اصرار سران عرب بر از سرگیری مذاکرات فلسطینی-صهیونیستی

هدف از طرح فرانسه و عقب نشینی کشورهای عربی از آرمان فلسطین، سرکوب انتفاضه سوم برای راحتی رژیم صهیونیستی است. آیا فرانسوی ها در تحقق اهداف خود موفق خواهند شد و یا اینکه میدان های فلسطینی، حرف دیگری دارند؟
کد خبر: ۸۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸ - 11May 2016

اصرار سران عرب بر از سرگیری مذاکرات فلسطینی-صهیونیستی

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از الوقت، روز سی ام مارس، فرانسه، طرح خود به سبک مذاکرات ژنو سوریه برای صلح میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم اشغالگر اسرائیل اعلام و تأکید کرد برای تشکیل کنفرانسی بین المللی جهت ازسرگیری مذاکرات صلح میان دو طرف تلاش خواهد کرد.

این طرح، با مخالفت اسرائیل و تحسین تشکیلات خودگردان مواجه شد و برخی از گروه های فلسطینی، آن را وقت تلف کردن توصیف کردند.

هدف فرانسوی ها از اصرار بر آغاز مذاکرات فلسطینی-اسرائیلی چیست؟

اگر به تاریخ یعنی انتفاضه اول یا همان انتفاضه سنگ در سال 1987 برگردیم؛ زمانی که طرف مذاکره کننده فلسطینی با نشستن بر سر میز مذاکره در اسلو، خون شهدای این انتفاضه را هدر داد و فرصت تشکیل دولت مستقل فلسطینی را از دست داد و همچنین اگر،  به انتفاضه الاقصی در سال 2000 که امید را به فلسطین بازگرداند، ولی خیلی زود با مذاکرات شرم الشیخ، این امید، به ناامیدی تبدیل شد، بازگردیم، پاسخ سوال را درخواهیم یافت.

آنگونه که به نظر می رسد، تاریخ درحال تکرار است. تشکیلات خودگردان با اعلام موافقت خود با طرح فرانسه که خود نیز به موفق بودنش باور ندارد، مجددا توپ را به وسط زمین انداخته است .

در خصوص مضمون طرح فرانسه، برخی آن را شبیه طرح عربی در سال 2002 می دانند؛ ولی تفاوت زیادی میان دو طرح وجود دارد. در طرح فرانسه آمده است: یک دولت فلسطینی خلع سلاح شده در مرزهای سال 67 که امنیت اسرائیل را مد نظر دارد، شکل بگیرد و مبادله زمین ها با توافق دو طرف انجام شود. در خصوص آوارگان نیز بر پرداخت غرامت به آنها تأکید شده، ولی حق بازگشت آنها به سرزمینشان مطرح نشده است و چنانچه مذاکرات موفقیت آمیز نباشد، پاداش رهبری فلسطین، به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطینی از سوی فرانسه خواهد بود.

نه فقط تشکیلات خودگردان از طرح فرانسه استقبال کرده است، بلکه کشورهای عربی نیز در قبال آن موضعی مشابه اتخاذ کرده اند؛ به گونه ای که "انور عشقی" –ژنرال بازنشسته ارتش عربستان- اعلام کرد چنانچه اسرائیل طرح صلح عربی با عنوان فرانسوی را بپذیرد، ریاض سفارت خود در تل آویو را تأسیس خواهد کرد. پادشاه اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز با رویکرد پایان دادن به نزاع عربی-اسرائیلی، از طرح فرانسه استقبال کردند.

در مقابل، گروه های مقاومت، تأکید کردند که طرح فرانسه، تلاش جدیدی برای اتلاف وقت و تجربه موضوع تجربه شده است. چرا که تشکیلات خودگردان، بیست و پنج سال با رژیم اشغالگر مذاکره کرده و به هیچ نتیجه ای دست نیافته است.

محور مقاومت، این طرح را تلاشی برای کنترل و مهار انتفاضه قدس و هماهنگی با رژیم اشغالگر اسرائیل در این خصوص عنوان و تأکید کرده است تنها راه آزادی مردم فلسطین، مقاومت و حمایت از انتفاضه است.

رهبران مقاومت باور دارند طرح فرانسه، نه تنها حقوق مردم فلسطین را در هدف ندارد، بلکه خواسته های آنان در خصوص برگزاری کنفرانس بین المللی با اختیارات تام و پایان دادن به اشغالگری را نادیده خواهد انگاشت.

با توجه به آنچه گذشت، هدف از طرح فرانسه و عقب نشینی کشورهای عربی از آرمان فلسطین، به خوبی روشن می شود و این هدف، همان سرکوب انتفاضه سوم برای راحتی رژیم صهیونیستی است. آیا فرانسوی ها در تحقق اهداف خود موفق خواهند شد ویا اینکه میدان های فلسطینی، حرف دیگری دارند؟

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار