بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات/روحانی در نمایشگاه مطبوعات:

برای رسیدن به توسعه باید از دریچه رسانه گذشت/نمایشگاه مطبوعات فرصت مغتنمی برای ماست

رئیس جمهور با بیان اینکه تردیدی نیست که برای ورود در عصر و دنیای جدید ما نیاز به توسعه داریم، گفت: برای ورود به توسعه مسیر و راه آن رسانه است.
کد خبر: ۵۷۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰ - 08November 2015

برای رسیدن به توسعه باید از دریچه رسانه گذشت/نمایشگاه مطبوعات فرصت مغتنمی برای ماست

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه رسمی بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها اظهار داشت: نمایشگاهی که به نام رسانه، مطبوعات، خبرگزاری، پایگاههای خبری و نشریات مختلف برگزار شده فرصت بسیار مغتنمی برای همه ما است.

 
روحانی با بیان اینکه تردیدی نیست که برای ورود در عصر و دنیای جدید ما نیاز به توسعه داریم گفت: تردیدی نیست که برای ورود به توسعه مسیر و راه آن رسانه است، البته برای یک کشور از داشتن یک رسانه یا رسانهها مهمتر نهاد رسانه است رسانهای که دارای سوابق بلند، با هویت، با نگاه و با دیدگاه خاص خود باشد.
 
وی خاطر نشان کرد: گرچه در  کشور ما از اولین مطبوعه کاغذ اخبار یا وقایع اتفاقیه حدود 180 سال میگذرد اما از آن نشریات روزهای اولیه دیگر خبری نیست؛ جز در آرشیو آن هم اگر مانده باشد.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه ما در دنیا روزنامههایی داریم که بیش از 200 سال سابقه دارند گفت: تایمز لندن دارای عمر 230 سال است و نیویورک تایمز دارای 119 سال عمر است؛ رسانهای که دههها از عمرش بگذرد بر حرفهای بودن بر پختگیاش افزوده میشود و افکار عمومی را به خود جذب کند؛ این رسانه باید دارای سابقه صد ساله و دویست ساله و بیشتر باشد.
 
وی با بیان اینکه بدترین جوانمرگی جوانمرگی مطبوعات و رسانه است گفت: رسانهای هنوز متولد نشده بال و پر نگشوده خود را به خوبی معرفی نکرده به دلایل واهی دچار تاخت و تاز دیگران قرار میگیرد.
 
روحانی با بیان اینکه من قبلاً هم گفتم کلمه تعطیل و کلمه توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشد گفت: ما همانطور که نیازمند به نهاد رسانه هستیم نیازمند به نظام مطبوعات هم هستیم؛ نظام مطبوعات شفاف، روشن، با قوانین و مقررات روشن، اگر قانون روشن باشد هر روز جمعی با به دست آوردن یک کلمه و یک جمله نمیخواهند با آزادی مطبوعات بازی کنند.
 
وی با بیان اینکه نیاز به قانون شفاف، مقررات شفاف، تنبیه روشن و تشویق روشن است گفت: در همه جای دنیا آخرین قانون جزا و شدیدترین آن اعدام است البته آن هم در کشورهایی که دارای مجازات اعدام هستند؛ اولین مجازات اعدام نیست اولین مجازات جریمه است و توقیف کوتاه مدت طرف در هر جرمی یا زندن کوتاه مدت است اما اولین آن اعدام نیست.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه یک رسانه اگر تخلف نهاد رسانه ای را میگوید او تخلف کرده است گفت: این کار نهاد رسانه نه یک نهاد دیگر است؛ ما وزارت ارشاد، هیئت نظارت و قوه قضائیه داریم.
 
وی خاطر نشان کرد" برای مطبوعات آن پایگاههایی که میتوانند سخن بگویند و قضاوت کنند که آیا از خود سخن میگوید یا از بیگانه سخن میگوید و به نفع کشور حرف میزند یا به نفع بیگانه حرف میزند یک معیاری دارد و هر مامور امنیتی نمیتواند معیار برای مطبوعات یا برای نشریات باشد.
 
روحانی با تاکید براینکه ما نیازمند یک نظام قانون مقررات و یکسانسازی همه در برابر قانون هستیم گفت: افتخار قانون اساسی ما این است که میگوید همه افراد حتی رهبری معظم نظام در برابر قانون یکسانند؛ این افتخار قانون اساسی و اسلام میباشد، اسلام هم همین را میگوید که کنار میز محاکمه قاضی امام مسلمین و امیر المؤمنین با یک ذمهای برابر هستند و کنار هم مینشینند این افتخار قضاء اسلام است که همه در برابر قانون مساوی هستند.
 
وی اظهار داشت: مگر قابل تحمل است که در یک کشوری برخی از رسانهها برای همیشه از تنبیه، توقیف، تعطیل و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امن امنیتی دائمی برای آنها مقرر شده باشد، که نه تنها هر چه میخواهند بگویند بلکه گاهی هم به عنوان پلیس مخفی عمل کنند.
 
رئیس جمهور افزود: شما از برخی از نشریات میفهمید که فردا چه کسی دستگیر میشود، کجا تعطیل میشود و آبروی چه کسی رفته میشود.
 
وی با بیان اینکه ما برای آگاهی مردم رسانه داریم گفت: عدهای ادعای انقلابیگری و انقلابی بودن دارند، چه انقلابی بودن؟ مردم ما انقلاب کردند تا اخلاق اسلامی در این کشور حاکم شود، مردم ما انقلاب کردند تا موازین اسلام در این کشور معیار باشد، مردم ما انقلاب کردند تا خون مردم، آبرو و اموال مردم محفوظ بماند.
 
روحانی تاکید کرد: انقلابی بودن یعنی دروغ نگفتن، آن چیزی که من میفهم این است انقلابی بودن یعنی به دیگران تهمت نزدن، انقلابی بودن یعنی چهره بزرگان این نظام که در انقلاب، دفاع مقدس و سازندگی کشور تلاش کردند حفظ کردن.
 
وی با بیان اینکه انقلابی بودن به معنای امید و اعتماد دادن به مردم است گفت: اینکه از پایگاه یک بخش از حکومت به بخش دیگری از حکومت حمله کنیم این که انقلاب نشد، یک وقتی ما انقلابیگری را در بعضی از نوشته جات هماهنگی راهبردی به عنوان یک اصل بسیار مهم و برای وحدت جامعه و حکمرانی سالم میخواندیم، حالا گاهی ما معکوس این جمله را مشاهده میکنیم، ناهماهنگی راهبردی بزرگترین خطری است که میتواند یک جامعه و کشور را تهدید کند.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه تمام مطبوعات و رسانهها باید در برابر قانون یکسان باشند گفت: اگر اینگونه بود ما کشور انقلابی هستیم و اگر نبود یعنی داریم علیه یک انقلاب اخلاقی و اسلامی حرکت میکنیم، دستگاه قضائی ما باید مأمن جامعه باشد؛ هر چیزی اشکال داشته باشد اگر نمک سالم باشد میشود جلویش را گرفت اما اگر یک وقتی نمک فاسد شود خیلی کار سخت میشود؛ دستگاه قضا پایگاه امن مردم است همه مردم آن روزی از همه مایوس شوند که از دولت، روزنامه و حتی از عالم یا استاد دانشگاه مایوس شوند.
 
وی با بیان اینکه آنجایی که هیچوقت و هیچکس نباید مایوس شود باب عدل و در خانه قاضی است گفت: قاضی به عنوان مامن جامعه است، بسیار مهم است که جامعه احساس امنیت داشته باشند و احساس عدالت و احساس یکسانی داشته باشند.
 
انتهای پیام/
 
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار