نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی:

پیامبر اکرم (ص) امام هشتم را به عنوان پاره تن خود معرفی کرده است

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) دو تن از عزیزان خود را «بضعة منی» معرفی کردند؛ ایشان وجود مقدس صدیقه اطهر فاطمه زهرا (س) و همچنین وجود مقدس امام رضا (ع) را به عنوان سرمایه و پاره تن خود معرفی کردند.
کد خبر: ۶۸۸۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰ - 04September 2024

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در مراسم عزاداری شهادت امام هشتم که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: برادران و خواهران گرامی! روز شهادت جانگداز امام هشتم بالاترین سعادتی است که نصیب شما شد تا عزای ایشان را روی فرش بارگاه رضوی برپا کنید و برق اشک خود را در غربت آن حضرت به ایشان نشان دهید.

پیامبر؛ امام هشتم را همچون حضرت زهرا (س)، به عنوان پاره تن خود معرفی کرده است

وی بهترین برنامه برای امروز را توجه به شهادت‌نامه امام رضا (ع) دانست و افزود: متن این شهادت‌نامه عبارت است از توضیح و تفسیر جریان شهادت ایشان که در طی دو سال و چهار ماه یعنی از روز دحوالارض سال ۲۰۰  هجری تا صفر سال ۲۰۲ هجری به طول انجامید؛ بر همین اساس شاید طولانی‌ترین شهادت در بین ائمه معصومین (ع)، شهادت امام رضا (ع) باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) دو تن از عزیزان خود را «بضعة منی» معرفی کردند، در ادامه یادآور شد: پیامبر اسلام (ص) اول وجود مقدس صدیقه اطهر فاطمه زهرا (س) و دوم وجود مقدس امام رضا (ع) را به عنوان سرمایه و پاره تن خود معرفی کردند.  نقش حضرت زهرا (س) و امام هشتم (ع) در سرمایه بودن برای پیامبر چیست؟

وی افزود: نخست مسئله ولایت و امامت بود که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) توسط مجاهدت‌های حضرت زهرا (س) با پذیرش جانشینی حضرت علی (ع) صورت گرفت و جریان شیعه که نمایشگر اسلام ناب محمدی است با تلاش آن حضرت شکل گرفت؛ زیرا اگر ایشان نبودند جریان امامت تثبیت نمی‌شد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه چنین خصوصیتی برای امام رضا (ع) نیز در جریان امامت و ولایت وجود داشت، در ادامه یادآور شد: در زمان ایشان نیز خطر سقوط امامت و ولایت توسط مأمون ملعون وجود داشت. زیرا مأمون که دریافته بود نمی‌تواند با شهادت امام جریان امامت را از بین ببرد نقشه‌ای کشید تا جریان امامت را منحرف کند.

وی همچنین بیان کرد: مأمون می‌دانست که جریان امامت بزرگترین سنگلاخ سر راه جریان خلافت اموی و عباسی بوده و اینها نمی‌توانند حکومت بی‌دردسری داشته باشند مگر بتوانند اساس امامت را از بین ببرند، برای همین او تصمیم گرفت تا جریان خلافت و امامت را در یکدیگر ادغام کند، به همین منظور از امام هشتم (ع) طی نامه‌ای دعوت کرد تا برای خلافت به دورترین نقطه مرزی یعنی خراسان بروند.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: مأمون قصد داشت بعد از خلافت رسیدن امام رضا (ع) و قتل ایشان خود را جانشین برحق خلافت و امامت نشان دهد؛ پس به همین خاطر؛ فضل‌بن‌سعد دعوت‌نامه‌ای برای امام نوشت و رجاءبن‌ابی‌ضحاک نیز به عنوان مأمور بدرقه و همراهی علی‌بن موسی‌الرضا (ع)  به مدینه فرستاده شد چراکه او در این زمینه از مأمون دستور داشت تا امام رضا (ع) را محترمانه به مرو آورد.  از اینجا شهادت‌نامه امام رضا (ع) شروع می‌شود.

وی در تکمیل صحبت خود گفت: امام ابتدا که نامه را دریافت کردند، تمایلی از خود نشان ندادند، اما با حضور رجاءبن‌ابی ضحاک ایشان مجبور شدند تا سفر را بپذیرند؛ قبل از حرکت امام رضا (ع) با حاضر شدن بر مزار پیامبر اکرم (ص) ضمن وداع با ایشان پسر هشت‌ساله خود یعنی امام جواد (ع) را به عنوان جانشین بعد از خود معرفی کردند.  

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود تأکید کرد: روزی که امام رضا (ع) قصد حرکت از مدینه  را داشتند، مردم جشن گرفتند و مسرور و شادمان بودند که ایشان می‌خواهند خلیفه مسلمین شوند که یک‌مرتبه صدای ضجه شدیدی از داخل خانه امام رضا (ع) بیرون آمد و مردم وحشت‌زده شدند، کنیزی سراسیمه و گریان از خانه بیرون آمد و گفت، مردم سرورم فرمودند این سفر نقشه مأمون است تا من را بکشند؛ پس برای غربت و  تنهایی من اشک بریزید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها