مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس سمنان:

عملیات مرصاد از قله افتخارات و منحصر به فرد رزمندگان سمنان است

سردار «مطهری» گفت: در تنگه چهارزبر «آنکه ایستاد» و سر افعی وحشی منافقین آمریکایی را زیر پای خود نگه داشت تا پای دشمن به کرمانشاه نرسد و زمینه عملیات مرصاد فراهم شود، «تیپ قائم عج» استان سمنان بود و عملیات مرصاد از قله افتخارات و منحصر به فرد رزمندگان سمنان است.
کد خبر: ۶۸۲۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸ - 06August 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، سردار پاسدار «عباس مطهری» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در حسینیه شهدای بسیج سپاه ناحیه سمنان در خصوص تبیین مهمترین نقش در عملیات مرصاد اظهار داشت: در تنگه چهارزبر «آنکه ایستاد» و سر افعی وحشی منافقین آمریکایی را زیر پای خود نگه داشت تا پای دشمن به کرمانشاه نرسد و زمینه عملیات مرصاد فراهم شود، «تیپ قائم عج» سمنان بود و عملیات مرصاد از قله افتخارات استان و منحصر به فرد رزمندگان استان است. 

وی گفت: عوامل زمینه ساز حماسه تاریخی تیپ قائم (عج) در عملیات مرصاد شامل عنایت الهی در تعیین مقر صادقین تیپ ۱۲ قائم (عج) در پشت تنگه چهار زبر و نزدیک محل سد و توقف منافقین، امداد‌های غیبی در تأمین سلاح و مهمات، رسیدن نیروی رزمی، جانمایی محل پدافند و احداث خط دفاعی، جورشدن ادوات مهندسی- تدابیر مؤمنانه، به هنگام و شجاعانه فرماندهی و مسئولان تیپ، واحد اطلاعات، گردان‌های رزمی و... رزم نمایان و تماشایی مبتنی بر ایمان، ایثار و مقاومت از سوی رزمندگان کم تعداد تیپ قائم (عج) در برابر منافقان هیجانی و پرشمار؛ از نیمه شب سوم مرداد تا ظهر پنجم مرداد در تنگه چارزبر می باشد.

این مسئول در خصوص اهمیت نقش تیپ قائم (عج) در ناکامی منافقین ادامه داد: تیپ قائم (عج) دو  نقش راهبردی «سدّ و توقف ستون نظامی منافقین» و «پیشگیری از ورود آن‌ها به دشت پس از تنگه چارزبر» را به بهترین روش اجراء کرد لذا رهبر معظم انقلاب از آن تعبیر به «مهمترین نقش» و «آن که ایستاد» فرمود. بدون تردید، اگر تیپ قائم (عج) نبود و منافقان با گذشتن از تنگه چارزبر، وارد دشت وسیع ماهیدشت می‌شدند، به آسانی تا کرمانشاه می‌آمدند و مقابله با آنها، بسیار سخت و پرخسارت می‌شد.

وی ادامه داد: شهید صیاد شیرازی به عنوان فرمانده عملیات هوانیروز در عملیات مرصاد می‌گوید: وقتی من به کرمانشاه رسیدم، آقای شمخانی که معاون عملیات ستاد کل بود گفت: ما که کسی را نداریم که روی زمین دفاع کنیم، نیروهایمان همه توی جبهه جنوب هستند. به هوانیروز بگو آماده باشند. ایشان ادامه می دهد: همین طور که از کرمانشاه توی جاده می‌رفتیم، مردم سرگردان را می‌دیدیم. رسیدیم به گردنه چهارزبر، یک دفعه دیدم وضعیت غیرعادی است، با خاکریز جاده را بسته‌اند یک عده پشتش دارند با تفنگ دفاع می کنند. ملائکه و فرشتگان بودند! از کجا آمده بودند؟ کی به آنها مأموریت داده بود؟! معلوم نبود. یک دفعه نگاه کردم آن طرف خاکریز، پشت سر هم تانک، خودرو و نفربر همین جور چسبیده و معلوم بود مربوط به منافقین است و فشار می آورند تا از این خاکریز ردّ بشوند... بعد از خاکریز ستون مکانیزه و مدرنی که از خود خاکریز شروع می شد تا گردنه حسن آباد ۴- ۵ کیلومتر بود کاملاً معلوم بود که هم‌چین ستونی متوقف شده است.

مطهری افزود: سردار محسن رضایی فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس در کتاب «جنگ به روایت فرمانده» اهمیت مقاومت تیپ قائم (عج) را تصریح می کند: «از جمله عنایات خداوند این بود که تیپ دوازده قائم(عج) از استان سمنان... درست در پایین همین ارتفاعات چهارزبر مستقر بودند و... موجب توقف اولیه منافقین در آنجا می شوند...»

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان گفت: دقیقاً به خاطر اهمیت بالای نقش آفرینی تیپ قائم (عج) است که فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای در سال ۱۳۸۵ در اجتماع مردم استان سمنان فرمودند: «همین تیپ قائم (عج) در مرصاد «مهمترین نقش» را ایفا کرد. شنیدم که نقش تیپ قائم (عج) در مرصاد آن چنان بود که اگر نبود دشمن ممکن بود تا کرمانشاه پیش بیاید، «آن که ایستاد» تیپ قائم (عج) بود، اینها در تاریخ می‌ماند.

وی ادامه داد: حماسه تیپ قائم (عج) دو فایده بسیار مهم، پر ارزش، تعیین کننده و بی مانند برای عملیات مرصاد داشت که تا کنون به آن توجه نشده است،اولاً: فرماندهان عالی جنگ، فرصت مناسب برای شناسایی وضعیت منطقه نبرد، طرح ریزی عملیات و تأمین نیرو و امکانات برای اجرای عملیات را یافتند. ثانیاً: یگان‌های مستقر در سایر مناطق، زمان کافی برای رسیدن به محل درگیری و اجرای عملیات مرصاد را به دست آوردند.

مطهری ادامه داد: شهید صیادشیرازی فرمانده عملیات هوانیروز در عملیات مرصاد که با بالگرد برای شناسایی وضعیت بر فراز منطقه نبرد در پرواز است می‌گوید: به خلبان‌ها گفتم: اینها دشمنند بروید شروع کنید به زدن تا بقیه هم برسند. شما‌ها بزنید، ما بریم به دنبال راه دیگر. چون فقط کافی نبود که از هوا بزنیم، باید کسی را از زمین گیر می‌آوردیم. ما دیگه رفتیم شناسایی کردیم... هر چه گردان بود، اینها را با هلیکوپتر سوار می‌کردیم، دور اینها می‌چیدیم... ما دیگر با خیال راحت دور آنها را گرفتیم. محاصره درست کردیم؛ نیرو‌های سپاه هم بعد از ۲۴ ساعت از خوزستان رسید. نیرو‌های ارتش هم  از محور ایلام آمد ...

وی افزود: سردار شهید شوشتری، فرمانده قرارگاه نجف که تیپ قائم (عج) تحت امر ایشان بود و پس از شنیدن خبر تهاجم منافقین، به سرعت از خوزستان با هواپیما به کرمانشاه می‌آید، نقل می‌کند: با بی سیم VHF داخل منطقه، برادر مهدوی نژاد صدای مرا شنید و جواب مرا داد. سوال کردم، کجا هستی؟ گفت: من در داخل تنگه چهارزبر هستم. من خیلی بابت حضور تیپ ۱۲ قائم (عج) در منطقه خوشحال شدم و خیالم راحت شد که یکی از یگان‌های سازمانی ما در تنگه استقرار دارد و تنها یگان سازمانی منظم که در تنگه، در خط مقدم می‌جنگید و می‌شد روی آن حساب باز کنی و با آن ارتباط برقرار کنی که بشود به او فرمان داد، تیپ دوازده قائم (عج) بود. ایشان تصریح می‌کند: در عملیات مرصاد این نقش یک نقش منحصر به فرد بود، اگر نبود این تیپ در آن جا و آن تنگه و این اتفاقات الهی که باعث شد این تیپ در آنجا حضور پیدا کند]چه می‌شد؟ که همه اینها را خدا تنظیم کرده که بدون برنامه ریزی قبلی به طور اتفاقی این تیپ در آنجا باشد، گردان آنجا باشد و مهمات‌ها برود آنجا، کادر تیپ اتفاقی برسند آنجا، که هیچ کدام برابر برنامه و ابلاغ از قبل نبود، این نشان از یک دست غیبی است که خداوند متعال این تیپ و رزمندگان این تیپ را هدایت می‌کند در آنجایی که سرنوشت نظام به خطر افتاده، در آنجا حضور پیدا کند و از این کشور و انقلاب به شایستگی دفاع کنند.

وی گفت: سردار شوشتری در جای دیگر می‌فرماید: «در ابتدا تنها یگانِ مستقر و منظم در منطقه که می‌شد با فرماندۀ آن تماس گرفت و به او امر و نهی کرد تیپ ۱۲ قائم بود. پس از آن، حوالی ظهر چهارم یگان‌های دیگر را وارد منطقه کردیم.»

مطهری ادامه داد: در مجموع، تیپ ۱۲ قائم (عج) استان سمنان، حدود ۶۰ ساعت در نبرد تنگه چهارزبر، با بکارگیری بیش از ۱۶۰۰ نفر نیرو، جانانه به مقابله با منافقین خائن پرداخته و با تقدیم ۵۹ شهید و  ۲۲۸ جانباز، برگ زرین تاریخی را در صفحات پرافتخار تاریخ هشت سال دفاع مقدس، به ثبت رساند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار