انجمن نویسندگان دفاع مقدس در یزد افتتاح شد

افتتاحیه انجمن نویسندگان دفاع مقدس با شعر خوانی «عالیه مهرابی» و با حضور سرهنگ «محمدحامد حرزاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۳ - 06August 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، افتتاحیه انجمن نویسندگان دفاع مقدس با شعر خوانی «عالیه مهرابی» و با حضور سرهنگ «محمدحامد حرزاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد برگزار شد.

این مراسم با سخنرانی «احمد شاکری» استاد ادبیات پایداری دفاع مقدس و روایتگری عملیات «قدس ۵ و نصر ۷» همراه بود و در پایان این نشست از فراخوان جشنواره‌های شعر و جایزه ادبی یوسف رونمایی و از نویسندگان تجلیل شد. شاکری در این نشست با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد فرهنگ اظهار داشت: در صحبت‌های ایشان کلیدواژه «نفوذ» پررنگ بوده است.

وی افزود:، چون در معرض حرکت و تبادل علمی و فرهنگی هستیم، در تماس جریان‌های مختلف فکری هستیم در معرض نفوذ نیز خواهیم بود و نمی‌توانیم خود را مبرا از نفوذ بدانیم.  

شاکری ادامه داد: این موضوع هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی قابل اثبات است که نمونه‌های متعددی از نفوذ را داشتیم. نفوذ مقوله‌ای است که موجب عقبگرد و انحطاط است.  

نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات بیان کرد: هر حرکتی که انجام می‌دهیم چه در حوزه جنگ یا تقابل‌های دیگر نیازمند بصیرت و بینش هستیم که با چه کسی، چرا و چگونه می‌خواهیم بجنگیم.  

شاکری تصریح کرد: انواع گوناگونی از نوع ادبیات داریم ادبیات مستند نگار داستانی خاطره سفرنامه یادداشت نویسی اگر بخواهیم اولویت واقع باشیم استعداد‌های متنوعی در زادگاه آنها برای نفوذ وجود دارد.  

وی ادامه داد: نفوذ فکری و اندیشه‌ای غرب در دانشگاه‌های ما متفاوت است، در بحث هنر هم همین موضوع وجود دارد، فضای خاطره نویسی به مراتب سالم‌تر از عرصه سینما و تئاتر و داستان نویسی است. زیرا در زمان مشخص و به دلایل مشخص ادبیات ما دچار یک گسست می‌شود و ادبیات کهن ما به ادبیات نوین تبدیل می‌شود.  

شاکری گفت: این موضوع یک ورود علمی و پژوهشی بوده و آثار داستانی و نظری ترجمه، و به ما عرضه شده، یعنی یک محصول وارداتی بوده است.  

وی ادامه داد: آثاری که توسط طلاب ما نوشته شده از ادبیات غرب نیز جلوتر بوده است نمونه این اتفاق در سینما و تئاتر زیاد است.  

شاکری اظهار کرد: نتیجه نفوذ فتنه است، زمانی که مرز‌های حق و باطل کمرنگ می‌شود، حق به صورت باطل و باطل به صورت حق جلوه می‌گیرد و عده‌ای این راه را گم می‌کنند.  

وی گفت: انجمن‌ها و حرکت‌های جمعی در معرض نفوذ قرار دارند نفوذ ما را به جایی می‌رساند که در جبهه باطل قدم برمی‌داریم نفوس امری تدری چیست نتیجه آن در طول سالیان مشخص می‌شود که ما از حال خود کمتر اطلاع پیدا می‌کنیم.  

این نویسنده بیان کرد: نکته دیگر در نفوذ این است که نتیجه بی‌توجهی به مبانی است هیچ فرم خنثی در ادبیات وجود ندارد بلکه تابع معنا است، اگر خود را مجهز به تولید مبانی نکنیم تردید نکنید که در معرض نفوذ هستیم.  

پژوهشگر ادبیات افزود: نفوذ جریانی از نفوذ فردی خطرش بیشتر است، ما در حوزه ادبیات در معرض تماس هستیم هم فردی هم جمعی، این تماس فی نفسه ما را در معرض خطر قرار نمی‌دهد.  

وی با بیان اینکه چرا نویسندگان متعدد دچار افول و نزول شدند گفت:، چون معنای کنش خود را در حوزه ادبیات در نیافتند یکی از نشانه‌ها این بود که جایزه‌های خود را در جشنواره‌های دیگر دریافت کردند.  

شاکری افزود: با نشانه گذاری در جشنواره‌ها تبلیغ آثار فروش و انتشار آثار آنها پژوهش راجع به آثار آنها می‌تواند به نویسندگان ادبیات دفاع مقدس کمک کند.  

وی ادامه داد: نفوذ از مجاری مختلف رخ می‌دهد، گاهی نفوذ نتیجه زیست ما است و اصلاً به ادبیات ربطی ندارد، ممکن است کسی نسبت به دفاع مقدس به او بی‌مهری و بی‌اعتنایی شده است، می‌تواند زیست خود را وارد ادبیات کند. گاهی نفوذ نتیجه موضوع است، نکته‌ای داریم راجع به تجربه گرایی، جزئ نگری یعنی در مقابل کلی اندیشی و عقل گرایی. در حوزه ادبیات داستانی گزاره‌های داستانی حاکم بر فقه هستند و در داستان محدودیت‌های فقهی وجود ندارد.  

وی افزود: برخی از تزلزل‌ها نتیجه رفیق گرایی و نحوه مجالست با افراد است، وقتی کسی وارد مناسبت رفاقت شود دیگر زبان او نسبت به نقد بسته می‌شود.  

نویسنده حوزه ادبیات گفت: امیدواریم بنیاد حفظ آثار و این انجمن محترم بتواند مسیر خود را ادامه دهد و مدیران از این مجموعه حمایت همه جانبه کنند.

تهیه و تنظیم: ندا دهقانی زاده

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار