رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی:

شرایط کشور در سال پایانی جنگ از روز‌های آغاز جنگ سخت‌تر بود

سردار «احمدی مقدم» گفت: در سال پایانی جنگ، شرایط ما بسیار سخت‌تر از در طول دفاع مقدس حتی از روز‌های آغاز آن بود؛ چراکه ما هشت‌سال درگیر جنگی بودیم که تقریباً از داشته‌های کشور خود در زمینه تسلیحات و تجهیزات استفاده می‌کردیم؛ اما دیگر تجهیزات ما مصرف شده بود.
کد خبر: ۶۸۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳ - 24July 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار «اسماعیل احمدی مقدم» رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در سومین ویژه‌برنامه «شب خاطره» با موضوع عملیات مرصاد که با حضور فرماندهان، پیشکسوتان و ایثارگران دوران دفاع مقدس و جمع کثیری از خانواده معظم شهدا در سالن همایش‌های بین‌المللی خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به حوادث سال پایانی جنگ تحمیلی، اظهار داشت: در سال پایانی جنگ، شرایط ما بسیار سخت‌تر از در طول دفاع مقدس حتی از روز‌های آغاز آن بود؛ چراکه ما هشت‌سال درگیر جنگی بودیم که تقریباً از داشته‌های کشور خود در زمینه تسلیحات و تجهیزات استفاده می‌کردیم؛ اما دیگر تجهیزات ما مصرف شده بود.

شرایط ما در سال پایانی جنگ، حتی از روز‌های آغاز آن هم سخت‌تر بود

سردار احمدی مقدم تصریح کرد: دشمن ما که منابع مالی سرشار کشور‌های مرتجع را در اختیار داشت و تسلیحات را به‌صورت نقد و اقساط از غرب و شرق می‌خرید و همه اطلاعات، ماهواره‌ها و آواکس‌ها نیز در اختیار او قرار داشت؛ لذا طبیعی بود که در سال‌های پایانی جنگ، توازن جنگ تاحدی به‌ضرر ما باشد؛ از طرفی دیگر نیز با تلاش‌های دشمن، درآمد‌های نفتی ما نیز به‌شدت کاهش یافت.

وی افزود: دشمن وقتی دید که ما تسلیم نشدیم، جنگ شهر‌ها را صورت داد و موشک‌های او به تهران رسید و دست به بمباران هوایی مناطق مسکونی، مدارس و مناطقی که اثری از جنگ در آنها نبود، زده و از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد و نهایتاً نیز هواپیمای غیرنظامی ما توسط آمریکا در خلیج‌فارس هدف قرار گرفت.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به هدف قرار دادن زیرساخت‌های ما توسط هواپیما‌های بردبلندی که در اختیار ارتش بعث عراق قرار داده بودند و همچنین کشتی‌ها و نفت‌کش‌ها، گفت: شرایط ما به‌گونه‌ای شده بود که در زمینه خرید گندم برای تأمین نیاز کشور به مشکل خورده بودیم، برق روزی هشت‌ساعت در شهر‌ها قطع و صف بنزین تشکیل می‌شد و شرایط پشتیبانی در جبهه‌ها نیز بسیار سخت شده بود؛ درحالی که دشمن از لحاظ تسلیحاتی همچنان پیشرفت می‌کرد.

وی افزود: پس از عملیات «والفجر ۱۰» و آزادسازی حلپچه، حکومت بعث عراق مردم خود را بمباران شیمایی و قتل‌عام کرده و در جنوب نیز شهر «فاو» را پس گرفت؛ بنابراین از این زمان، شکست‌های سریال پایان جنگ آغاز شد و دشمن مناطقی نظیر جزیره مجنون و شلمچه که ما در عملیات‌های گذشته آنها را تصرف کرده بودیم را پس گرفت و ما نیز مناطقی نظیر حاج‌عمران، ماووت و... را هم به‌صورت اختیاری تخلیه کردیم و نهایتاً جمهوری اسلامی ایران با قبول قطعنامه ۵۹۸ به استقبال آتش‌بس رفت.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان این‌که دشمن بعثی چندروز بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط جمهوری اسلامی ایران، حمله گسترده خود به خاک کشورمان را آغاز کرد، بیان داشت: پس از پذیرش قطعنامه عراق تلاش کرد تا از فرصت پیش آمده به نفع خود استفاده کند.

وی با اشاره به این‌که وقتی عراق به لشکر ۲۸ ارتش در مریوان و همچنین تنگه ابوقریب حمله کرد، در هر دو عملیات توسط لشکر ۲۷ سپاه و لشکر ۲۸ ارتش شکست خورد، گفت: ما وقتی برای مراسم تشییع شهید غلامرضا صالحی قائم‌مقام لشکر ۲۷ به نجف‌آباد رفته بودیم، خبر رسید که دشمن دوباره حمله کرده و با نزدیک حسینه پیشروی کرده است.

سردار احمدی مقدم به بیان خاطره‌ای از عملیات مرصاد پرداخت و با بیان این‌که سرلشکر «مصطفی ایزدی» که آن‌زمان مجروح شده و بستری بود، به من مأموریت داد که به غرب کشور بروم، تصریح کرد: آن‌زمان اغلب نیرو‌های سپاه به جنوب کشور رفته بودند و من وقتی نزدیک سرپل‌ذهاب رسیدم، دیدم که بعثی‌ها درحال عقب‌نشینی هستند؛ لذا به کرمانشاه برگشتم و دیدم که مرحوم حجت‌الاسلام «هاشمی رفسنجانی» در قرارگاه «رمضان» حضور دارد.

شرایط ما در سال پایانی جنگ، حتی از روز‌های آغاز آن هم سخت‌تر بود

وی افزود: داشتم به حجت‌الاسلام «هاشمی رفسنجانی» گزارش می‌دادم که از خط تماس گرفتند و گفتند که دشمن دارد خط ارتش را در شرق سرپل‌ذهاب گلوله‌باران می‌کند؛ حجت‌الاسلام «هاشمی رفسنجانی» گفت که احتمالاً دشمن این کار را برای پوشش عقب‌نشینی خود انجام می‌دهد؛ اما اطلاع دادند که دشمن از سد ارتش عبور کرد و سپس اطلاع دادند که دشمن از کرند هم عبور کرده است؛ آنها پرچم منافقین دارند، ارتش عراق نیستند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: مرحوم حجت‌الاسلام «هاشمی رفسنجانی» گفت که بروید و جلوی آنها را بگیرید؛ لذا به‌سمت «اسلام‌آباد غرب» حرکت کردیم، وقتی به پادگان «الله‌اکبر» رسیدیم، ستون منافقین را از دور دیدیم که دارند می‌آیند. من منطقه کرمانشاه را به‌خوبی می‌شناختم؛ لذا گفتم به برخی از پایگاه‌های نظامی برویم، اگر دشمن جلوتر آمد، در آن‌جا جلوی دشمن را خواهیم گرفت؛ اما اگر جلوتر نیامد، می‌آییم اسلام‌آباد را پس می‌گیریم.

سردار احمدی مقدم افزود: آن‌زمان کرمانشاه عقبه جبهه‌های جنوب بود و نیرو‌ها را به‌دلیل گرمای هوای جنوب برای آموزش به آن‌جا می‌آرودند؛ لذا به مقر لشکر انصارالحسین (ع)، لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) و تیپ قائم‌آل‌محمد (ص) سمنان رفتیم که اغلب رزمندگان تدارکات و آموزش در این مقر‌ها حضور داشتند و بالاترین سلاح‌های آنها تیربار و آر. پی. جی بود؛ لذا به آنها گفتم که خود را سازمان‌دهی کنید و در تنگه «چهارزبر» مستقر شوید. سپس رزمندگان لشکر انصارالحسین (ع) با بلدوزری که داشتند، در آن‌جا خاکریز زدند.

وی با بیان این‌که در همان اوضاع حمله منافقین «صادق محصولی» را دیدم که دارد یک گردان از لشکر ۶ سپاه به‌سمت گیلان‌غرب می‌برد، بیان داشت: به او گفتم در مقابل دشمن مقاومت کنید تا ما یک خط ایجاد کنیم. از طرفی نیز نیرو‌های سپاه بدر عراق هم با یک گردان، با منافقین درگیر شده بودند؛ بالاخره نیمه‌های شب این خط ایجاد شد و منافقین در حالی که با لشکر ۶ و سپس با سپاه بدر درگیر شده و ساعت‌ها هم پشت ستون مردم معطل شده بودند، نزدیکی‌های صبح به تنگه رسیدند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی خاطرنشان کرد: سرلشکر «غلامعلی رشید» در همان نیمه‌های شب با من تماس گرفت و به من گفت که «تنگه چهارزبر محکم حفظ کن؛ آقای صیاد شیرازی می‌آید آن‌جا». شهید صیاد شیرازی صبح بود که به تنگه چهارزیر رسید و به من گفت شهید شوشتری هم می‌آید و شما سرپرست قرارگاه نجف اشرف هستید.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها