دبیر کل جمعیت فداییان اسلام:

آمریکا از هیچ تلاشی برای چپاول ملت ایران دریغ نکرد

عبدخدایی گفت: بنده آقای مصدق را فردی دلسوز می‌دانم و معتقدم او برای توسعه و پیشرفت ایران تلاش می‌کرد اما یک اشتباه داشت و آن این بود که به آمریکایی‌ها اعتماد کرد.
کد خبر: ۶۸۴۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵ - 13August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «محمدمهدی عبدخدایی» دبیر کل جمعیت فداییان اسلام و زندانی پیش از انقلاب اسلامی در مراسم رونمایی از دادخواست خواهان‌های پرونده کودتای ۲۸ مرداد، اظهار داشت: من به همراه شهید نواب صفوی در بسیاری از جریانات پیش از انقلاب حضور داشتم.

آمریکا از هیچ تلاشی برای چپاول ملت ایران دریغ نکرد

عبدخدایی گفت: آمریکایی‌ها برای اروپایی‌ها پیمان ناتو را تأسیس کرده بودند و برای کشور‌های جنوب شرق آسیا نیز پیمان سیتو تاسیس کرده بودند و تنها کشور‌هایی که عضو هیچ پیمانی نبودند، در چنین شرایطی آقای دکتر مصدق پیرو سیاست بی‌طرفی و توازن و تعادل در سیاست خارجی بود.

وی افزود: به مرور برخی رهبران پیمانی به عنوان پیمان کشور‌های عدم تعهد را ایجاد کردند.

دبیر کل جمعیت فداییان اسلام گفت: آمریکایی‌ها بعد از کودتای ۲۸ مرداد به دلیل اینکه سلطه کامل را بر ایران داشتند به این فکر افتادند که از آلاسکا تا جنوب شرق آسیا شوروی را محاصره کنند. بنابراین پیمان سنتو را با محوریت ایران و عراق تاسیس کردند.

عبدخدایی تصریح کرد: بنده به همراه سرلشکر قرنی در یک بند زندانی بودیم، در صحبت‌هایی که با آقای سرلشکر قرنی داشتم از ایشان شنیدم که گفت: «من رئیس رکن دوم ارتش بودم. چنینی سمتی ماموریت محافظت از شخصیت‌ها را دارا است. من با آقای دالس صحبت کردم و گفتم همه پول‌هایی که آمریکا به ما می‌دهد در آسمان خرج می‌شود و تاثیری برای مردم ایران ندارد، زیرا شاه پول‌ها را صرف عیش و نوش خود می‌کند، آقای دالس همه صحبت‌های من را برای شاه مطرح کرد و فردا وقتی به دفتر خود رفتم دیدم که استعفانامه من روی میزم است و بعد هم به زندان آمدم.»

وی افزود: در دومین باری که سرلشکر قرنی به زندان رفت با مرحوم آقای عسگر اولادی و امثالهم آشنا شد که از آن به بعد مذهبی شد، زیرا تا پیش از آن مذهبی نبود و بعد از انقلاب نیز به مشاوره حزب موتلفه اسلامی به حضرت امام خمینی (ره) به عنوان رئیس ستاد ارتش انتخاب شد.

این زندانی سیاسی پیش از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: توده‌ای‌ها ۶۲۸ افسر و درجه‌دار در ارتش داشتند که در نوع خود جالب است. من با بسیاری از توده‌ای‌ها هم زندانی بودم که یکی از رهبران حزب توده نحوه به شهادت رسیدن نواب صفوی را برای من تشریح کرد. 

وی افزود: من در زندان موقت که همان موزه عبرت است زندانی بودم که لازم است یکی از خاطرات تلخ خود را برای شما تعریف کنم، یکی از بازجو‌های من آقای سرهنگ زیبایی بود که مطرح می‌کرد ما تا فردا می‌دانیم که چه کار کنیم با شما، بعد از این حرف من تا فردا خواب به چشمانم نیامد. به قدری شکنجه‌های ساواک و حکومت پهلوی خشن بود که وقتی من را ده ضربه شلاق زدند لباس‌هایم چسبیده بود به گوشت و پوست بدنم و وقتی لباس‌هایم را درآوردند چرک و خون از بدن من سرازیر شد.

عبدخدایی گفت: من قبلا با کسانی هم زندانی بودن که اعضای جبهه ملی بودند، اما در دفعات بعدی با کسانی که هم زندانی شدن که غالبا در حزب توده عضویت داشتند، از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۴۱ زندان بودم که وقتی آزموده از سمت قضایی تغییر کرد با آزادی من هم موافق شد.

این زندانی سیاسی پیش از انقلاب اسلامی گفت: پدر من از علمای بزرگ تبریز بود و به مشهد تبعید می‌شود و به مرور در مشهد ماندگار می‌شود. یکی از بزرگان بعد از انقلاب به من گفت که نماز جمعه را به آقای هاشمی نژاد واگذار کند که این خبر وقتی به حضرت امام می‌رسد حضرت امام می‌فرمایند در مشهد حاج شیخ عبدالحسین تبریزی است و بعد از فوت پدرم امام فرد دیگری را به عنوان امام جمعه مشهد منصوب می‌کند. البته در آن برهه هم آقای هاشمی نژاد به شهادت رسیده بود.

وی افزود: آیت الله بروجردی وقتی به قم آمد فضای بازی در قم به وجود آمد، زیرا تا پیش از حضور آیت الله بروجردی طلبه وقتی زبان خارجی می‌خوانند برخی مطرح می‌کردند که شما باید دهان خود را آب بکشید، اما وقتی آیت الله بروجردی به قم آمد بساط چنین تفکراتی برداشته شد.

عبدخدایی گفت: اینکه می‌بینید انقلاب اسلامی از قم برخاسته است به دلیل این است که آیت الله بروجردی در آن شهر فضای خوبی برای مطالعات باز طلبه‌ها به وجود آورد. در چنین بستری علامه طباطبایی آثار فاخری فلسفی تالیف می‌کند که بهترین درجات را از دانشگاه تهران کسب می‌کند.

دبیر کل جمعیت فداییان اسلام گفت: وقتی آیت الله علامه امینی به تهران می‌آمد تا کتاب الغدیر خود را اصلاح کند به من و شهید نواب صفوی گفت شما بیایید به نجف و در نجف زندگی کنید چ که شهید نواب صفوی در پاسخ گفت ما اینجا هستیم تا کسی علیه اسلام صحبت کرد علیه او مقابله کنیم.

وی افزود: بنده آقای مصدق را فردی دلسوز کشور می دانم و معتقدم او همه تلاش خود را برای توسعه و پیشرفت ایران می کرد اما یک اشتباه داشت و آن این بود که به آمریکایی ها اعتماد کرد و تصور می کرد که آمریکا می تواند ایران را از زیر سلطه انگلیس خارج کند. 

عبدخدایی گفت: آقای مصدق وقتی در دادگاه لاهه رفت و همدستی آمریکا و انگلیس را دید جمله بسیار خوبی مطرح کرد و گفت خوب است در سردر وزارت خارجه آمریکا نوشته شود که اینجا سرکنسولگری انگلستان است.

وی افزود: اگر بخواهیم ۲۸ مرداد را تفسیر کنیم باید بگوییم که آمریکا نقش اصلی و البته پنهانی در کودتای ۲۸ مرداد داشت و از این پس شاهد بودیم که شاه تا روز آخری که از ایران فرار کرد خود را وابسته به ایران می دانست.

این زندانی سیاسی پیش از انقلاب گفت: استعمار آمریکا استعمار فرانو بود و از هر تلاشی برای چپاول ملت ایران دریغ نمی کرد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار