سرپرست وزارت امور خارجه در مراسم‌ گرامیداشت روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی:

کشورهای حامی صدام‌ امروز اجازه واردات داروهای ویژه جانبازان شیمیایی را نمی‌دهند

باقری گفت: امروز کشورهای حامی صدام‌ اجازه نمی‌دهند داروهای ویژه جانبازان شیمیایی وارد کشور شود و آن‌ها پروژه صدام را تکمیل می‌کنند. 
کد خبر: ۶۷۵۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹ - 01July 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در مراسم‌ گرامیداشت روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی و سالگرد حمله شیمیایی به شهر سردشت که با حضور سفرا و جانبازان شیمیایی در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شد، اظهار داشت: ما در حالی این جلسه را برگزار می‌کنیم که با واقعیت تلخ و تهدیدی فوری یعنی تدوام جنگ در غزه روبرو هستیم.   

کشورهای حامی صدام‌ امروز اجازه واردات داروهای ویژه جانبازان شیمیایی را نمی‌دهند

جنایت در غزه همچون بمباران شیمیایی است

رئیس دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه جنایت در غزه همچون بمباران شیمیایی است، گفت: امروز نیازمند اقدامی قاطع برای توقف جنایت‌ها در غزه هستیم. 

سرپرست وزارت امور خارجه افزود: تعلل و مماشات کشور‌های غربی این رژیم را در کشتار جریح‌تر کرده است. 

وی تاکید کرد: تهدید به حمله سلاح هسته‌ای و استفاده از عوامل سمی مانند فسفر سفید در غزه مطالبه عمومی برای مقابله با رژیم صهیونیستی را افزایش داده است. 

باقری گفت: همان کشور‌هایی که از صدام برای استفاده از سلاح شیمیایی حمایت کردند شریک مستقیم جنایت اسرائیل در غزه هستند.

وی با بیان اینکه ۳۷ سال پیش بمب‌افکنان رژیم صدام با سلاح‌های شیمیایی به نقاط پرجمعیت سردشت و روستاهای اطراف حمله کردند و موجب شهادت ۱۰۰ کودک، زن و مرد و مجروح شدن هشت هزار نفر شدند، تصریح کرد: امروز کشورهای حامی صدام‌ اجازه نمی‌دهند داروهای ویژه جانبازان شیمیایی وارد کشور شود و آن‌ها پروژه صدام را تکمیل می‌کنند. 

باقری خاطرنشان کرد: جنایت سردشت اگر چه اولین‌ حمله با سلاح شیمیایی نبود بلکه جنایتی تکان دهنده بود.

امروز جانبازان شیمیایی قربانی تحریم‌های آمریکا می‌شوند

وی گفت: در دفاع مقدس رزمندگان هشت سال دفاع مقدس قربانی سلاح‌های شیمیایی غربی‌ها شدند و امروز جانبازان شیمیایی قربانی تحریم‌های آمریکا می‌شوند.

باقری افزود: بنابر اسناد سازمان ملل و گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی غربی، کشورهای غربی اصلی ترین نقش را در تجهیز و تسلیح رژیم صدام داشتند و این رژیم را قادر ساختند که بارها و به صورت گسترده علیه ایرانیان از سلاح شیمیایی استفاده کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرد: کشورهای غربی نه تنها در میدان از صدام حمایت کردند بلکه در عرصه دیپلماسی هم از دیکتاتور بغداد دفاع کردند و اجازه ندادند که شورای امنیت حتی یک قطعنامه در طول هشت سال جنگ تحمیلی علیه رژیم بعث عراق صادر کند.

وی با بیان اینکه با مداخله غربی‌ها، شورای امنیت از هرگونه اقدام بازدارنده‌ای علیه رژیم صدام عاجز ماند، ادامه داد: حمله به سردشت فقط ناشی از دیکتاتوری صدام نبود، بلکه آمریکا با مخالفت خود هرگونه تلاش در سازمان های بین المللی در مخالفت با صدام را ناکام گذاشت و با فلج کردن سازوکارهای بین المللی اجازه ندادند که حتی یک قطعنامه از سوی شورای امنیت علیه صدام صادر شود.

باقری گفت: همین کشورها امروز اجازه نمی‌دهند داروهای مورد نیاز برای درمان بیماران شیمیایی وارد کشور شود. ایران در چهار دهه گذشته از هیچ تلاشی برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به قربانیان سلاح‌های شیمیایی فروگذار نکرده ولی آنچه مشکلات آنها را دوچندان می‌کند اعمال تحریم‌هاست که مانع از دسترسی آنها به تجهیزات و دارو‌های مورد نیاز آنها می‌شود.

ایران فعال‌ترین کشور برای ایجاد جهان عاری از سلاح شیمیایی

سرپرست وزارت امور خارجه بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها هرگز به سمت سلاح‌های غیر انسانی نرفته، بلکه همواره از مدافعان امحای سلاح‌های کشتار جمعی بوده و هست و از موثرترین و فعال‌ترین کشورهای جهان برای ایجاد جهان عاری از سلاح شیمیایی به حساب می‌آید.

وی گفت: دولت ایران در چارچوب عمل به مسؤولیت و وظیفه قانونی خود برای استیفای حقوق قربانیان این سلاح‌ها و ... از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. تحقق عدالت مستلزم کشف حقیقت است.

بیش از ۵۰۰ بار استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان ایرانی

سرپرست وزارت خارجه بیان کرد: از آغازین روز‌های تجاوزات نظامی رژیم صدام تا پایان جنگ تحمیلی هشت ساله نیرو‌های صدام بیش از ۵۰۰ بار از سلاح‌های شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان ایرانی در پنج استان نوار مرزی غرب ایران استفاده کردند. در این حملات غیر انسانی طیف وسیعی از عوامل سمی شیمیایی از جمله خردل، اعصاب و عوامل خفه کننده علیه نظامیان و غیر نظامیان ایران به کار گرفته شد که برخی از آنها مانند عامل اعصاب برای اولین بار در تاریخ بشر در صحنه نبرد مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

وی ادامه داد: در اثر این حملات ۱۰ هزار نفر ایرانی شهید و بیش از ۱۰۷ هزار نفر شامل غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان مصدوم شدند. بنابر اسناد سازمان‌های جاسوسی غربی و گزارش‌های سازوکار‌های تحقیق سازمان ملل درباره برنامه سلاح‌های کشتار جمعی عراق، اتباع، شرکت‌ها و دولت‌های غربی به ویژه از کشور‌های آلمان، هلند، انگلیس، فرانسه و آمریکا اصلی‌ترین نقش را در تجهیز برنامه شیمیایی رژیم دیکتاتور صدام و تامین مالی و انتقال فناوری و مواد پیش ساز شیمیایی و تجهیزات مشارکت داشته و این رژیم را قادر ساختند در طول هشت سال جنگ تحمیلی بار‌ها و به صورت گسترده از سلاح شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامی ایرانی استفاده کند.

باقری بیان کرد: ایران برای مطالبه مشروع و قانونی و اخلاقی خود از همه دولت‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم در تجهیز این رژیم قصور و تقصیر داشتند همچنان پای می‌فشارد. 

سرپرست دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما این اقدامات ولو ناچیز در مسیر اجرای عدالت را به فال نیک می‌گیریم و از مجاری دولتی هلند می‌خواهیم برای پاسخگو کردن همه کسانی که در تجهیز برنامه نظامی رژیم صدام همکاری کردند اقدام کند.

وی یاد و خاطره همه شهدای جنگ تحمیلی و حمله شیمیایی سردشت را گرامی داشت. در این مراسم پیام دبیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و کلیپی از بمباران سردشت به نمایش درآمد.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار