در شبکه press tv نیز به‌عنوان تحلیلگر حضور داشته است؛ اما در روز‌های اخیر یک کانال تلگرامی مدعی شده است که «شکدام» طی یادداشتی در روزنامه آنلاین «تایمز اسرائیل» از جاسوس بودن خود پرده برداشته است؛ البته خبرسازی این کانال تلگرامی آن هم حدود چهار ماه بعد از مصاحبه این فعال رسانه‌ای یهودی با رسانه دست چندم اسرائیلی هم در نوع خود جای سوال دارد.

این فعال رسانه‌ای یهودی در کارنامه کاری خود تا امروز مقالات و گزارش‌های متعددی را علیه اسرائیل و عربستان و دفاع از یمن در رسانه‌های غربی ازجمله «بی‌بی‌سی»، «واشنگتن پست» و «گاردین» و همچنین در برخی رسانه‌های ایران منتشر کرده است.

اما در این بین شک و تردید‌های زیادی نسبت به ماهیت واقعی و اصلی این فعال رسانه‌ای یهودی وجود دارد که قطعا گذر زمان به روشن شدن ابعاد مختلف این ماجرا کمک خواهد کرد. زیرا «کاترین شاکدام» ارتباط بسیار نزدیکی با فعالان رسانه‌ای شیعه در حوزه بین‌الملل برقرار کرده بود و حتی با نزدیکی به این گروه‌های رسانه‌ای موفق شده بود تا در سایت «شفقنا» به‌عنوان رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه به فعالیت مشغول شود.

اما نکته‌ای که در اینجا بسیار مهم است و باید به آن با دقت توجه و دقت کنیم این است که این فعال یهودی پیش از برقراری ارتباط با رسانه‌های بین‌المللی و داخل کشور خیلی حساب شده با یک سابقه مهندسی شده خود را فردی معرفی کرده بود که مسلمانی است که از مسیحیت به اسلام به خصوص شیعه مشرف شده است.

موضوع جالب توجه این بود که «کاترین شاکدام» تا پیش از فاش شدن چهره واقعی خود تمام سعی و تلاش خود را کرده بود تا با نگارش صد‌ها مقاله علیه نظام سلطه و رژیم صهیونیستی چهره‎ای به‌عنوان یک فعال رسانه‌ای در حوزه رسانه‌های منطقه و ایران در اذهان مردم ثبت کند. او تا حدود زیادی در مطالب و مقالات خود موفق شده بود تا وجهه رژیم صهیونیستی را برای مخاطبان رسانه‌های غربی تخریب کند.

مسئله دیگر اینکه تمامی ارتباطات «کاترین شاکدام» با ایران عموما روابطی رسانه‌ای بوده و برخلاف ادعا‌های کانال تلگرام «مثلث» او هیچ‌گونه ارتباط خاصی با نهاد‌های قدرت در کشور نداشته است. اما اینکه چرا این کانال خبری عنادورزانه به این ماجرا پرداخته جای دارد تا پیرامون اهداف و افکار مسئولان این کانال خبری هم تحقق و بررسی شایسته‌ای انجام شود.

مشکوک بودن فعالیت‌ها و عملکرد‌های این کانال خبری تلگرامی زمانی بیشتر شک برانگیز می‌شود که در مطلبی مدعی ارتباط «کاترین شکدام» با بخش انگلیسی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای شده است.

این در حالی است که رسانه تصویری وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت العظمی خامنه‌ای ـ نگار ـ در توضیحی به رسانه‌ها و افکار عمومی جامعه اعلام کرد: پیرو گسترش برخی شایعات در خصوص ادعای ارتباط نویسنده‌ای یهودی به نام کاترین پرز شکدام با بخش انگلیسی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، شایان ذکر است این رسانه ستون‌نویس ثابت یا غیرثابت ندارد و نویسنده مزبور هیچ‌گونه ارتباط مستقیم با پایگاه اطلاع‌رسانی Khamenei.ir نداشته است.

رسانه تصویری وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت العظمی خامنه‌ای تاکید کرده است: این نویسنده صرفا در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ از طریق برخی فعالان رسانه‌ای علاقمند به انقلاب اسلامی، مطالب و یادداشت‌هایی را در موضوعات مرتبط با ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی ارسال کرده که برخی از آن‌ها در این رسانه منتشر شده و پس از سال ۱۳۹۶ نیز هیچ‌گونه ارتباطی با این رسانه نداشته است. اما باتوجه به تغییر مواضع و رویکرد‌های اخیر این نویسنده و عدم رعایت قواعد حرفه‌ای، مطالب نویسنده مزبور از این رسانه حذف شده است.

با توجه به تمامی موارد گفته شده اینک «کاترین شکدام» بعد از سفری ۱۸ روزه به ایران و اقامت در کشور در مصاحبه با «تایمز اسرائیل» خود را یک جاسوس برای رژیم صهیونیستی معرفی می‌کند نشان می‌دهد که نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی باید بسیار بیشتر از این بر روی خارجی‌هایی که به ظاهر به دین مبین اسلام روی می‌آورند و سعی در برقراری ارتباط با ایران و رسانه‌های داخل ایران دارند حساس باشند تا شاهد مسائلی از این دست نباشیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها