لاسجردی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

محدودسازی ایران در منطقه، هدف اصلی آمریکا درحفظ منفعت بین‌المللی است

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: کشورهای قدرت‌طلب بیشتر به دنبال حفظ منافع خود و محدود کردن رقبا هستند، به این معنا که آنها به دنبال افزایش توان خود در آن منطقه هستند؛ لذا آمریکا جمهوری اسلامی را در محدودیت و انزوا حفظ می‌کند تا به اهداف بین‌المللی خود در منطقه دست یابد.
کد خبر: ۸۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲ - 09May 2016

محدودسازی ایران در منطقه، هدف اصلی آمریکا درحفظ منفعت بین‌المللی است

حسن لاسجردی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتوگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، درباره علل تلاش آمریکا برای محدود کردن قدرت ایران در خاورمیانه گفت: در رقابتهای منطقهای و بینالمللی کشورهای قدرتطلب بیشتر به دنبال حفظ منافع خود و محدود کردن رقبا هستند، به این معنا که آنها به دنبال افزایش توان خود در آن منطقه هستند لذا آمریکا جمهوری اسلامی را در محدودیت و انزوا حفظ میکند تا به اهداف بینالمللی خود در منطقه دست یابد.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف کشورهای امپریالیست مجبور هستند از یک سو کشورهای رقیب را در محدودیت قرار دهند و از سوی دیگر خود را ارتقا دهند. در این جایگاه آمریکا به شدت از این مدل در جهت محدودسازی جمهوری اسلامی استفاده میکند.چرا که اجازه ارتباط گیری ایران با کشورهای منطقه، قدرت رزمایش، خرید و فروش راحت نفت با کشورهای دیگر، مبادلات تجاری با دیگر کشورها را محدود میکند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی بیان کرد: در موضع ضعف قرار دادن همیشگی رقبا، همواره جواب درستی نخواهد داد؛ آمریکا در مواجه با ایران اشتباه استراتژیک  کرده است چرا که جمهوری اسلامی اقتدار و توان نظامی بسیاری در منطقه دارد لذا آمریکا با تجربهای که از سه دهه انقلاب اسلامی دارد تلاش میکند پژواک این مردم سالاری دینی به جایی فراتر از مرزهای کشورمان نرسد و هر روز در درون مرزهای داخلی کشور منزویتر و ضعیفتر از قبل شویم.

لاسجردی ایران را از دید آمریکاییها به لولوی سر خرمن برای کشورهای منطقه تشبیه کرد و تاکید کرد: آمریکاییها در پی ایران هراسی که در دل کشورهای منطقه ایجاد کردهاند، جمهوری اسلامی را همچون چپاولگری برای کشورهای منطقه معرفی کرد و کشورهای غرب آسیا در عین دوری از ایران فرمانبرداری و اطاعت خود از آمریکا را حفظ کردند و این محصول ایران هراسی غرب در غرب آسیا و خاورمیانه است.

وی رویکرد آمریکا نسبت به ایران را ناشی از ترسی استراتژیک بیان کرد و گفت: وقتی قدرتی از همسان خود در جایگاهی دیگر دچار رعب و وحشت میشوذ سعی میکند عرصه قدرت را بر او تنگ کند و در پی رقیب سازی و کوچک کردن دنیا برای او باشد در مقابله آمریکا با ایران نیز همین رخداد اتفاق افتاده است چرا که غرب یه سرکردگی آمریکا همواره در تلاش است تا ارتباط کشورهای خاورمیانه با ایران را تنگتر کند تا در درون منزوی شود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اقدامات و محدود سازی آمریکا را مختص به پسا برجام ندانست و اظهار داشت: سیاستهای خصمانه آمریکا به بعد از برجام اختصاص ندارد ولی از آنجایی که برخی از مسئولین پسابرجامی دورانی طلایی در ارتباط گیری با غرب و آمریکا میپنداشتند، با ادامه رویکرد کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران به ناامیدی رسیدهاند در حالی که رهبر انقلاب از ابتدا مذاکره با غرب را اشتباه و آنها را غیر قابل اعتماد میدانستند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار