دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تئاتر مقاومت نیازمند توسعه فضاهای نمایشی در استان‌ها است

جریان نمایشی تئاتر مقاومت برای حیات و جریان‌سازی در عرصه هنرهای نمایشی بایستی بستری مناسبت و ادامه‌دار برای اجرا در استان‌ها داشته باشد.
کد خبر: ۵۵۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 26October 2022

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت هفته گذشته به میزبانی استان یزد در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی برگزار شد.

در این رویداد ۱۳ نمایش در بخش خیابانی برگزیده شده بودند که به لحاظ طرح و موضوعات مطرح شده گام مهمی در عرصه نمایش بود و قابلیت زیادی برای اجرا در طول سال داشتند.

نمایش «پرسه در نیاز» محسنی‌کیاسری، نمایش «شط...رنج» محمدرضا جعفری‌لفوت، نمایش ««عقیق سرخ» امیر امینی، نمایش «عاشقانه‌های زیرخاکی» حسین نادری، نمایش «قل‌آب» بهناز زحمتکش، نمایش «اروندرود» به کارگردانی پدرام شیخ مظفری، نمایش «مردم سوم» به کارگردانی هیبت‌اله یگانه، نمایش «چمدان» به کارگردانی علی فردنی ‌ترکراده، نمایش «غم دیدهگان» به کارگردانی مختار محمدی، نمایش «بی‌نشان» به کارگردانی علی روحی و نمایش «سرزمین مادری» به کارگردانی سمیه رضایی‌سمنگانی از جمله آثار مهم و برجسته این رویداد هنری بودند.

تنوع موضوعات در طرح‌های نمایشی این رویداد با موضوعات داعش، زنان قهرمان تاریخ ایران، شهدای دوران دفاع مقدس، تفحص شهدا، بمب باران شهرها، شهید حاج قاسم سلیمانی، کادر پزشکی دوران دفاع مقدس، موضوع عاشورا و ارتباط آن با دفاع مقدس و ترور این نوید را می‌دهد که تئاتر مقاومت منحصر به تاریخ خاصی نباشد و بتواند در طول سال به دلیل تنوع موضوع برای مخاطب و تماشاگر جذابیت داشته باشد لذا توجه به نمایش در استان‌های می‌تواند علاوه بر جریان‌سازی مداوم، تربیت هنرمندان خلاق نمایشی و موضوعات مختلف و مرتبط با مقاومت را به‌همراه داشته باشد.

نمایش «غم دیدهگان» یکی از آثار برجسته این رویداد است که به موضوع داعش در خاورمیانه به‌خصوص در مناطق کُردنشین سوریه و عراق می‌پردازد که جنایت و فاجعه به بار آورد و هنوز تکلیف حدود ۴ هزار نفر از دختران کُرد نامشخص است و در هیچ زندانی نیستند و کسی نمی‌داند کجا هستند و فروخته شدند یا چه سرنوشتی داشته‌اند و این نمایش این تندروی داعشیان را در منطقه به چالش می‌کشد.

یا نمایش «پرسه در نیاز» که روایت سه بازیگر دختر نوجوان از ۱۴ تا ۱۷ ساله دارد. این نمایش روایت سه دختر ایرانی، افغان و کوبانی است؛ دختر کوبانی روایت همان دختر تک‌تیراندازی است که با داعش می‌جنگید و دختر افغان پدرش جانباز دوران دفاع مقدس است و به خاطر هزینه‌های بالای دارو اکنون مجبور شده تا کتاب‌هایی را که با علاقه خیلی زیاد خریده است را بفروشد تا بتواند داروهای پدرش را تامین کند. دختر ایرانی در ۹ سالگی زمانی که جنگ رخ داده بود در خرمشهر پدر و مادرش را گم می‌کند و اکنون که سال‌ها از جنگ می‌گذرد تصمیم به تفحص آن‌ها گرفته است و متاسفانه با جنازه‌های خانواده‎اش روبرو می‌شود و روایت این‌‎ها موازی پیش می‌رود.

نمایش «شط...رنج» به این جمله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که با افتخار می‎گفت: «من سرباز این وطن‌ام» که حتی آن را بر سنگ قبرم بنویسند، اشاره دارد. این جمله شهید سلیمانی و بازی شطرنج نقطه اشتراکی در ذهن کارگردان به وجود آورده است چراکه در شطرنج وقتی مهره سرباز به آخر می‌‌رسد می‌تواند تبدیل به مهرهای دیگر شطرنج شود؛ در این قصه سرباز شطرنجی که به آخر می‌رسد می‌خواهد سرباز بماند و نمی‌خواهد به وزارت برسد و این نخواستن چالش نمایش است.

نمایش «عقیق سرخ» روایتگر ترورهای رقم خورده در کشورمان است که آخرین آن‌ها مربوط به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی است. در این نمایش سه ترور روایت می‌شود که هرکدام آن‎ها به اتفاقات کربلا وصل و مربوط می‌شود و در انتها به ترور سردار سلیمانی ختم می‌شود.

نمایش «قل‌آب» روایتی است از لحظاتی که حضرت عباس در روز عاشورا برای برداشتن آب به سر شریعه می‌رود. روایت این نمایش از زبان آب بیان می‌شود که عاشقانه منتظر عباس است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار