سیدافقهی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ناتوانی ارتش اسرائیل در جنگ‌افروزی علیه لبنان/ حزب‌الله مرعوب هیاهو‌ی رژیم صهیونیستی نمی‌شود

کارشناس مسائل غرب‌آسیا گفت: مقاومت اسلامی لبنان نسبت به اوضاع منطقه تسلط و اشراف دارد و مرعوب هیاهویی که صهیونیست‌ها به راه انداخته‌اند، نمی‌شود.
کد خبر: ۶۸۱۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۲ - 30July 2024

«سید هادی سید افقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس با اشاره به تهدیدات رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله گسترده به لبنان اظهار داشت: حملات یکشنبه شب رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان را نمی‌توان حمله‌ای گسترده دانست و در دسته حملات متفرقه‌ای قرار می‌گیرد که ارتش «اسرائیل» به صورت روزانه انجام می‌دهد. ضمن اینکه این حمله‌ای نبود که کابینه رژیم صهیونیستی ۳ ساعت برای آن جلسه برگزار کرده باشد.

افقهی با اشاره به حادثه روستای «مجدل شمس» واقع در بلندی‌های اشغالی جولان، افزود: مسئله «مجدل شمس» که به وقوع پیوست موجب شد تا رژیم صهیونیستی به شدت سردرگم شود. ضمن اینکه اگرچه در حال حاضر شاهد تهدیدات و خط و نشان‌های این رژیم نسبت به حزب‌الله لبنان هستیم.

حزب‌الله مرعوب هیاهو‌هایی که رژیم صهیونیستی به راه انداخته نمی‌شود

کارشناس مسائل غرب آسیا به امکان وقوع جنگی فراگیر میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان اشاره کرد و ادامه داد: البته در میان این حملاتی که دو طرف نسبت به یکدیگر انجام می‌دهند این امکان هم وجود دارد که منجر به جنگ منطقه‌ای شود. مخصوصا با توجه به بازگشت نتانیاهو از آمریکا و آن نمایش مضحکی که در کنگره آمریکا داشت.

وی به درپیش گرفتن پروژه جنگ روانی توسط رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله پرداخت و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر شاهد انجام عملیات‌های روانی توسط رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان هستیم تا از این مسیر ضربه‌ای را به مقاومت اسلامی لبنان وارد کرده و بر همین اساس افکار عمومی داخل فلسطین اشغالی را نسبت به عملیات خودشان علیه حزب‌الله قانع کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا در بخش دیگر سخنان خود به شناخت حزب‌الله از مردم روستای «مجدل شمس» واقع در بلندی‌های اشغالی جولان اشاره و عنوان کرد: بر همین اساس حزب‌الله لبنان به خوبی اطلاع داشته و می‌داند که در این منطقه چه می‌گذرد؛ زیرا با طبیعت مردم این منطقه، نوع زندگی آنها و به میزان وفاداری آنها به سرزمین مادری خودشان کاملا آشنا است.

افقهی رژیم صهیونیستی را مقصر حادثه «مجدل شمس» دانست و توضیح داد: سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا واقعا رژیم صهیونیستی قصد ورود به جنگی گسترده با حزب‌الله لبنان را دارد؟ آیا فقط به دنبال ترساندن حزب‌الله لبنان است؟ این در حالی است که حزب‌الله لبنان به‌طور کلی از این هیاهو‌ها و غوغاسالاری‌ها نمی‌ترسد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: علت اینکه حزب‌الله لبنان مرعوب این هیاهو‌هایی که رژیم صهیونیستی به راه انداخته، نمی‌شود، این است که این گروه مقاومت اسلامی لبنانی کاملا نسبت به اوضاع منطقه کاملا مسلط است و اشراف دارد و این تسلط هم به لحاظ میدانی، عملیاتی و روانی و هم به لحاظ راهبردی است.

وی به تضعیف قابل توجه ارتش «اسرائیل» در جنگ غزه اشاره کرد و افزود: از آن طرف میدان هم به دلیل اینکه جنگ غزه ارتش رژیم صهیونیستی را بسیار فرتوت کرده که بسیاری از نظامیان آن به درمانگاه‌های روانی رفته و خودزنی می‌کنند. حتی در موارد شدیدتر موجب خودکشی و فرار نظامیان از ارتش نیز شده است. ضمن اینکه به لحاظ مهمات نیز شاهد هستیم که ارتش این رژیم شروع به استفاده از مخازن راهبردی قدیمی خود کرده است.

افقهی به بررسی شکست نتانیاهو در جلب حمایت آمریکا پرداخت و ادامه داد: مسئله دیگر در ماجرای بحران میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، آمریکا است. نتانیاهو در سفری که به کنگره آمریکا داشت و سخنرانی فراونی هم که داشت و به نوعی لاف در قدرت زد ولی به آن اهداف و دستاورد‌هایی که در راستای جلب حمایت آمریکا مدنظر داشت دست پیدا نکرد.

کارشناس مسائل فلسطین خاطرنشان کرد: اولین هدف نتانیاهو از حضور و سخنرانی در کنگره آمریکا این بود که حمایت و پشتیبانی این کشور را کسب کند و حتی اگر امکان آن وجود داشته باشد آمریکا را با ایران درگیر کند. این در حالی است که نه تنها آمریکا، بلکه ایران و سایر کشور‌های منطقه هم خواهان وقوع جنگی منطقه‌ای نیستند.

وی با بیان اینکه درگیری‌های میان دو طرف به سمت یک جنگ فراگیر نخواهد رفت، اضافه کرد: با توجه به تمامی مسائل و موضوعات ذکر شده امکان دارد که رژیم صهیونیستی اقدام به وارد کردن چند حمله به حزب‌الله لبنان کند و حتی این حملات هم ممکن است موثر باشند ولی این حملات به سمت گسترده‌تر شدن جنگ و منطقه‌ای شدن جنگ حرکت نخواهد کرد.

افقهی در پایان گفت: در آن سوی میدان اگر رژیم صهیونیستی حمله‌ای را علیه حزب‌الله لبنان انجام بدهد قطعا پاسخ این گروه مقاومت اسلامی لبنانی شامل ضربات دردناک‌تر و موثرتری خواهد بود. زیرا در صورت هرگونه جنگی شاهد نبرد حزب‌الله در زمینی باز خواهیم بود و آنها محدودیت‌های گروه حماس و جغرافیای غزه را نخواهند داشت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار