وزیر کشور:

شهرک‌های مرزی در مسیر اربعین سال آینده ایجاد می‌شود

وحیدی با بیان اینکه با بهره‌گیری از گزارش‌ها، جلسات هماهنگی اربعین سال آینده به زودی آغاز می‌شود، گفت: تلاش می‌شود شهرک‌های مرزی برای اربعین سال ۱۴۰۳ شکل بگیرد.
کد خبر: ۶۱۶۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰ - 18September 2023

شهرک‌های مرزی در مسیر اربعین سال آینده ایجاد می‌شودبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «احمد وحیدی» وزیر کشور، امروز (دوشنبه) در یک‌صد و نوزدهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) که در وزارت کشور برگزار شد، ضمن تشکر از همه دستگاه‌ها برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی (ع)، اظهار داشت: مسئله مهم در کنار این خدمات مباحث فرهنگی و آثار آن است؛ چراکه اربعین حسینی یک جریان تمدن‌ساز و جریانی است که ما را به قله‌های عزت و افتخار می‌کشاند.

وزیر کشور اشتیاق اهل‌ سنت برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی (ع) را یکی از آثار فرهنگی این رویداد عظیم دانست و گفت: این موضوع بیان‌گر آن است که دشمنان ما نادان هستند که فکر می‌کنند می‌توانند بین ما اختلاف مذهبی ایجاد کنند.

وحیدی با تأکید بر این‌که کارهای بزرگی در اربعین حسینی (ع) به لحاظ فرهنگی و آثار معنوی آن اتفاق می‌افتد که نشان‌دهنده عمق فرهنگی این جریان است، بر ضرورت تلاش در جهت بهتر برگزار کردن این رویداد عظیم برای سال‌های آینده تأکید کرد و بیان داشت: ما باید شروع اربعین سال آینده را از این جلسه اعلام کنیم.

وزیر کشور با اشاره به مباحث حوزه ساماندهی مرزی، اظهار داشت: در سال گذشته قرار بر این بود که شهرک‌های مرزی مسکونی شکل بگیرد که این موضوع مورد تصویب قرار گرفت که ان‌شاءالله بتوانیم امسال آن را بهتر عملیاتی کنیم و این شهرک‌های مرزی ما شیوه‌های پایدارتری به خود بگیرد و با استاندارها و کیفیت‌های خوبی آن‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

وی همچنین به موضوع حمل و نقل در رویداد عظیم اربعین حسینی پرداخت و گفت: بیش از 85 درصد از انتقال زائران با خودروهای شخصی صورت گرفت که در این راستا، پارکینگ‌هایی که در مرزها ایجاد شد، بسیار کمک‌کننده بود و در کنار این موضوع هم بایستی حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم.

وحیدی ادامه داد: با توجه به این‌که همچنان در چندسال آینده مسئله گرمای هوا ادامه‌دار خواهد بود، باید همه پیش‌بینی‌ها در این خصوص صورت گیرد؛ البته امسال پیش‌بینی‌ها در زمینه گرمای هوا خیلی خوب بود.

وزیر کشور با تأکید بر ضرورت مشارکت هرچه بیشتر مردم و گروه‌های مردمی در رویداد عظیم اربعین حسینی، تصریح کرد: باید بتوانیم مواکب را از صرف اسکان و تغذیه، به هر نوع فعالیت دیگری که مردم آماده بودند آن را بپذیرند، توسعه دهیم و اولویت این است که کار بر عهده مردم گذاشته شود که این موضوع سال‌های گذشته در دستور کار ما قرار داشت و امسال نیز به‌صورت جدی در دستور کار ما خواهد بود.

وی با اشاره به نقش مهم سامانه «سماح» در ساماندهی زائران اربعین حسینی (ع)، گفت: در اربعینی که گذشت، تلاش ما بر این بود که این ساماندهی را دقیق‌تر بتوانیم انجام دهیم و این ساماندهی بسیار می‌تواند در هماهنگی مردم، دستگاه‌های خدمات‌رسان و هم طرف عراقی مؤثر واقع شود؛ چراکه این توزیع سفر در ایام زیارتی می‌تواند در اوج مسافرت زائران، بسیار کمک‌کننده باشد.

وحیدی به مسئولیت‌های دولت عراق در رویداد عظیم اربعین حسینی پرداخت و با تأکید بر این‌که باید واقعاً از مردم و دولت عراق تشکر کرد، به بازدیدهای وزیر کشور عراق از نقاط مرزی اشاره و تصریح کرد: وزیر کشور عراق علاوه بر این بازدیدها، به‌صورت روزانه نزدیک به هفت یا هشت‌بار موضوعات و مشکلات را پیگیری می‌کرد. همچنین 24 ساعته شدن فعالیت پایانه‌های مرزی، خصوصاً مرز خسروی نیز با کمک «حشدالشعبی» انجام شد و در مرزهای شمالی هم همکاری‌های خوبی صورت گرفت.

وزیر کشور به برخی از معضلات داخل کشور برای برگزاری هرچه بهتر رویداد عظیم اربعین حسینی اشاره و بر ضرورت تلاش هرچه بیشتر برای رفع این معضلات نظیر آسفالت کردن برخی از معابر حمل و نقل، تأکید کرد.

وحیدی تأکید کرد: رسانه‌های دنیای سلطه رویداد عظیم اربعین حسینی (ع) را بایکوت خبری کرده‌اند؛ چراکه این رویداد عظیم برای آن‌ها حادثه هولناکی بوده که در کنار آن، یک جریان تمدنی در حال شکل‌گیری است؛ بنابراین وظیفه ما در قبال جریان‌سازی فرهنگی از اربعین حسینی (ع) این است که اتفاقات نادر و بدیعی که در این رویداد عظیم رخ می‌دهد را به‌صورت فیلم‌ها و مستندها در میان جوامع مختلف انعکاس دهیم.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها