«زندان الرشید» به چاپ دوم رسید

«زندان الرشید»، مجموعه خاطرات سردار «علی‌اصغر گرجی‌زاده» از روزهای اسارت در زندان‌های رژیم بعث است که به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسیده است.
کد خبر: ۲۱۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵ - 08June 2014

«زندان الرشید» به چاپ دوم رسید

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب «زندان الرشید»، نوشته محمدمهدی بهداروند است که خاطرات رییس ستاد سپاه ششم نیروی زمانی سپاه، سردار علیاصغر گرجیزاده در سال ۶۷ و سالهای اسارت وی در زندانهای عراق را روایت میکند. این کتاب به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسیده است.

کتاب «زندان الرشید» با روایت مقاومت خستگیناپذیر سربازان ایران در جزایر مجنون به تاریخ، چهارم تیرماه سال ۶۷، روز سقوط جزایر و تأثیرگذاری بسیار گسترده سردار شهید علی هاشمی آغاز میشود و با فرار سردار گرجیزاده و شهید هاشمی به نیزارهای جزیره مجنون ادامه مییابد. در همان حال با برخورد یک موشک هلیکوپتر بین این دو سردار دفاع مقدس جدایی افتاده و گرجیزاده بعد از ۳۰ ساعت مخفی شدن، به اسارت عراقیها در میآید.

سردار گرجیزاده مدت چهار ماه فرماندهی خود بر قرارگاه سپاه ششم را از عراقیها مخفی میکند و بعد از چهارماه لو میرود. بعد از لو رفتن، مورد بدترین شکنجهها قرار میگیرد. عراقیها او را به «زندان الرشید» که مخوفترین زندان عراقیها بوده منتقل میکنند و هشت سال اسارت خود را در این زندان به سر میبرد.

«مقاومت» اصلیترین کلیدواژهای است که در کتاب بارها مورد توجه نویسنده قرار گرفته است و تمثیلهای بسیاری نیز در کتاب از این مقاومت روایت شده است. نکته جالب این است که ابتدای کتاب که روایت سقوط جزایر مجنون را روایت میکند همزمان با روایت اسارت «سید ناصر حسینیپور» راوی کتاب «پایی که جا ماند» است. این همزمانی و روایت آن، برای خوانندگان کتاب «پایی که جا ماند» بسیار جذاب است.

در چند سال گذشته روند خاطرهنویسی دفاع مقدس گسترش بیشتری یافته و رهبر انقلاب نیز همواره به ضرورت نشر این آثار توجه خاصی داشتهاند؛ برای مثال سال ۷۰ ایشان در دیدار با فرماندهان و جمعی از کارکنان سپاه فرمودند: سرگذشت پاسداری در کشور ما، یک واقعیت شبیه به افسانه است. اگر همین حالا قطعههای متفرقی از زندگی پاسداران فداکار را در کتابی جمع و به زبانهای دیگر ترجمه کنند، کسانی که در حال و هوای مسائل ایران و هشت سال جنگ تحمیلی و حوادث کردستان و... نبودهاند، چنانچه این کتاب را بخوانند، به احتمال زیاد از هر ده نفر، هشت، نُه نفر خواهند گفت که اینها افسانه و مبالغه است؛ در حالی که افسانه نیست؛ واقعیت است؛ اما این واقعیت آنقدر برتر از سطح عادی زندگی مردم مادی است که برای بشر امروز به آسانی قابل باور نیست.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار