مروری بر زندگی استاد محمدرضا لطفی

نظر لطفی درباره راز ماندگاری آثاری که درباره دفاع مقدس ساخت

امام خمینی (ره) پس از شنیدن تصنیف سپیده از تلویزیون گفتند که الحق همان سرودی است که دنبالش بودیم.
کد خبر: ۲۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰ - 16June 2014

نظر لطفی درباره راز ماندگاری آثاری که درباره دفاع مقدس ساخت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از رجا نیوز، محمدرضا لطفی سال 1325 در گرگان به دنیا آمد. پدر و مادرش معلم بودند در ترکمن صحرا. در هنرستان و دانشگاه موسیقی خواند هوشنگ ابتهاج که به رادیو رفت و شد رییس برنامه گلها او هم سال 1353 راهی رادیو شد.

در سال ۵۴ گروه شیدا را راهاندازی کرد. لطفی شنبه 18 شهریور یک روز بعد از جمعه سیاه 57 به همراه ابتهاج و چند نفر دیگر دسته جمعی از رادیو تلویزیون ملی استعفا دادند.

برادر بی قراره از ساخته های آن روزهاست
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران لطفی کانون فرهنگی هنری چاووش را با همکاری افرادی مثل حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، محمدرضا شجریان، برادران کامکار و علی اکبر شکارچی راهاندازی کرد.  به گفته اساتید موسیقی آلبومهای 10 گانه چاووش که متاثر از انقلاب ایران است از بهترین کارهای موسیقی ایران به حساب می آید. سپیده یا ایران ای سرای امید در اولین سالگرد پیروزی انقلاب تولید شد.

بروجردی داماد امام گفته  امام پس از شنیدن تصنیف سپیده از تلویزیون گفتند که الحق همان سرودی است که دنبالش بودیم.

محمدرضا لطفی با شروع جنگ ایران و عراق چند بار به جبهه رفت. با کاروان شهید محصول این دوران است

لطفی در مصاحبه ای گفته  اگر آثار موسیقایی آن زمان جذابیت و ماندگاری دارد برمیگردد به صداقت و خلوص نیتی که آن رزمندگان داشتند. همان حال و هوا روی ما هنرمندان هم اثر میگذاشت و به شکل ترانه و سرود بیرون میآمد.

لطفی سال 64 به آمریکا رفت و 24 سال بعد به ایران برگشت و کانون شیدا را ایجاد کرد. سخنان محمدرضا شجریان بعد از فتنه سال 88 واکنش محمدرضا لطفی را در پی داشت.

لطفی در واکنش به این سخنان گفت: من حتی اگر هزار مشکل در ایران داشته باشم، ترجیح نمیدهم هرگز در تریبونهایی که قصد اصلاح و کمک به مردم ایران را ندارند، همصدا شوم. وقتی امروز رسانههای آنطرفی این امکان را به یک هنرمند میدهند تا بیاید در بیبیسی صحبت کند، حتماً باید در درجهی اول اپوزیسیون یا نیمچه اپوزیسیون باشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار