سرلشکر جعفری:

خطر فتنه ۸۸ بسیار جدی‌تر از جنگ تحمیلی بود/ سپاه یک نهاد انقلابی است

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم‌اکنون با حضور در برنامه تلویزیونی شناسنامه در حال پاسخ به پرسش‌های مجری است.
کد خبر: ۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰ - 27September 2013

خطر فتنه ۸۸ بسیار جدی‌تر از جنگ تحمیلی بود/ سپاه یک نهاد انقلابی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سرلشکر محمدعلی (عزیز) جعفری فرمانده کل سپاه با حضور در برنامه تلویزیونی شناسنامه به پرسشهای محمد حسن رنجبران مجری برنامه پاسخ داد.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به این سؤال که نام شما محمدعلی است یا عزیز، گفت: نام شناسنامهای بنده محمدعلی است؛ اما از بدو تولد  در خانه مرا عزیزالله صدا میکردند و علت استفاده از این نام در جبهه ها اسن بود که یکی از دوستان بنده را با نام کوچک صدا می کرد که دیگران هم به همین نام صدا کردند. "عزیز جعفری" بیشتر به عنوان فامیل و نام خانوادگی شناخته میشود؛ اما اسم کوچک من "محمدعلی" است.

سرلشکر جعفری در پاسخ به این سوال که آیا در منزل شما را عزیز صدا میکنند یا محمد علی، اظهار داشت: در منزل، من را عزیز صدا میکنند.
 
وی در واکنش به این سوال مجری که یک نشریه آمریکایی نام شما را در بین 500 نفر از قدرتمند ترین افراد جهان ثبت کرده است، اظهار داشت: نشریات، سایتها و رسانههای خارجی خیلی مطلب مینویسند؛ از این نکته اطلاع داشتم و در واقع این نشانگر اقتدار سپاه است که ما چون خادم آن هستیم و مسئولیت سپاه را بر عهده داریم نام بنده را برده اند؛ غربیها توجیه نیستند که فرد یا افراد خیلی در جمهوری اسلامی یا نظام اسلامی و الهی مطرح نیستند؛ بلکه این سازمان قدرتمند سپاه پاسداران است که تولید قدرت کرده است اما اینها اینطور برداشت کردهاند.
 
سرلشکر جعفری در پاسخ به این سؤال که جایگاه فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی کجاست، یادآورشد: استمرار انقلاب از اصلی ترین ویژگی های انقلاب اسلامی است که هیچ انقلابی در طول تاریخ
به اندازه انقلاب اسلامی پویا و مستمر نبوده است. 
 
فرمانده کل سپاه ادامه داد: هرچه زمان جلوتر میرود انقلاب به مراحل بالاتر خود نزدیکتر میشود؛ حتی اگر به صدر اسلام هم نگاه کنیم بعد از 10 سال تشکیل حکومت اسلامی در عربستان و مدینه و بعد از رحلت پیامبر، یک وضعیت دیگری غیر از آنچه که خداوند متعال و پیامبراکرم(ص) ترسیم کرده بودند، پیش آمد.
 
وی با اشاره به این مسئله که استمرار انقلاب دنیا را شگفت زده کرده است، تصریح کرد: همان جهتگیری که حضرت امام خمینی (ره) پایهگذاری کردند، همان خط امروز بعد از 35 سال، دنبال میشود و این نکته شگفتانگیز انقلاب اسلامی ما است.

tرمانده کل سپاه با بیان این که وظیفه سپاه در همین راستا تعریف می شود، تاکید کرد: سپاه تنها نهادی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است که تاسیس شده تا انقلاب اسلامی را حفظ و پاسداری کند و دستاوردهای آن را نگه دارد و حتی به قول مقام معظم رهبری در جهتگیریهای انقلاب اسلامی نقش ایفا کند.

سپاه صرفاً نظامی نیست

 وی در پاسخ به سوالی که در خصوص شباهت ویژگی های نظامی سپاه با سایر ارتش های دنیا، افزود: وجه تمایز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نیروهای دیگر دنیا مشخص، روشن و زیاد است؛ ما در ماهیت نظامی با ارتش های دنیا مشترک هستیم که این ماهیت هم به خاطر این است که ما برای دفاع از انقلاب اسلامی مانند ارتشهای دیگر دنیا در عرصه زمین، دریا، هوا، 3 نیروی قدرتمند زمینی، دریایی، هوایی داریم.

 سرلشکر جعفری ماهیت سازمانی نیروی سه گانه سپاه را نظامی دانست و افزود: بخش قابل توجهی از سپاه پاسداران را این 3 نیرو تشکیل میدهند.

 عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تذکرات مقام معظم رهبری به سپاه، تصریح کرد: ایشان فرمودند که "درست است شما نظامی هستید اما قبل از اینکه نظامی باشید یک نهاد انقلابی، نیروی مردمی و مکتبی هستید و ویژگیهای خاص خود را باید داشته باشید و آنها را در سپاه حفظ کنید" و مدام این تذکرات به سپاه داده میشد و سپاه هم به این نکته توجه داشته است که علیرغم اینکه ماهیتش نظامی است اما باید تفاوتهایی داشته باشد.

* سپاه یک نهاد انقلابی است

 فرمانده کل سپاه ضمن بیان این که سپاه قبل از این که یک نیروی کلاسیک نظامی باشد، یک نهاد انقلابی است، ادامه داد: روحیه انقلابی باید در کل سپاه حاکم باشد، معنویت و مردمداری سپاه باید حفظ شود و این مقدم بر همه ویژگیهای دیگر سپاه است.

 وی با ثانویه دانستن توانمندی های تخصصی سپاه مانند تجهیزات و فناوری، افزود: مقدم بر تجهیزات محوری موضوع مردمی بودن، مکتبی بودن و انقلابی بودن سازمان سپاه است.

 *ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا از زبان فرمانده کل سپاه

سرلشکر جعفری در پاسخ به پرسش مجری برنامه در خصوص چگونگی تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان خط امام (ره)، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب کاملاً مشخص بود که آمریکا از طریق سفارتخانه خود در ایران برنامه ریزی و نیروهای مخالف انقلاب را سازماندهی می کند و این برای دانشجویان انقلابی مشخص و روشن بود.

 فرمانده کل سپاه با اشاره به این مسئله که این برنامهریزی در انجمنهای اسلامی دانشگاههای تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر انجام گرفت، تاکید کرد: دانشگاههای دیگر هم بودند اما محور اصلی، این 3 دانشگاه بودند که با یکدیگر هماهنگی و برنامهریزی برای تصرف لانه جاسوسی کردند؛ منتهی این کار با طبقهبندی بسیار بالا صورت گرفت.

وی ضمن بیان این موضوع که خیلی نمیدانستند رعایت مسائل تشکیلاتی و طبقهبندی چه اهمیتی دارد، ادامه داد: به بهانه اینکه آن روز میخواهد علیه آمریکا راهپیمایی شود بقیه دانشجویان مطلع شدند ولی کمکم در حینی که به سمت لانه جاسوسی میرفتند بقیه نیز مطلع میشدند و اطلاعرسانی میشد که چنین کاری میخواهد صورت بگیرد.

فرمانده کل سپاه در خصوص بالاترین وظیفه محول شده به وی در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: زمانی که این موضوعات را توضیح میدهیم برخی از پاسداران جوان این سوال را مطرح می کنند که چرا امروز شما چنین مسئولیتهایی را به ما نمیدهید؟ باید گفت: شرایط جنگ و جبهه کاملاً متفاوت با شرایط امروز است.

سرلشکر جعفری در خصوص جوانگرایی که در حال حاضر در سپاه انجام می شود، تاکید کرد: این جوانگرایی شدت دوران دفاع مقدس را ندارد و آن نسبت را که ما بگوییم یک جوان 17 و 18 ساله حتی فرمانده تیپ بود، البته بنده حدود 24-23 سال داشتم که فرماندهی تیپ عاشورا را در جبهه به عهده گرفتم؛ ولی شرایط جنگ و جبهه با شرایط امروز متفاوت بود.

وی با اشاره به کسب تجربه در دوران 8 ساله جنگ تحمیلی که به صورت کپسولی صورت می گرفت، افزود: یک ماه دفاع مقدس شاید با بیش از یک یا چند سال این دوران قابل مقایسه است و شاید به خاطر شرایط بحرانی و صحنههای درگیری در جبهه بود.

* نحوه جالب معرفی سردار جعفری به جبهه توسط خودش

وی بیان خاطره ای در خصوص پذیرش اولین مسئولیت در جبهه، گفت: زمستان سال 59 بود که به سوسنگرد رفتیم و عراقیها این شهر را یک بار تصرف و فرمانده سپاه آنجا را شهید کرده و سپاه در این شهر منحل شده بود و باید دوباره تشکیل میشد؛ در اوایل آبان سال 59 به عنوان نیروی بسیجی از طریق انجمن اسلامی دانشگاه تهران خود را به جبهه اعزام کردم، زیرا مهر انجمن اسلامی دست بنده بود. در آنجا شهید اسماعیل دقیقی به همراه چند نفر از پاسدارانی که قبلا در انجمن اسلامی بودند، حضور داشتند.

سرلشکر جعفری با اشاره به آموزش های خمپاره 120 که در آن دوران دیده اند، گفت: بعد از این که این دوره 7 روزه را پشت سر گذاشتیم که شهید دقایقی حکم فرماندهی سپاه سوسنگرد را گرفتند تا مجددا تشکلیل دهند.

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان این که همان موقع با شهید دقایقی به سوسنگرد رفتم، ادامه داد: بنده در آن دوران مسئول خمپاره های شهر سوسنگرد که بعدا ادوات نام گرفت، شدم. سپس به عنوان مسئول واحد آموزش سوسنگرد به تربیت نیروهای بسیجی پرداختم که پس از مدتی به واحد عملیت منتقل شدم.

* چرایی ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر/ فتح خرمشهر دستهای صدام را بالا برد

وی در خصوص چرایی ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر، تصریح کرد: درباره پیروزی های نظامی ایران بر دشمن بعثی در دوران دفاع مقدس کمتر سخن گفته شده است؛ این پیروزی ها با فتح خرمشهر آغاز شد و ما در چهار عملیات بزرگ ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس دشمن را شکست دادیم.

فرمانده کل سپاه با اشاره به عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان در سال 60، افزود: تا سوم خرداد سال 1361 این چهار عملیات بزرگ پی در پی انجام گرفت و نتیجه آن عملیات بیتالمقدس بود که منجر به فتح خرمشهر شد و صدام دست هایش را بالا گرفت و تسلیم شد.

* بنیصدر دی ماه 59 میخواست مذاکره کند

سرلشکر جعفری ضمن ببیان برخی خیانت های بنی صدر، خاطرنشان کرد: بنی صدر در دی ماه سال 59 میخواست مذاکره کند و فکر می کرد دیگر نمی توان کاری کرد؛ ولی با همت، مقاومت، تلاش و مجاهدت نیروهای مردمی و نیروهای نظامی و وحدتی که با فرار بنی صدر بین سپاه و ارتش ایجاد شد، کمک کرد تا بعد از یک سال و نیم خرمشهر آزاد شود.

وی پیروزی نظامی بر عراق در این برهه را قاطع دانست و افزود: ارتش عراق پس از این ماجرا عقب نشینی کرد و بر روی مرزها مستقر شد. به گفته حضرت امام (ره) صدام قابل اعتماد نبود و می خواست با این عقب نشینی تجدید قوا انجام دهد و پس از بازسازی نیروهایش دوباره حمله را آغاز کند.

 سرلشکر جعفری با بیان این مسئله که آتش بس به معنای نه جنگ و نه صلح است، ادامه داد: در آن دوران قطعنامهای صادر نشد و فقط ارتش عراق عقب نشینی کرد و پاسخی برای این سوال که چرا به ایران حمله کرده است، نداد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به دوراندیشی و تدابیر حکیمانه حضرت امام خمینی (ره)، افزود: چون قطعنامهای در کار نبود که سازمانهای بینالمللی صدام را محکوم کنند و متجاوز معلوم شود و عراق ادعا می کرد ایران شروع کننده جنگ بوده است.

وی ضمن بیان اینکه اگر در آن شرایط جنگ تمام می شد، متجاوز معلوم نمی شد، تصریح کرد: در آن حالت نظام بینالمللی نمی پذیرفت متجاوز و تجاوزگر کیست؟ مهمتر از همه اینکه مرزهای ایران امنیت پیدا نمی کرد. در حالتی که نه جنگ است و نه صلح، امنیت مرزها تامین نمی شد.

فرمانده کل سپاه در خصوص بخشهایی از خاطرات آقای هاشمی در خصوص سال 66 در مورد اینکه شما و آقایان کوثری و محصولی از کمبود سلاح، پتو، پوتین وغذا گزارش می دادید، آیا چنین وضعی باعث پذیرش قطعنامه شد، افزود: اینگونه نبود که سال آخر جنگ چنین وضعیتی وجود داشته باشد. در جنگ 2 نگاه از نظر سیاسی و مدیریتی وجود داشت. یکی نگاه حضرت امام و همفکران ایشان مانند مقام معظم رهبری بود که باید جنگ ادامه یابد و صدام تنبیه و امنیت مرزهای ایران تامین شود. نگاه دیگری هم وجود داشت که برخی مسئولان آن زمان داشتند بعد از فتح خرمشهر، در فشار اقتصادی و کاهش قیمت نفت و کمبود بودجه هستیم و باید جنگ را تمام کنیم.

سرلشکر جعفری با اشاره برخی اختلاف نظرها در خصوص برخی مسائل در کشور، تاکید کرد: در آن دوران نیز شاهد این نوع اختلافات بودیم.

وی ادامه داد: نمی توان در خصوص اینکه از جبهه پشتیبانی کمی انجام می شد قضاوت کرد، ولی می توان گفت اگر دولت با تمام توان از نیروهای مسلح حمایت می کرد مشکلات در جبهه ها بسیار کم بود.

عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به دستور حضرت امام در سال 64 به ولت مبنی بر پشتیبانی از جبهه ها، تصریح کرد: با ایجاد این پشتیبانی عملیات والفجر 8 و فتح فاو صورت گرفت. این دستور یک نقطه عطفی در تاریخ جنگ به شمار می آید.

وی ضمن بیان ایجاد توارن قوا با دشمن بعثی در سال 66، تاکید کرد: این توازن قوا نه در سطح تجهیزات و امکانات، بلکه به واسطه معنویت و توان نیروی انسانی صورت گرفته بود.

سرلشکر جعفری عدم حضور جبهه ها را نتیجه همین عدم پشتیبانی دانست و گفت: عملیات های ما در سال های آخر جنگ به طور متوسط سالی یک عملیات بزرگ بود که در زمستان صورت می گرفت؛ ولی زمانی که فراخوان داده می شد نیروها به جبهه می آمدند، بسیجی ها پس از حضور دو، سه ماهه در جبهه نیاز به استراحت داشتند و به مرخصی می رفتند.

وی با اشاره به عملیات مرصاد و حضور نیروهای مردمی در جبهه، افزود: پس از پذیرش قطعنامه عراق منافقین را تجهیز کرد را تا به ایران حمله کنند که مردم وارد صحنه شدند و منافقین کوردل نکام ماندند.

فرمانده کل سپاه ضمن بیان اینکه در سال آخر جنگ احساس می کردم اتفاقاتی در حال رخ دادن است، تصریح کرد: پس از پذیرش قطعنامه دستور عقب نشینی دادند و که این عقب نشینی خیلی برای ما سنگین بود و حسابی ما را هم ریخت. با اشک و ناله عقب نشینی کردیم تا زمانی که حضرت امام پیام های آرامش بخش در اینباره صادر نمودند.

سرلشکر جعفری در خصوص روز 14 خرداد سال 67 گفت: در سپاه مسئولیت عملیات را بر عهده داشتم که پس از ارتحال حضرت امام، اولین خطری که حس می شد حمله منافقین و صدام به کشور بود؛ در بعضی خطوط مرزی اعلام آماده باش دادیم؛ زمانی که از وضعیت آرام مرزها مطلع شدیم برای مراسم خاک سپاری به تهران برگشتیم.

وی در پاسخ به این سؤال که جدیترین تهدیدی که تاکنون علیه نظام جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است چه بوده، اظهار داشت: مسئولیت و رسالت اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حفظ انقلاب است و دفاع از مرزهای کشور و مقابله با هجوم دشمن خارجی وظیفه دوم ما است و حفظ تمامیت ارضی وظیفه ارتش است. وظیفه اصلی و اولیه سپاه دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است.

عضو شورای عالی امنیت ملی تهدیدات امنیتی را دو نوع دانست و افزود: یکی سری تهدیدات سخت و مسلحانه مانند تهدیدات شمال غرب در کشور را شاهد هستیم. یک سری تهدیدات هم نرم بوده مانند آنچه در سال های 78 و 88 در کشور رخ داد.

وی با اشاره به این موضوع که در هر دوره ای تهدیدات متفاوت است، ادامه داد: در 10 سال اول انقلاب، تهدید نظامی جدیترین تهدید بوده است. ولی بعد از آن، تهدید جنگ تمام شد گرچه تهدید جنگ وجود داشت اما بالفعل نشده بود، اما تهدید فرهنگی و سیاسی در سال های پس از جنگ شروع شد و حتی به حاکمیت هم نفوذ کرد که در آن سال ها شعار توقف انقلاب اسلامی را سر دادند.

سرلشکر جعفری با بیان این مسئله که برخی معتقدند دیگر نیازی به انقلاب نیست، تصریح کرد: در آن سال ها برخی می گفتند باید مردم خود را اداره کنیم و آب و نان آنها را تأمین کنیم. ایستادگی در مقابل ظلم دشمنان و استکبار جهانی و ظلمستیزی که شعار اصلی انقلاب است و حضرت آقا نیز بر آن تأکید کردند را باید فراموش کرد. 

وی افزود: مقابله با ظلم، استکبار و حمایت از محرومین و مستضعفین شعار اصلی انقلاب اسلامی است. برخی میگفتند که این شعار باید متوقف شود و شعار نه غزه نه لبنان را سر دادند و این شعارها دستاوردهای همین نگاه بود.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: غیر از دوران دفاع مقدس که تهدید نظامی تهدید اصلی بوده است، بعد از آن تهدید فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی امروز به صورت همزمان بر ما فشار میآورد که همان جنگ نرم است و این تهدید اصلی علیه انقلاب است.

وی افزود: خود جنگ سبب شد تا انقلاب بیشتر توسعه پیدا کند؛ بیداری اسلامی مدیون جنگ 8 ساله است و این هم یعنی صدور انقلاب.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه جنگ نه تنها انقلاب اسلامی را مورد تهدید قرار نداد، بلکه آن را تقویت و حتی صادر کرد، تصریح کرد: تهدیدات سیاسی، اقتصادی و امنیتی یا همان جنگ نرم  میتواند انقلاب اسلامی را مورد تهدید جدی قرار دهد. عدهای از اواسط انقلاب در حاکمیت نفوذ کردند و شعار توقف انقلاب را سر دادند که حضرت آقا از همان روز چفیه را بر روی دوش مبارک خود انداختند و جلوی این حرکت انحرافی علیه مسیر درست و راستین انقلاب اسلامی ایستادند که این راه هنوز هم ادامه دارد.

وی با اشاره به فتنه 88، تاکید کرد: بزرگترین تهدید علیه انقلاب اسلامی بعد از جنگ تحمیلی فتنه 88 است که به عبارتی جنگ نرم بود. من هم در جنگ بودم و هم در فتنه 88، در فتنه 88 خطر به مراتب سنگینتر و جدیتر از جنگ برای انقلاب اسلامی بود.

سرلشکر جعفری ادامه داد: فتنه 88 تهدید علیه انقلاب اسلامی و حرکت دینی انقلاب بود. در فتنه 88 بسیاری از عوامل داخلی آگاهانه و بسیاری هم ناآگاهانه با دشمن همراهی کردند که البته بسیاری هم پشیمان شدند و فهمیدند که چه کلاهی بر سر آنها رفته است؛ اما برنامهریزی اصلی آن در خارج از کشور بود همانگونه که آمریکاییها به آن اقرار کردند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا بحثهایی که تاکنون در مورد حمله به ایران مطرح شده است تنها جنگ روانی و تبلیغاتی بوده است و یا بعضی از آنها واقعا به نقطه عملیاتی رسیده است، افزود: از معدود کسانی بودم که معتقدم دشمن به این زودیها جرأت حمله به ایران را ندارد و حتی از سال 80 به این طرف که واقعه 11 سپتامبر به وجود آمد و آمریکاییها آن را تلاش کردند که انقلاب اسلامی ایران را کنترل کنند و رفتار انقلاب را تغییر دهند. هدف اصلی این بود به افغانستان حمله کردند تا بتوانند جا پای خود را در افغانستان محکم کنند و به عراق حمله کردند تا بتوانند در عراق مستقر شوند و حلقه محاصره ایران را کامل کنند که بتوانند حساب ایران را برسند.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: از همان موقع در سال 82 و چند ماه بعد از حمله آمریکاییها به عراق که خیلیها احتمال میدادند آمریکا به ایران حمله کند، گفتم که چنین حملهای رخ نخواهد داد، دلیل آن هم این بود که تا زمانی که این شرایط ما حفظ شود و مردم نظام را قبول داشته باشند و حمایت میکنند از نظام و این آمادگی در نیروهای مسلح ما وجود دارد که این آمادگی امروز با آمادگی سال 84 قابل مقایسه نیست که آمادگی سال 84 با آخر جنگ قابل مقایسه نبود که ما خیلی پیشرفت کرده بودیم.

سرلشکر جعفری ادامه داد: امروز به هیچ عنوان توان دفاعی ما و ساختارهایی که پیشبینی شده با آن زمان قابل مقایسه نیست. در کنار این عامل اصلی که همان حضور مردم در صحنه و حمایت آنان از آرمانهای انقلاب، اسلام، دین و همچنین رهبری و ولایت فقیه مجموعه نظام انقلاب اسلامی با قدرت استمرار دارد. حمایت قاطبه مردم ما به لحاظ تاریخی چیزی جز تحقق وعده الهی نیست. وقتی مردم در جامعهای با عزم راسخ از دین حمایت میکنند انقلاب استمرار خواهد یافت. زمانی که حمایت اکثریت قاطع مردم در یک جامعه از دین خدا صورت میگیرد وعده خدا محقق میشود و رعب شدید در دل دشمنان میافتد و این رعب و نصرتهای الهی بازدارنده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار